به قلم سید عباس داورانی سردبیر هفته نامه خانه خشتی کویر؛

قالیباف و رئیسی دو روی سکه دولت انقلابی

  • شناسه خبر: 122783
قالیباف و رئیسی دو روی سکه دولت انقلابی

سید ابراهیم رئیسی- محمد باقر قالیباف: دو گانه نیروهای انقلاب در دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری که هر دو مورد تایید جبهه مردمی نیروهای انقلاب و مورد اجماع قاطع اصولگرایان هستند.

خانه » سیاسی » قالیباف و رئیسی دو روی سکه دولت انقلابی

دوگانه ای که می توان از آن به عنوان دو گانه آرمان و عمل یا ایده آلیسم و پراگماتیسم در جبهه اصول گرایی نام برد. مهمتر آنکه هم ایده آلیسم رئیسی و هم پراگماتیسم قالیباف برای پیروزی جریان انقلاب و تدام آن از ضرورت و اهمیت برخوردار است و لازم و ملزوم یکدیگر به شمار می رود. چه آنکه رئیسی بماند و پیروز شود به عملگرایی قالیباف نیاز دارد و چه آنکه قالیباف بماند و پیروز شود به نظر و آرمان گرایی رئیسی نیازمند است به طوری که می توان گفت رئیسی و قالیباف دو روی سکه دولت انقلابی هستند. باور بر این است که عملگرایی دولت آنجا به موفقیت می انجامد که آرمان و اهداف و استراتژی کلان عقبه آن باشد و دولت آرمانی آنجا به مقصود نمی رسد مگر آنکه عملگرایی در اختیار داشته باشد. پس تردیدی نیست که رئیسی و قالیباف چه پیروز بشوند و چه پیروز نشوند مکمل و همراه یکدیگرند. این همراهی آنجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که هر دو در قامت یک اصلاح گر وضع موجود در میدان انتخابات حاضر شدند تا در برابر توجیه گران و موافقان وضع موجود ایستادگی کنند و گامی در جهت تغییر شرایط بردارند. این وضعیت به خوبی در نخستین مناظره خود را نشان داد. تحلیل هایی متفاوتی از نوع رفتار رئیسی و قالیباف در این مناظره ارائه شد. برخی اعلام کردند قالیباف مدافع حق و مظلومان بود از مقصران این وضعیت طلبکاری کرد و در مقابل بیرحمانه به رئیسی تاختند که به جای طلبکاری در حاشیه قرار داشت و دولت را به چالش نکشید. اما گروهی دیگر عکس این باور را مطرح کردند که قالیباف با ورود به جنجال و فاز تهاجمی برگ های خود را برای ادامه بازی رو کرد و در مقابل عده ای بر عملکرد رئیسی صحه گذاشتند و اعلام کردند برای بسیاری، محجوب بودن و عدم ورود به درگیری لفظی مستقیم، امتیاز اخلاقی بزرگی به شمار می رود و رئیسی درد مردم را مهم تر از دعواهای اصولگرایی و اصلاح طلبی دانست و درست در همین هیاهوی تحلیل ها کانال رسمی «خامنه ای دات آر» بخش هایی از سخنان مقام معظم رهبری را منتشر کرد که: «نامزدها با برادری و مهربانی پیش بروند. البته اختلاف نظر در مسایل گوناگون اشکالی ندارد، نگذارید اختلاف نظر به اغتشاش منتهی شود». از طرف دیگر برخی اظهار کردند که مناظره نخست سبد رای قالیباف را در میان اصولگرایان افزایش داد و رئیسی حداقل با افزایش رای روبرو نبوده و این نشان می دهد که رئیسی توان مقابله با روحانی را ندارد و در مقابل عده ای از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به این مسئله که بسیاری معتقدند روندی که رئیسی در مناظره پیش گرفت بیش از آنکه رعایت اخلاق باشد، حضور در حاشیه امن بود، گفت: به هرحال این مناظره اول بود و قطعا در دو برنامه بعدی رفتار متفاوتی از ایشان خواهیم دید و دیگر چنین برداشتی از رفتار آقای رئیسی در مناظره وجود نخواهد داشت و قطعا بیشتر در چالش های حضور پیدا خواهد کرد».

اما آنچه می توان به عنوان تحلیل نهایی قلمداد کرد این است که در بین نیروهای انقلاب ایجاد تشکیک بین قالیباف و رئیسی چیزی است که مورد انتظار جناح سردرگم حامیان وضع موجود یا همان دو گانه روحانی – جهانگیری خواهد بود. باید این را پذیرفت رفتار قالیباف در مناظره اول بر مبنای همان روحیه پراگماتیسم است و رفتار رئیسی بر مبنای همان رویکرد ایده آلیسم که هر دو لازمه تشکیل دولت انقلابی است. و همان گونه جمنا در آخرین بیانه خود به صراحت اعلام کرد آقایان رئیسی و قالیباف هر دو نامزد اصلی این جبهه هستند و هر دو نامزد، قائل به وحدت به عنوان یک امر اهم برای مقابله با وضع موجود و نجات مردم و اقتصاد کشور هستند‌ و مهمتر آنکه رقیب مشترک این دو، ضعف و ناکارآمدی در اداره امور کشور و تنگناها و مشکلاتی است که به دلیل بی‌کفایتی دولت‌ها و غفلت از مردم و مطالبات به حق آنها، دامنگیر کشور شده است. لذا باید صبوری کرد و تا پایان مناظره ها منتظر ماند. یقیینا هم قالیباف و هم رئیسی برگ بهتری در برابر بی برگی موافقان وضع موجود از خود ارائه خواهند داد.

برچسب ها:
انتخابات 96 رئیسی قالیباف
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • رفسنجانی

    عجب سکه ای بشه این سکه یه رو قایباف یه رو رییسی یه سکه هم بزنن یه رو روحانی یه رو جهانگیری یکیم بزنن برا میرسلیم و هاشمی طبا کلا دیگه میشه گل و بلبل

    همشهری

    دولت انقلابی رو هم دیدیم همونی که امام زمان تاییدش کرد این یکی هم که امام رضا تاییدش کرده چه شود خخخخ

    همشهری

    حب قالیباف نگارنده متن را به آسمان ریسمان بافتن وا داشته است. هم رییسی اهل عمل می باشد و هم عملگرا تر از قالیباف وجود دارد. به نظر می رسد بعضی قلم ها در جبهه اصولگرایی بیشتر گرایش به جناح های دیگر دارند و البته نمی توانند این را فریاد زنند.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان