آمریکا فریب اوپک را خورد؛ ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت وجود خارجی ندارد

  • شناسه خبر: 11994
آمریکا فریب اوپک را خورد؛ ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت وجود خارجی ندارد

احتمالا اوپک آمریکا را درباره میزان ذخایر نفتی خود فریب داده است. به گزارش “خانه خشتی”:روزنامه کریستین ساینس مانیتور با پیش بینی کاهش ذخایر نفتی جهان به ویژه در میان کشورهای عضو اوپک نوشت: احتمالا اوپک ما را درباره میزان ذخایر نفتی خود فریب داده است. آیا این موضوع اصلا مهم است؟ پاسخ این است […]

خانه » آخرین اخبار » آمریکا فریب اوپک را خورد؛ ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت وجود خارجی ندارد

احتمالا اوپک آمریکا را درباره میزان ذخایر نفتی خود فریب داده است.

به گزارش “خانه خشتی”:روزنامه کریستین ساینس مانیتور با پیش بینی کاهش ذخایر نفتی جهان به ویژه در میان کشورهای عضو اوپک نوشت: احتمالا اوپک ما را درباره میزان ذخایر نفتی خود فریب داده است. آیا این موضوع اصلا مهم است؟ پاسخ این است که بله قطعا مهم است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ۱۲ عضو یک پنجم نفت مصرفی جهان را تولید می کند.
این روزنامه می نویسد: باید در نظر داشت که ارقام نجومی که معمولا در مورد نفت بیان می شود و می تواند گمراه کننده باشد، به چیزی به نام «منابع» مربوط می شود. منابع تنها تخمینی هستند از میزان تقریبی نفتی که ممکن است در دل زمین وجود داشته باشد. بخش اعظم این نفت هرگز قابل استخراج نیست. ولی ذخایر، به معنی میزان نفتی است که با قیمت های فعلی و در میادین شناخته شده نفتی قابل استخراج است. ذخایر معمولا کسر کوچکی از آنچه «منابع» نامیده می شود را تشکیل می دهند.
کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود خاطر نشان کرد: برخی اعضای اوپک ظاهرا گزارش دادند میزان ذخایر خود را جدی نمی گیرند. در سال ۲۰۰۷ سعداد الحسینی، معاون وزیر نفت عربستان سعودی، در کنفرانسی در لندن گفت ذخایر نفتی جهان با اضافه برآوردی معادل ۳۰۰ میلیارد بشکه روبروست. این رقم با رقم افزایش اعلام شده اعضای اوپک در سال ۱۹۸۰ به منظور ازدیاد سهمیه صادراتی خود همخوانی دارد. در سال ۲۰۰۵ نیز اسنادی از شرکت نفت کویت به دست آمد که نشان می داد میزان ذخایر کویت نصف میزانی است که اعلام شده است و ۴۸ میلیارد بشکه به عوض ۹۹ میلیارد بشکه است. اگر دنیا واقعا ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی کمتر از میزانی که اعلام شده است دارد، این امر در نحوه تولید نفت تاثیر خواهد گذاشت. باید پرسید آیا پیش بینی های انرژی که در دنیا انجام می شود می تواند به چنین ارقام واهی تکیه کند؟
گزارش روزنامه آمریکایی در حالی منتشر می شود که قیمت جهانی نفت رو به صعود گذاشته و گفته می شود ادعای عربستان مبنی بر جبران کمبودها در بازار نفت بیشتر بلوف و مسکن روانی برای پوشاندن خلأ فعلی بوده اما با سپری شدن چند ماه اکنون، واقعیت ها به شکل صعود قیمت نفت، خود را نمایش می دهد.
برخی خبرها از فشار صنایع و شرکت های بزرگ به دولت آمریکا برای عرضه ذخایر استراتژیک حکایت می کنند.

برچسب ها:
300 ميليارد بشكه نفت وجود خارجي ندارد آمريكا فريب اوپك را خورد؛
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان