روغن نباتی گلناز کرمان تعطیل و ۷۰۰ کارگر آن بیکار شدند

  • شناسه خبر: 106770
روغن نباتی گلناز کرمان تعطیل و ۷۰۰ کارگر آن بیکار شدند

کارگران گلناز که صدای اعتراضشان به گوش مدیران کارخانه نمی رسید و بعد از ۶ ماه چشم انتظاری بادرب بسته کارخانه روبه رو شدند !!

خانه » آخرین اخبار » روغن نباتی گلناز کرمان تعطیل و ۷۰۰ کارگر آن بیکار شدند

به گزارش خانه خشتی به نقل از  کارگران کرمان کارخانه روغن نباتی گلناز بعد از آتش سوزی مرحله دوم به کل ورشکست شد و هر ماه تعدادی از نیروهای خود را تعدیل میکرد گرچه خبرنگار ما بارها با مدیر کارخانه گلناز  تماس تلفنی برقرار کرده بود  اما وی اذعان به ورشکستگی نمی کرد و ابراز می کرد که من هم یک نیرو هستم واینجا کاره ای نیستم وشما با دفتر تهران تماس بگیرید،  دفتر تهران هم دست کمی از مدیر کارخانه نداشت زیرا آنان هم جواب قانع کننده ای نمی دادند .

بعد از ۶ ماه چشم انتظاری سایت کارگران برای پاسخگویی اقناع کننده  ازسوی مسئولین امر آن هم از  سوژه ای که در ابتدای سال بار ها پیگیر دریافت اطلاعات صحیح و واقعی آن بود امروز این سوژه که مسئولان مرتب آن را تکذیب می کردند ، خودش در مقابل استانداری کرمان  ظاهر شد .

photo_2016-09-14_15-31-48

گرچه امروز هیچکدام از مسئولین استانی از استاندار تا بخشدار و فرماندار در کرمان حضور نداشتند اما این تجمع رخ داد حتی مدیر کارخانه نیز از ترس هو کشیدن کارگرانش و بی احترامی به وی از مخفیگاه خود بیرون نیامد وحاضر نشد رودر رو با کارگرانش به حل مشکل بپردازد{این سخنان از زبان کارگران نقل شده است نه سایت کارگران کرمان }

صبح امروز همه کارگران شیفت صبح کارخانه روغن نباتی گلناز مثل همیشه منتظر اتوبوس های محل کار خود بودند تا به واحد تولیدی  خود بروند اما یک اتفاق ناخوشایند روح و روانشان را آزرد، راننده اتوبوس هنگامی که ایستاد اعلام کرد کسی سوار نشود به جز مامورین انتظامات زیرا کارخانه تعطیل شده است .

یکی از کارگرانی که شب قبل از تعطیلی کارخانه باخبر شده بود به خبر نگار ما پیامکی را نشان داد که مهر تایید بر تعطیلی این کارخانه زد این پیامک از سوی مدیر کارخانه روغن نباتی گلناز زده شده بود که متن  این پیامک کارگران را از اتهام تعطیل نمودن کارخانه مبرا می ساحت. متن پیامک به شرح ذیل است؛

«همکار گرامی سلام
شب شما بخیر . احتراما کارخانه از چهارشنبه مورخ بیست وچهارم تا اطلاع ثانوی به دلیل عدم  تامین روغن تعطیل می باشد. بدیهی است بازگشایی مجدد حضورتان اعلام خواهد گردید
با احترام . خادمی»

photo_2016-09-14_15-32-21

کارگران که صدای اعتراضشان به گوش مدیران کارخانه نمی رسید  و بعد از  ۶ ماه چشم انتظاری با درب بسته کارخانه روبه رو شدند !! لذا در مقابل استانداری کرمان تجمع کردند اما با گذشت دو ساعت از تجمع مسئولی برای رفع مشکل به حضور انان نشتافت حتی از مدیر ان کارخانه کسی نبود که پاسخ آنان را بدهد  .

گرچه هر روز خبری از تعطیلی  و یا تعدیلی کارگران زیادی در سطح استان به گوش می رسد اما سکوت همه جانبه مسئولین از مدیر کارخانه تا مسئولین استانی شهر کرمان جالب تر از هر چیزی بود .!!!

گویی حضور رحمانی فضلی به کرمان از اعتراض کارگری که ۶ ماه حقوقی دریافت نکرده است و مرتب توسط مدیرانی که روحیه دیکتاتور گونه دارند از کار کنار گذاشته می شوند برای مسئولین استان اهمیتی ندارد، گرچه معاون سیاسی استاندار با نماینده کارگری کارخانه گلناز صحبت کرده بود اما به نتیجه ای نرسیده بودند گرچه گروهی هم قصد داشتند که به جیرفت بروند و با وزیر کشور سخن بگویند اما این کار عملا برایشان مقدور نبود .

یکی از کارگران به خبر نگار ما گفت : نزدیک به ۶ ماه است به کارخانه راهم نداده اند ۱۲ روز دیگر همسرم وضع حمل می کند لذا به دنیال درمان وی بودم که متوجه شدم ۶ ماه بیمه من هم پرداخت نشده است در حالی که کارخانه حق بیمه را از حقوق من کسر می کند لذا با این اوضاع بی پولی و عدم در یافت حقوقی که من دارم چطور مشکلات خود را مرتفع سازم و نوزاد نو رسیده را چطور حمایت کنم .

یک کارگر دیگر اذعان کرد  : شب هنگام به من پیامک زده اند که فردا تعطیل است لذا اگر کارحانه تعطیل است پس چرا نور چشمی ها در واحد تولید کار می کنند اما کارگرها حق ورود ندارند ؟ هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ تومان قبض گاز برای من آمده که توان پرداخت ندارم ، من که ۱۶ سال در این کارخانه کار کرده ام حتی یک نامه بیکاری و یا اخراجی به من نداده اند که اکنون مطالبه ای داشته باشم .

photo_2016-09-14_15-31-04

یکی از مهندسین این واحد تولیدی ادامه داد : من یک مهندس در بخش تولید هستم ومی دانم که در کارخانه چه خبر است در واحد گلناز وقتی خانم مدیر کارخانه ،  معاون وی  باشد و ۲۰ نفر اعضای خانواده و فامیل وی استخدام شوند  چطور می شود با کارگران به عدالت رفتار کرد البته همه میدانند که این مدیر کسی است که کارخانه راه اندازی شود نصف بیشتر متحصنین را قلع و قمع خواهد کرد زیرا ما از مدیران ارشد این کارخانه که با باج گیری و رشوه گیری و با ارائه منصب به فامیل های خود در اوج هستند اخباری داریم که مشخص است سکه ها و گوسفندهای چاق و چله درب خانه های چه کسی فرستاده میشود لذا مشکل این کارخانه با زد و بند همراه است و یکی دو مشکل نیست .

کارگر دیگری ادامه داد : اگر حقوق یک ماه اختلاس کنندگان بانک تجارت به کارخانه گلناز به عنوان سرمایه داده می شد اکنون من کارگر بیکار نمی شدم و  ۶ ماه از کار خود  باز نمی ماندم .چطور من سه فرزند خود را به مدرسه بفرستم درحالی که پول تامین دفاتر و روپوش و هزینه های مدرسه را ندارم لذا امسال تصمیم گرفتم که فرزندانم را به مدرسه نفرستم !!!

یکی از کارگران جوان کارخانه گلناز ادامه داد : کارخانه گلناز بسیار دغل باز است و با طرح نمودن واحد تولیدی خود به فصلی با کارگران خود قرارداد ۱ تا ۱۰ روزه می بندد وحتی از نیروهای خود تعهدنامه محضری می گیرد که اگر کسی در حین کار با دستگاه اتفاقی برایش افتاد باید بگوید که خودش مقصر است حتی اگر بازرسان اعلام کردند که بر عهده کارخانه است بازهم کارگر حق ندارد شاکی شود و در خواست احقاق حق بنماید .

photo_2016-09-14_15-32-00

وی ادامه داد : چند کارگر با شرایط جسمی نامناسب همچنان در کارخانه کار می کنند زیرا دستشان به جایی بند نیست و حتی از بیمه بیکاری هم نمی توانند استفاده کنند زیرا کارخانه اعلام کرده است که نامه بیمه بیکاری به شما نمی دهیم ، حتی نامه اخراج هم نمی دهند تا تکلیف خود را بدانیم نزدیک به ۱۲ سال کار کردیم اما برای ما ۵ سال بیمه رد شده است لذا این رانت خواری ها برای چه کسی بها شده است  .

کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز خاطر نشان کردند :  شرایط بد غذایی{سه نوع غذا درمنوی غذایی کارخانه وجود دارد ،کتلت ،ماکارونی،عدس پلو} ،حقوق نامناسب {پرداخت های بی موقع و نامنظم } ،عدم عقد قراردادهای ثابت و منظم ،عدم ارائه خدمات ،اضافه کاری های اجباری که بدون پرداخت است و عدم دیده شدن تعطیلی در بازده کاری ، حضور موروثی نور چشمی های  مدیر کارخانه در واحد تولید ، ودیکتارتوری بعضی مدیران که کوچکترین تمرد را ضمیمه درج در پرونده قرار می دهد ،  روحیه خفقان در کارخانه و عدم توجه به نیروی کارگر را از بزرگترین مشکلات این واحد تولیدی است .

نماینده کارگری  روغن نباتی گلناز که با معاون سیاسی استاندار صحبت کرده بود به خبر نگار ما  گفت : درگذشته  کارخانه روغن نباتی با سیستم ۲۴ *۱۲ اداره می شد  اما با تدبیر مدیر تولید و وعده های توخالی همه کارگران ۱۲*۱۲ شدند لذا بعد از گذشت ۶ ماه از طرح  خودخواسته مدیر تولید ، نه تنها مدیر تولیدی در کارخانه دیده نشد بلکه با کوچکترین اعتراضی کارگران کارخانه یکی پس از دیگری قلع و قمع می شدند تا امروز که تعداد کارگران اخراجی به ۷۰۰ نفر رسیده است لذا اکنون  ۳ خط تولید کار می کند و شب گذشته کارگران خسته ای که ۸ ساعت سر پا بودند از ایستادن برای اضافه کاری تمرد نموده که منجر شد  تعداد ۲۰ نفردیگر هم اخراج شوند.

وی ادامه داد : در حال حاضر کارگران سه شیفت کار می کنند وماهی یک روز تعطیلی شاید داشته باشند لذا گروهی که عصر کار تا ساعت ۳ عصر تا ۱۱ شب کار می کنیم وبعد هم به ما اضافه کار اجباری هم می دهند و ما از شدت خستگی نمی توانیم بایستیم واز دریافتی اضافه کاری هم خبری نیست و با تمورد روز بعد حق ورود به کارخانه را ه منداریم چه باید کرد : زیرا کارخانه تولید دارد سفارش گرفته وباید با تولید بالا را یک شبه به مشتری  تحویل دهند لذا نیاز به تولید بالا دارند وباید نیروی اضافه داشته باشند نیروها همه بیرون وبعد یک کارگر که ۸ ساعت متمادی کار گرده باید با شیفت شب کاری هم کار کنذ اگر تمرد کرد روز بعدنباید سر کار حاضر شود این اوج بی انصافی است .

photo_2016-09-14_15-32-49

گرچه تماس های ما با  مدیر کارخانه بی حاصل بود لذا  کارگرانی که مدیر کارخانه به مدیر سیاسی استانداری کرمان گفته بود که   خودشان کارخانه را بسته اند به سمت کارخانه گلناز راه افتادند و گفتند اگر ما کارخانه را بستیم برای احیاءآن به کارخانه می رویم لذا همه ی ۷۰۰ نفر به درب کارخانه مراجعه کردند .

photo_2016-09-14_15-32-33

خبر نگار کارگری که به دنبال احقاق حق کارگران و راستی آزمایی مسئولین  بود با کارگران همراه شد تا از کل ماجرا با خبر باشد.

هنگامی که به کارخانه رسیدیم ماموران انتظامی از ورود کارگران به کارخانه ممانعت کردند و گفتند که ما شما کارگران را نمی شناسیم لذا  الان کارخانه تعطیل است شما بروید فردا بیاید حضور کارگران و ترس انتظامات از ایجاد اغتشاش باعث شد مدیر کارخانه  تماس های مکرری گرفته و از مدیران بخواهد که به این روند خاتمه بدهند و کارگران با مقاومت های بسیار به تجمع خود خاتمه دادند گرچه انتظامات به شدت از اتفاقاتی که ممکن بود برای دستگاه های کارخانه بیافتد بیمناک بودند اما تمام تلاش خود را برای خاتمه این امر انجام داد.

photo_2016-09-14_15-33-10

سخن سر دبیر ؛

حال این سئوال برای ما مطرح است که چرا مسئولین با کارگران یک بام و دو هوا می کنند ؟؟؟

اگر واحدی تعطیل است اعلام کنید تعطیل شده و به کارگران نامه دریافت بیمه بیکاری بدهید اگر هم تعطیل نشده چرا کارگران را که هر کدام سابقه ای ۵ ساله دارند را با قرار داد های یک تا ده روزه سر گرم می کنید  ،مگر کارگران برده های شمایند که امروز یک ساز بزنید و فردا سازی دیگر لذا امیدواریم مسئولین استانی از تعطیلی کامل یک واحد تولیدی خود داری نموده و مشکلات سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی را مرتفع سازند .

مسئولان  و مدیران،  با کارگران مانند برده رفتار نکنند اینان در جنگ اقتصادی زمین های مین گذاری شده دشمن را هموار می کنند لذا تکریم این کارگران بر عهده شماست .

انتهای پیام /

برچسب ها:
تعطیلی کارخانه رکود روغن نباتی گلناز کرمان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محسن

    شما احتمالا از نورچشمی های مجموعه نیستید؟؟؟؟

    کارگر

    پیگیری حق کارگران که هیچ سرمایه ای ندارند میشه دامن زدن به شایعات و اختلافات؟؟؟؟ خوبه همه چیز مستنده....از این دست موارد در شهر رفسنجان هم هست فرقش اینه کارگران رفسنجانی یا خیلی نجیب هستند یا ساده لوح نمونه اش وضعیت کارگران و بازنشستگان مجتمع صنعتی رفسنجان.

    بهزاد

    عنوان کردن نیمی از حقیقت و پنهان نگاه داشتن نیمه دیگر آن فرقی با دروغ گویی ندارد . بنده هنوز منتظر تماس شما هستم!

    کمال

    به قول حسن روحانی بعد از برجام هر روز شاهد یک گشایش هستیم. و باز هم به قول ایشان اگر ناشکری کنیم عذاب نازل می شود. پس کارگران محترم لطفاً ناشکری نکنید!!!

    ناشناس

    متاسفم که به جای واقع گویی برای جذاب کردن سایتتون گزافه گویی میکنید جای تاسف داره برای کسانی که دم از فرهنگ میزنن کاش به جای دست به قلم بودن کمی هم دست به فکر بودید و دامن به شایعات و اختلافات نمیزدید.

    بهزاد

    سردبیر گرامی . بنده نیز از کارمندان این مجموعه هستم . لطفا با توجه به حفظ اصول حرفه ای انتشار اخبار خواهشمند است از طریق ایمیل با اینجانب تماس گرفته تا دلایل واقعی بسیاری از موارد مطرح شده از سوی عزیزان و شما را توضیح دهم و پس از آن و قضاوت درست از این موارد چکیده مطالب را انتشار دهید .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان