داروی حل کننده لخته خون نجات دهنده برخی بیماران سکته مغزی

  • شناسه خبر: 109736
داروی حل کننده لخته خون نجات دهنده برخی بیماران سکته مغزی

استادیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان گفت: داروی حل کننده لخته خون(ATP) میتواند جان برخی بیماران سکته مغزی را در ساعات اولیه بروز سکته نجات دهد.

خانه » آخرین اخبار » داروی حل کننده لخته خون نجات دهنده برخی بیماران سکته مغزی

 امیر احمدی مقدم در جمع خبرنگاران در رفسنجان افزود: داروی حل کننده لخته خون تنها درمان برای سکته های مغزی است و با تزریق این دارو بیمار از حالت فلج شدن، لکنت زبان، بی حس شدن اندام حرکتی و سایر عوارض نجات می یابد.
وی تصریح کرد: واحد سکته حاد مغزی در کشور از چهار سال قبل در بیمارستان های کلان شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راه اندازی شده و از یک سال قبل نیز تاکنون ۵۴ واحد سکته حاد مغزی در بیمارستان های مختلف کشور راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه واحد سکته حاد مغزی در شهرستان های کرمان و رفسنجان هم راه اندازی شده است اظهار کرد: ۶ بیمار از حدود ۲ ماه قبل تاکنون در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان شرایط دریافت داروی حل کننده لخته خون را داشته و با تزریق این دارو بهبود یافته اند.
احمدی مقدم اختلالات حرکت صورت، ضعف اندام فوقانی، اختلال در تکلم فرد و سایر عوارض را از علایم بروز سکته مغزی عنوان کرد و گفت: تمام نیروهای اورژانس ۱۱۵ آموزش های لازم در این رابطه را گذرانده اند که با اعلام کد سکته مغزی فردِ بیمار به بیمارستان و اعزام بیمار تمام تجهیزات و خدمات بیمارستانی از جمله سی تی اسکن، انجام آزمایشات لازم و غیره در راستای رفع این بیماری به خدمت گرفته می شود.
این متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: اگر خانواده ای بخواهد بیمار خود را پس از بروز سکته به بیمارستان برساند باید کمتر از ۳.۵ ساعت اقدام کند تا بتوان اقدامی برای بیمار انجام داد.
احمدی مقدم افزود: استرس های شغلی، کم تحرکی بدن، تغذیه ناسالم، مصرف غذاهای فست فود، ترک غذاهای سنتی، مصرف دخانیات و مواد مخدر، مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و غیره از عواملی هستند که سن بروز سکته های مغزی و قلبی را کاهش داده و بیشترین عامل مرگ و میر در کشور هم همین سکته های مغزی و قلبی است.
وی لزوم توجه به این مسائل را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با رعایت مسایل پیشگیرانه می توان زندگی سرشار از سلامتی برای خود, خانواد و چامعه رقم زد.

برچسب ها:
داروی حل کننده لخته خون سکته مغزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علی

    آیا این دارو برای بیماری که یکسال از سکته اش گذشته و دچار ضعف اندام حرکتی است مناسب است
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان