پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان

فوت مادر نوزده ساله رفسنجانی پس از تولد فرزندش + عکس

به گزارش خانه خشتی ، فاطمه قلی زاده مادر ۱۹ ساله ای که روز گذشته پس از انجام زایمان طبیعی در زایشگاه نیک نفس رفسنجان به یکباره دچار سیانوز شده و پس از تلاش های فراوان برای احیای این مادر متاسفانه جان خود را از دست می دهد.

جزئیات این خبر که قلب بستگان این مادر را بسیار جریحه دار نموده است را از آقای علی زارع عسکری مدیر زایشگاه رفسنجان جویا شدیم.

زارع عسکری گفت: بامداد روز گذشته جمعه ۳ شهریورماه حوالی ساعت ۳ بامداد این مادر به زایشگاه مراجعه کرده و روال طبیعی زایمان تحت نظر پزشک متخصص طی می شود و زایمان طبیعی با پیشرفت خوب انجام میگیرد.
ساعت زایمان ۹ صبح بوده. بیمار ساعت ۹:۴۵ جهت ترمیم اپی به اتاق عمل انتقال داده شده و پس از آن به ریکاوری منتقل شده و تا حدود ۱۱:۲۰ وضعیت بیمار طبیعی و بدون مشکل بوده است و حتی در این فاصله نوزاد بیمار نیز درآغوش مادر قرار گرفته و از ساعت ۱۱:۲۰ به طور ناگهانی وضعیت بیمار تغییر و دچار افت شدید فشارخون و سیانوز گردیده است.
بلافاصله پس از اطلاع پزشک متخصص زنان و بیهوشی و با تشخیص احتمال خونریزی داخلی به اتاق عمل و تحت عمل لاپاراتومی قرار گرفت این عمل حدود ۱۵ دقیقه طول کشید و اطمینان پیدا شد که بیمار هیچگونه خونریزی داخلی نداشته اند.

وی ادامه داد: همزمان و پس از اتمام عمل مذکور اقدامات احیای مریض آغاز و دنبال و چندین بار تکرار می شود؛ درحالیکه معمول اقدامات احیا نیم ساعت است اما نزدیک به ۵ ساعت کامل توسط پزشک متخصص زنان و بیهوشی تمام تلاش های ممکن از ماساژ قلبی تا شوک دادن و تزریق دارو بر روی مادر انجام می شود و نهایتا با کمک پرسنل ۱۱۵ مادر حوالی ساعت ۳ بعدازظهر به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) منتقل و در بخش ICU بستری و ادامه درمان صورت می گیرد.

زارع عسکری بیان داشت: در بیمارستان نیک نفس و علی ابن ابیطالب(ع) مادر تحت کنترل یک تیم ۸ نفره از متخصصین بیهوشی، زنان، قلب ، جراحی و جراحی عمومی و بیهوشی قرار میگرد و تا ساعت ۱۹ یعنی ۹ ساعت مداوم تمام تلاش خود را انجام داده اند. لازم به ذکر است علت ناپایداری وضعیت بیمار و نهایتا فوت وی تا این مرحله در اثر آمبولی مایع آمینیوتیک تشخیص داده شده است ولی تشخیص نهایی وقطعی منوط به نتیجه کالبد شکافی وبررسی پاتولژی خواهد بود.

وی اظهار داشت: با قطعیت می گویم که کاری نبوده است که بتوان برای این مادر انجام داد و توسط پزشکان انجام نشده باشد و آنان ۹(۵ساعت در نیک نفس و ۴ ساعت در علی ابن ابیطالب(ع) تمام تلاش خود را انجام دادند.

زارع عسکری با بیان اینکه هیچ مرگی همچون مرگ مادر در هنگام زایمان نوزاد قلب انسان را جریحه دار نمی کند تصریح کرد: ضمن عرض تسلیت به خانواده این مادر از انان خواشمندیم که آرامش خود را حفظ نمایند. اطمینان داشته باشند روند بررسی و رسیدگی پرونده و اقدامات درمانی از همین امروز با روال کاملا علمی و منطقی و منصفانه انجام خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از بستگان این مادر دعوت می کنیم در صورت لزوم برای دریافت توضیحات بیشتر و رفع ابهامات خود به این مرکز تشریف بیاورند و توضیحات پزشکان متخصص را شنیده و پاسخ سؤالات خود را دریافت نمایند.

خروج از نسخه موبایل