نگاهی به مانور اخیر آمریکا در خاورمیانه

  • شناسه خبر: 12000
نگاهی به مانور اخیر آمریکا در خاورمیانه

پناهگیری شیخ نشین­ها پشت آمریکا! به گزارش “خانه خشتی”به نقل ازسایت دبکا ناو آمریکایی «یو اس اس استنیس» برای برگزاری مانوری با حضور ۲۵ کشور به خلیج فارس اعزام شده است.ناوی که علی الظاهر  جایگزین ناو «اینترپرایز » خواهد شد.دراین میان برگزاری این مانور در شرایطی رخ می دهد که اکثر کشورهای اسلامی روزهای ناآرامی […]

خانه » آخرین اخبار » نگاهی به مانور اخیر آمریکا در خاورمیانه

پناهگیری شیخ نشین­ها پشت آمریکا!

به گزارش “خانه خشتی”به نقل ازسایت دبکا ناو آمریکایی «یو اس اس استنیس» برای برگزاری مانوری با حضور ۲۵ کشور به خلیج فارس اعزام شده است.ناوی که علی الظاهر  جایگزین ناو «اینترپرایز » خواهد شد.دراین میان برگزاری این مانور در شرایطی رخ می دهد که اکثر کشورهای اسلامی روزهای ناآرامی را به دلیل توهین به پیامبر اسلام سپری می کنند.آن چنان که در بسیاری از این کشورها شهروندان آنقدر خشمگین هستند که پلیس به سختی آنها را کنترل می کند.این در حالی است که در چند روز گذشته سیل انتقادات کشورهای اسلامی به سوی مقامات کشور عربستان به دلیل سکوت در برابر توهین به مقدسات روانه شده، آن چنان که بخشی از کارشناسان منطقه ای این مسئله را به عنوان ضربه ای بزرگ به حیثیت عربستان عنوان می کنند.

همچنین براساس خبرها،برخی از کشورهای منطقه ای هم پیمان عربستان همچون قطر وبحرین وبرخی دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دراین مانور مشترک با آمریکا حضور دارند وهمین مساله ماجرای این مانور را به مسئله پرحاشیه تری تبدیل کرده است.

آمریکا به دنبال تفرقه ومشتریابی تسلیحاتی

دراین باره محسن رضایی ،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با نگاهی به اهداف آمریکا دراین مانور بر این مسئله اشاره دارد که آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه وبهره برداری از شکاف میان کشورهای منطقه است وجمهوری اسلامی دراین راستا تلاش دارد تا این توطئه گرایی آمریکا را خنثی کند واز سقوط این کشورهابه دامن آمریکا جلوگیری کند.

ازسوی دیگر وحید احمدی،رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس،هم بر مشتریابی آمریکا برای سلاحهایش در این مانور تاکید می کند و می گوید:این مانور هیچ گونه خللی در اراده جمهوری اسلامی ندارد. مطمئنا برگزاری این مانور در راستای تقویت روحیه برای قدرت‌های غربی و برخی عوامل‌شان در منطقه است، آنها با چنگ و دندان می‌خواهند قدرت‌شان را در مقابل جمهوری اسلامی ایران نشان دهند.

دراین میان فرهاد طاعتی،استاد علوم سیاسی،با اشاره به خدشه دار شدن چهره سیاسی عربستان در موضوع توهین به پیامبر اسلام می گوید:برگزاری چنین مانوری آن هم با کشورهای غربی وزیرپرچم آنها یک اشتباه استراتژیک برای عربستان است.چرا که ظاهرا مقامات سیاسی این کشور تحلیل درستی از فضای موجود در جهان اسلام در این چند روز اخیر ندارند.

بازی باخت-باخت برای شیخ نشین ها

این استاد دانشگاه درادامه درباره تبعات برگزاری چنین مانوری برای عربستان می افزاید:به طور خلاصه دراین باره می توان به چند موضوع اشاره کرد:

۱-مسلمانان که این روزها در حال آتش زدن پرچم آمریکا وتجمع در مقابل سفارت خانه های این کشور هستند به هیچ وجه نمی توانند برگزاری چنین مانور مشترکی که به گزارش واشنگتن پست یکی از بزرگترین مانورهای نظامی چند سال اخیر است را تحمل کنند وبدون شک در مقابل دستگاه سیاسی عربستان بابت این همکاری مهم واکنش نشان خواهند داد.

۲-شرایط داخلی کشور عربستان هم به هیچ وجه آمادگی برگزاری چنین مانوری نیست.چرا که در چند سال اخیر مردم این کشور به شدت از ابزارگی کشورشان توسط آمریکا ناراضی بودند که این مانور به این نارضایتی دام می زند.

۳-در چنین شرایطی قدرت نمایی دربرابر یک کشور مسلمان منطقه مانند ایران  نه تنها برای عربستان هیچ نتیجه ای در برنخواهد داشت بلکه این چهره سیاسی عربستان است که به عنوان خادم الحرمین به شدت در نزد افکارعمومی مسلمانان جهان لکه دار می شود.

دراین بین با توجه به صحبتهای طاعتی به نظر می رسد که عربستان در ماجرای همکاری در مانور نظامی آمریکا اشتباه استراتژیک بزرگی انجام خواهد داد.چرا که از یک سو با کشور توهین کننده به مقدسات مسلمانان همکاری می کند واز یک سو از این همکاری برای قدرت نمایی در مقابل یک کشور اسلامی منطقه استفاده می کند که این دو مسئله از نگاه تیزبین مسلمانان نخواهد ماند.

علی فرازمند

برچسب ها:
نگاهی به مانور اخیر آمریکا در خاورمیانه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان