موزه استاد باستانی پاریزی ایجاد می شود

  • شناسه خبر: 114858
موزه استاد باستانی پاریزی ایجاد می شود

پژوهشگر و مدرس موسیقی شناسی قومی گفت: با همکاری خانواده مرحوم باستانی پاریزی و حمایت مسئولان پاریز و سیرجان موزه باستانی پاریزی در پاریز راه اندازی می شود.

خانه » فرهنگی مذهبی » موزه استاد باستانی پاریزی ایجاد می شود

به گزارش خانه خشتی ، پیروز ارجمند عصر شنبه در آئین گشایش نمایشگاه ” آیینه دار دوران” در فرهنگسرای مس سرچشمه افزود: این خانه قدیمی در پاریز است که با تبدیل شدن به موزه باستانی پاریزی، یاگاران آن استاد در این خانه در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه این خانه حدود یک قرن قدمت دارد تصریح کرد: همچنین بخشی از این این خانه به خانه فرهنگ و هنر پاریز تبدیل می شود و احیاگر فرهنگ استاد پاریزی خواهد بود.

وی ادامه داد: این خانه می تواند شهر پاریز را به یک دوره پُست مدرن تبدیل کند و محل آموزش های فرهنگی هنری شود  ضمن اینکه موزه چهار استاد روح ‌الله خالقی، روح ‌الامینی، باستانی ‌پاریزی و هوشنگ مرادی‌ کرمانی در کنار آن بنا می‌شود.

ارجمند با بیان اینکه پاریز صنایعی ازجمله گلیم، نمدمالی و طرح فرش خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: شهر پاریز می تواند محور گردشگری از باغ سنگی به سمت میمند شهربابک باشد که علاقمندان و گردشگران از آن لذت ببرند.

وی گفت: همچنین بنای یادبودی به مسابقه گذاشته می‌ شود که به یاد دو  بزرگ پاریز شهید الله‌ دادی و استاد باستانی ‌پاریزی است.

ارجمند با اشاره به اینکه آثار باستانی پاریزی در موزه تهران به ثبت رسیده است، افزود: امیدواریم با تاسیس موزه در شهر پاریز، این آثار به موزه باستانی ‌پاریزی انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه ثبت‌ نام این استاد در دایره‌ المعارف بزرگ اسلامی به عنوان یکی از مشاهیر جهان انجام می ‌شود افزود: عکس های استاد باستانی پاریزی که پراکنده هستند جمع اوری و در قالب کتابچه ای به یاد ان استاد گردآوری خواهد شد.

ارجمند تأکید کرد: استاد باستانی پاریزی یک شخصیت ملی است.

درادامه مدیر روابط عمومی منطقه مس کرمان هم گفت: پنجم دی ماه سالروز نود و یکمین سال تولد استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی بود که این استاد نام پاریز و استان کرمان را با آثارش در ایران و جهان نهادینه کرد.

سید علی میرافضلی افزود: استاد پاریزی بیش از ۵۰ سال در خدمت به تاریخ و فرهنگ، آداب و رسوم اصیل استان کرمان را در قالب چندین کتاب ارزشمند تألیف کرده است.

وی ادامه داد: از جمله این آثار استاد می توان به کتابهای از سیر تا پیاز، محبوب سیاه و طوطی سبز، هواخوری در باغ  با گوهر شبچراغ، پیغمبر دزدان، گذر زن از گدار تاریخ و … اشاره کرد.

میرافضلی بیان کرد: در نمایشگاه ” آیینه دار دوران ” در فرهنگسرای مس سرچشمه چند تن از هنرمندان تصویربرساز کشورمان چکیده ای از آثار این استاد را در قالب نقاشی هایی مدرن و تاریخی به تصویر کشیده اند.

همچنین حمید نیک نفس شاعر شهرستان رفسنجان و یار دیرین مرحوم استاد باستانی پاریزی گفت: استاد پاریزی تاریخ  و رسم و رسومات استان کرمان را با حلاوت شیرین به خورد مردم می داد.

وی تصریح کرد: این استاد در جمع با صمیمیت و لهجه شریرن کرمان صحبت می کرد.

در ادامه نمایشگاه ” آیینه دار دوران” با ۴۴ اثر نقاشی که توسط  این ۲۴ هنرمند تصویرساز خلق شده است گشایش یافت و این آثار به مدت چهار روز در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

برچسب ها:
پیروز ارجمند موزه استاد باستانی پاریزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان