ایران پیروز زورآزمایی دیپلماتیک با آمریکا و اسرائیل

  • شناسه خبر: 11208
ایران پیروز زورآزمایی دیپلماتیک با آمریکا و اسرائیل

خانه خشتی:سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران یکی از دو اتفاق نامیمون برای سران رژیم صهیونیستی و آمریکا بود که با ورود او به تهران به وقوع پیوست. اکنون آنها باید منتظر اتفاق دوم باشند یعنی حضور رئیس جمهور مصر در ایران. خانه خشتی به نقل از فارس،به‌رغم همه فشارها و جوسازی‌های رسانه‌ای برای وادار […]

خانه » آخرین اخبار » ایران پیروز زورآزمایی دیپلماتیک با آمریکا و اسرائیل

خانه خشتی:سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران یکی از دو اتفاق نامیمون برای سران رژیم صهیونیستی و آمریکا بود که با ورود او به تهران به وقوع پیوست. اکنون آنها باید منتظر اتفاق دوم باشند یعنی حضور رئیس جمهور مصر در ایران.

خانه خشتی به نقل از فارس،به‌رغم همه فشارها و جوسازی‌های رسانه‌ای برای وادار کردن دبیرکل سازمان ملل متحد به تغییر تصمیمش برای سفر به ایران، بان کی مون امروز (چهارشنبه) وارد تهران شد. همین موضوع بود که موجب شد روزنامه «وال‌ استریت ژورنال» در مطلبی بنویسد: « ایران، رقابت بر سر بان کی مون را برد».
این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه همه مخالفان سفر بان کی مون به تهران طی چند روز گذشته تلاش خود را برای ممانعت از این سفر در محافل خصوص و عمومی انجام دادند، نوشت: «این سفر، تهران را از نظر بین‌المللی برجسته می‌کند».

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه ایران و کشورهای غربی مخالف آن،‌ رقابت شدیدی در زمینه سرمایه‌گذاری روی سفر بان کی مون به ایران داشتند،‌ نوشت:‌ «از نظر گروه‌های مختلف مخالف ایران، سفر بان کی مون به تهران، ایران را از نظر بین‌المللی برجسته می‌کند و تهران را در مرکز توجهات جهانی قرار می‌‎دهد. این درحالیست که اسرائیل و آمریکا در طول هفته گذشته برای عدم حضور دبیرکل سازمان ملل به تهران لابی گسترده‌ای کردند با این حال، سخنگوی بان کی مون از حضور قطعی او در نشست عدم تعهد خبر داد».

بدترین اشتباه بان کی مون از نظر بولتون
این موضوع به حدی برای مقامات آمریکایی گران تمام شد که «جان بولتون»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، سفر بان ‌کی ‌مون به تهران برای حضور در اجلاس غیرمتعهدها را بزرگترین اشتباه او خواند و گفت:‌ »این اقدام باعث مشروعیت ایران می‌شود».

او به همین حد نیز بسنده نکرد و تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای حضور در نشست غیرمتعهدها را «بدترین اشتباه» وی از زمان نشستن بر کرسی دبیرکلی این سازمان خواند و گفت:‌ »این کار به ایران مشروعیت می‌دهد… رفتن دبیرکل سازمان ملل به ایران، به این کشور مشروعیت می‌دهد. من بیش از بیست سال است بان‌ را می‌شناسم. این بدترین اشتباهی بود که او از زمان رسیدن به سمت دبیرکلی این سازمان مرتکب شده است».

جان بولتون صرفا بان کی مون را مورد عتاب قرار نداد و با «توهم‌آمیز» خواندن سیاست‌های دولت اوباما در قبال ایران اظهار داشت:‌ »امیدی ندارم وی با این سیاست‌ها بتواند مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شود».

اسرائیل و آمریکا تنها نبودند

هر چند آمریکا و به ویژه اسرائیل بیشترین تلاش را به کار گرفتند تا مانع سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران شوند، اما این دو در این مسیر تنها نبودند. به نوشته روزنامه کانادایی «گلوب‌اند‌میل»، «جان بیرد»، وزیر امور خارجه کانادا هم از بان‌کی‌مون خواسته بود، در اجلاس سران جنبش عدم تعهد شرکت نکند.

بیرد با طرح این ادعا که ایران قصد دارد از برگزاری این اجلاس استفاده تبلیغاتی کند، اظهار داشت:‌‌«نگرانیم از حضور بان کی مون برای تقویت سیاسی نظام ایران استفاده شود. بدیهی است ما نیز نظیر چند متحد دیگر خود، پیش از سفر او، نامه‌ای به وی نوشته و او را شدیدا برای نرفتن تشویق کردیم».

بان کی مون به مخالفت‌های غرب توجه نکرد

با وجود تمامی این فشارها، بان کی مون وارد تهران شد. به همین دلیل بود که روزنامه روسی «روسیسکایا گازیتا» نوشت: «اسرائیل و آمریکا موفق نشدند دبیرکل سازمان ملل را برای عدم حضور در اجلاس تهران متقاعد کنند چراکه علیرغم همه این مخالفت‌ها، وی برای حضور در نشست نم عازم تهران شد».

پایگاه خبری «نیوزدی» نیز در این رابطه نوشت:‌‌‌ »اجلاسی که روز یک‌شنبه در تهران شروع شد، یک گردهمایی کوچک نیست؛ نمایندگان ۱۲۰ کشور در آن شرکت دارند و تلاش پشت پرده دولت اوباما برای جلوگیری از حضور کشورها در این اجلاس با موفقیت قابل توجهی مواجه نشد».

علت تصمیم قاطع دبیرکل سازمان ملل برای حضور در ایران را می‌توان در سخنان معاون سخنگوی وی جست. او در این باره گفته:‌ » دبیر کل سازمان ملل به انجام وظایف و مسئولیت سازمان ملل برای تعامل با کلیه کشورهای عضو سازمان آنهم به خاطر حل مسالمت آمیز مسائل حیاتی و نیز تأمین صلح و ثبات متعهد است و این موارد را جدی می‌گیرد».

ناتوانی غرب در انزوای ایران
عواملی از این نوع بود که موجب شد روزنامه اتریشی «اشتاندارد» با اشاره به حضور گسترده نمایندگان ۱۲۰ کشور جهان در تهران نوشت: «برگزاری این اجلاس حاکی از آن است که غرب در انزوای ایران ناکام مانده است».

این روزنامه در گزارشی به قلم «گوردون هارر» نوشت: حضور نمایندگان ۱۲۰ کشور قدرتمند جنبش عدم تعهد در تهران، موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است. باید گفت پیغامی که این اجلاس برای غرب دارد این است که ایران به هیچ عنوان منزوی نیست».

در این مطلب آمده:‌ «در مجموع ایران به موفقیت بزرگی دست خواهد یافت. این موفقیت در روز پنج شنبه و زمانی که ایران ریاست جنبش عدم تعهد را از مصر و از شخص «محمد مرسی»، رئیس جمهور این کشور دریافت کند، مشخص خواهد شد».

«نه» بزرگ به سیاست‌های تروریستی آمریکا و اسرائیل

«عمر الشاهد» از چهره‌های برجسته جریان ملی تونس نیز درباره اهمیت این اجلاس گفت: «حضور سران بیش از ۵۰ کشور عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران «نه» بزرگ به سیاست‌های تروریستی آمریکا و اسرائیل در منطقه است».

وی افزود:‌ »برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران کاملا مفهوم عدم تعهد به شرق و غرب را ثابت می‌کند چرا که در شرایط کنونی، ایران و سوریه در معرض تهدیدهای آمریکا و اسرائیل قرار دارند و اجلاس تهران «نه» بزرگی به دخالت آنها است».

عمر الشاهد تاکید کرد: «با توجه به ائتلاف محکم و جدایی ناپذیر ایران و سوریه به عنوان محور مقاومت در منطقه اجلاس تهران می‌تواند نقش بسزایی در تقویت و تحکیم ابتکار ایران برای حل بحران سوریه داشته باشد».

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان