تولید پسته ارگانیک تنها راه نجات صنعت پسته ایران

  • شناسه خبر: 12414
تولید پسته ارگانیک تنها راه نجات صنعت پسته ایران

به گزارش “خانه خشتی”: از آنجا که تولید کنندگان صنعت پسته ایران حاضر نیستند دست از کشاورزی مرسوم و روزمره خود بردارند تنها چیزی که می تواند اهداف و ماندگاری صنعت پسته ایران که روز به روز تحلیل می روند را نجات دهد تشویق کشاورزان به روی آوردن به تولید پسته ارگانیک است .در تولید […]

خانه » آخرین اخبار » تولید پسته ارگانیک تنها راه نجات صنعت پسته ایران

به گزارش “خانه خشتی”:

از آنجا که تولید کنندگان صنعت پسته ایران حاضر نیستند دست از کشاورزی مرسوم و روزمره خود بردارند تنها چیزی که می تواند اهداف و ماندگاری صنعت پسته ایران که روز به روز تحلیل می روند را نجات دهد تشویق کشاورزان به روی آوردن به تولید پسته ارگانیک است .در تولید ارگانیک مصرف کننده که در اینجا کشورهای اروپایی هستند اجازه همه کاری را به باغدار نمی دهند و باغدار موظف است طبق یک الگوی از پیش تعیین شده و تا حدودی اجباری تن به تولید محصولی بدهد که مصرف کننده راغب است تا بهایی گزاف بابت خرید آن به کشاورز بپردازد اگر اینگونه شود بسیاری از معضلات کنونی پسته و مشکلاتی که صنعت پسته برای اکوسیستم بوجود آورده خود به خود مرتفع می گردد.ادارات و موسسات داخلی موجود به هیچ شکلی و با هیچ قانونی نمی توانند بر کار باغدار ناظر باشند زیرا باغدار راه خود را می رود و حتی اجازه دخالت در کارش را به نهاد دولتی نمی دهد زیرا نهاد دولتی هم برای او کاری نمی کند تا این همکاری دوسویه باشد لذا تنها راه ممکن فعلی که هم کشاورز را قانع می کند و هم کشاورز می داند که چاره ای جز همکاری ندارد همین تولید ارگانیک است و لاغیر. اگر به طور فهرست وار بخواهیم مزایای این طرح را بر شماریم بسیارند ولی به چند مورد آن اشاره می شود:
۱- سالانه چندین هزار تن سموم شیمیایی بدون برنامه و بدون هماهنگی با افراد خبره در امر مبارزه با آفات در باغات پسته پاشیده می شود که ضمن مقاوم نمودن آفات ضایعات بسیار مخرب زیست محیطی به همراه دارد.
۲- سالانه چندین هزار تن کودهای شیمیایی به صور مختلف به باغات پسته افزوده می شود که هیچ کدام جنبه علمی ندارد و ما فقط شده ایم مصرف کننده تمام کودهای شیمیایی شرکتهای تولیدی کشورهای مختلف.
۳- بدلیل بی توجهی های گذشته اکوسیستم باغاتمان تبدیل به یک اکوسیستم مرده شده اند وتولید ارگانیک می تواند جان تازه ای به اکوسیستم ببخشد.
۴- سمپاشیهای بی رویه علاوه بر آفلاتوکسین بحث باقیمانده سموم را نیز پیش می آورد که می تواند تولید پسته را با مشکل مواجه کند.
۵- مبالغ هنگفتی که باغداران بابت کود و سموم مختلف هزینه می کنند باعث شده تا قیمت تمام شده تولید محصول به شدت افزایش یابد و دست آخر چیزی عاید کشاورز نشود.
۶- از سوی دیگر کشاورز هم دلگرمتر است چون محصولش را چند برابر محصول تولید عادی می فروشد.
۷- کشاورز مطمئن است محصول روی دستش نمی ماند زیرا خریدار همان اول کار خرید محصول را تضمین می کند .
اینها تنها قسمتی از فواید این طرح است که به چشم می آیند .پس قابل توجه مسئولین امر است که تولید پسته ارگانیک را جدی بگیرند.
حیدر معصومی ریسه-کارشناس موسسه تحقیقات پسته کشور

برچسب ها:
توليد پسته ارگانيك تنها راه نجات صنعت پسته ايران
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان