رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

موضوعات بحث اقتصاد پسته به جد در مجلس پیگیری خواهد شد

  • شناسه خبر: 110049
موضوعات بحث اقتصاد پسته به جد در مجلس پیگیری خواهد شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:

خانه » رفسنجان » موضوعات بحث اقتصاد پسته به جد در مجلس پیگیری خواهد شد

به گزارش خانه خشتی ، محمد رضا پور ابراهیمی در آیین قیمت گذاری پسته که عصر امروز در شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان برگزار شد ، اظهار داشت: رویکرد و نگاه جدید به حوزه فعالیت پسته بوجود امده و وضعیت بازار امروز در ایران و خارج تغییر کرده است ، اوایل انقلاب پسته در ایران تنها در کرمان و در چند شهر جنوبی تولید میشد اما امروز در ۱۷ استان پسته تولید می شودو این نشان دهنده این است که باید در کرمان به ویزه رفسنجان اقدامات ویزه ای صورت گیرد.

وی افزود: در اویل انقلاب امارت ، آمریکا و یونان وارد تولید پسته نشده بودند اما امروز پندین برابر تولید ما را دارند، باید ادبیات تخصصی جایگزین رویکرد سنتی شود و نگاه جدیدی در این حیطه حاکم شود.

پور ابراهیمی سه وزارت صنعت معدن تجارت جهاد کشاورزی و اقتصادی و امور داراریی را دارای سهم به سزای در وضعیت پسته دانست و گفت: تقریبا این سه بخش بصورت منفرد اقداماتی موثری اناجم گرفته است.

وی به زحمات و تلاش هی نماینده مردم رفسنجان در صحن کجلس برای بهبود وضعیت پسته اشاره کرد و گفت: اقدامت جلسات تذکرات فراوانی در این راستا صورت گرفته برای انکه در وضعیت اقدام جدی شود در حلیکه قبلا فعالیت ها رها شده بود .

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی صادر کنندگان برای منافع شخصی خود آبروی صادر کنندگان پسته را بردند و آثار مخرب آن را در اقتصاد کشور می بینیم.

وی ادامه داد: پسته یک روزی رتبه دوم صادرات غیر نفتی کشور را داشت و امروز رتبه دو رقمی صادرات غیر نفتی به این محصول اختصاص یافته است.

پور ابراهیمی افزایش بهره وری و انسجام در صادرات محصول را اولین اقدام برای رقابت با بازار جهانی دانست و گفت: ظرفیت تولید ما در هر هکتار یک پنجم تولید میانگین جهانی است و این اصلا خوب نیست.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود وضعیت پسته در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از جمله این کارها پیشنهاد راه اندازی بورس پسته در استان است وقتی قیمت واقعی شفاف شود کل قراردادهای مربوطه می توانند اقدام کنند.

پور ابراهیمی به کشاورزان و تجار گسته این وعده را داد که موضوعات بحث اقتصاد پسته به جد در مجلس پیگیری خواهد شد.

وی بخشودگی سودهای وام های کشاورزی و جرائم را از دیگر اقدامات مجلس برشمرد و گفت: در اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ پیشنهاد تصویب قانون بخشودگی سود وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان داده شده و به امضای ۱۷۰ نماینده رسیده ، اگر دولت در این خصوص به انتهای جددول عددی قرار ندهد اصلاحیه های بعدی را انجام خواهیم داد.

پور براهیمی گفت: این آیین نامه باید اصلاح شود و امیدواریم در آینده در صورت همکاری دولت در خصوص بخشودگی وام ها گامی برداشته شود.

وی سخنان خود را با این خبر از مجلس به پایان رساند: کسانی که بالای ۱۰ سال از صندوق عشایری دولت حق بیمه دریافت کردند و دارای سن بالای ۷۰ سال هستند از امسال بازنشستگی آنان پیگیری می شود.

 

برچسب ها:
اقتصاد پسته پسته
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان