به مناسبت روز خبرنگار منتشر شد:

گفت و گو با مسن ترین خبرنگار رفسنجان و صاحب اولین روزنامه در کرمان

  • شناسه خبر: 127028
گفت و گو با مسن ترین خبرنگار رفسنجان و صاحب اولین روزنامه در کرمان

حاج سیدمهدی نعمت ا…زاده ماهانی گفت : روزنامه نگاران صداقت و امانت را رعایت کنند

خانه » آخرین اخبار » گفت و گو با مسن ترین خبرنگار رفسنجان و صاحب اولین روزنامه در کرمان

به گزارش خانه خشتی ، حاج سیدمهدی نعمت الله زاده ماهانی یکی ازنوادگان شاه نعمت الله ولی ،متولد ۱۲۹۹  زاده رفسنجان صاحب اولین روزنامه کرمان است ،وی از سال ۱۳۳۰ اولین نشریه کرمان به نام نورعرفان را به چاپ رساند به مناسبت روز خبرنگار گفتگویی با ایشان انجام دادیم انچه در پی می اید حاصل گفتگوی خانه خشتی با وی است ؛

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟

نان خود خورده ام زکسب حلال

مال غیری نخورده ام به خدا

بنده سید مهدی نعمت الله زاده ماهانی متولد نیمه شعبان ۱۲۹۹ هستم ۱۲ فرزند دارم.

از چه سالی ایده چاپ روزنامه به ذهنتان رسید ؟

از سال ۱۳۳۰ وارد عرصه روزنامه نگاری شدم ان زمان کارمند بهداری بودم در کنار شغلم ،کار روزنامه هم انجام میدادم در ان زمان به خاطر اینکه دولت ان زمان اجازه نمیداد دو شغل با هم داشته باشم مجبور میشوم بعد از ۱۲ سال چاپ ،روزنامه را تعطیل کنم بعد از وقفه ای ۱۲ ساله دوباره از سال ۱۳۸۰ اسم روزنامه را تغییر دادیم و به نام استقامت فعلا در حال  چاپ می باشد در حال حاضر هم گاهی اوقات به نوشتن مقالات مشغولم با اینکه ۹۷ سال سن دارم و گوشهایم کم می شنود دستهام میلرزد بازهم می نویسم گه گداری شعر هم می گفتم مثلا زمانیکه سیلاب امد به رفسنجان من شعری در این زمینه سرودم و چاپ شد .

بالای روزنامه عرفان همیشه این را می نوشتم

اگر خواهی بیابی نور عرفان

ز روی معرفت این نامه برخوان

چراغ بینش اندر دل برافروز

سپس از نور عرفان حکمت اموز

از شرایط و وضعیت روزنامه ان زمان برایمان بگویید ؟

روزنامه به صورت هفتگی چاپ می شد که الانم هم به همین صورت ادامه دارد مطالبش بیشتر انتقادی بوده از وضعیت ان زمان انتقاد می شد و همچنین مطالب اجتماعی و جالبی داشت ،از تمام مسائل صحبت می شد مثلا اگر مراجعه کنید روزنامه ان زمان را بخوانید بیشتر جنبه انتقادی داشته است همیشه حرف حسابمان را می زدیم .

وضعیت چاپ روزنامه به چه شکل بوده است ؟

وضعیت چاپ روزنامه در ان زمان به صورت حروف چینی و چاپ دستی بوده است خیلی سخت بود مثل الان نبوده است که با کامپیوتر راحت بشود حروف چینی کرد چاپ کنیم با امکانات کم و زحمت فراوان روزنامه به چاپ می رسید روزنامه ما در چاپ خانه یارمند کرمان به چاپ می رسید .

خرید و توزیع به چه شکل بود ؟

ان زمان روزنامه درامدی نداشت ،هزینه های چاپ روزنامه را خودشان مجبور بودند تامین کنند ان زمان اگهی هم نبود ،الان هزینه های روزنامه بیشتر از اگهی است ،ولی ان زمان کسی روزنامه را نمی خرید مشکلات زیادی در این زمینه وجود داشت اگهی هم کسی نمی داد.

از خبرنگاران روزنامه خودتون بگویید.

خبرنگار ان زمان در رفسنجان اقای رمضان سعیدی بود ،در کرمان مدرس زاده بودند که مقالاتی هم می نوشتند در ماهان علی اصغر شفیعی بودند  تمام کارهای روزنامه اعم از تنظیم و به اصطلاحی امروزی سردبیری ، کنترل و چاپ روزنامه را خودم برعهده داشتم و درروزنامه استقامت مهدی محبی کرمانی احمد لطیف کار و سید نظام الدین پسرم این سه نفر مسئول نشریه استقامت هستند .

 چه شد نور عرفان به استقامت تغییر نام داد ؟

بعد از تعطیلی چند ساله نور عرفان ، به حکم ایه قرانی، استقامت را انتخاب کردم و امتیاز را گرفتم فعلا در حال انتشار است .

وضعیت فعلی استقامت به چه شکل است؟

در حال حاضر استقامت در جنوب شرق ایران منتشر می شود کرمان ،یزد سیستان و بلوچستان منتشر می شود و خوب اداره می شود مخصوصا نظام الدین مقالات جالبی می نویسد فعلا استقامت را اقای محبی کرمانی و لطیف کار اداره می کنند و نظام الدین پسرم مسئولیت این روزنامه را برعهده دارد روزنامه استقامت در زمینه های اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی فعالیت می کند .

نظرتان درمورد تفاوت خبرنگاری امروز با گذشته چیست ؟

خبرنگاری در هر شرایط و همیشه خوب است من با عشق علاقه وارد این کار شدم دخترم که ۵سالش بود با کمک همسرم تا می زدیم تمبر می زدیم خبرنگاری در این دوره با این امکانات بالا و انواع فضاهای مجازی، خیلی راحت خبرها منتشر می شود ولی ان موقع این جور نبود یک نفر می بایست می نوشت یک نفر ان را پست می کرد می فرستاد حتی تلفن هم نبوده شیوه چاپش سخت بود ،وقتی هم روزنامه می امد به خیلی از جاها پست می شد حتی به هندوستان هم پست می شد چیزیکه ان زمان این بود روزنامه ان زمان مجانی پست می شد پول و هزینه نداشت .

هدف از چاپ نشریه ؟

من از نشریه درامدی کسب نمی کردم بیشتر علاقه و عشق بود وقتی مجوز گرفتم خیلی خوشحال شدم هزینه های چاپ را خودم می دادم ان زمان دولت هیچ کمکی به ما نمی کرد .

توصیه شما به اهل رسانه های امروزی ؟

من ۹۷ سال عمر از خدا گرفتم دیگر چیزی از خدا نمیخواهم ولی توصیه من به روزنامه نگاران امروز این است که صداقت و امانت روزنامه نگاری را رعایت کنند هر چه که می نویسند درست و حقیقت باشد .

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها:
خبرنگار سید مهدی نعمت الله زاده مسن ترین خبرنگار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • سید

    روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

    سید محمود

    خدا رحمتشان نماید انشالله. از بزرگان کرمان بودند که در طول عمر بلند و با برکتشان در سه دسته مختلف سلامت وبهداشت - کشاورزی و تولید - و فرهنگ و رسانه کار کردند و در همه زمینه ها سربلند بودند.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان