رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان:

دانشگاه نباید به مسائل سیاسی آلوده شود / اقتصاد مقاومتی ۳۰ سال است که در دانشگاه ولیعصر عملی شده

  • شناسه خبر: 105263
دانشگاه نباید به مسائل سیاسی آلوده شود / اقتصاد مقاومتی ۳۰ سال است که در دانشگاه ولیعصر عملی شده

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: جو باز سیاسی باید در دانشگاه باشد اما نباید آلوده به مسائل سیاسی شوند، به خط قرمزهای نظام اعتقاد داریم و باید آنان را حفظ کنیم.

خانه » رفسنجان » دانشگاه نباید به مسائل سیاسی آلوده شود / اقتصاد مقاومتی ۳۰ سال است که در دانشگاه ولیعصر عملی شده

به گزارش خانه خشتی، محمد علی دهقان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید خبرنگار محمود صارمی و شهدای دولت به فعالیت های دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با گذشت ربع قرن از آغاز فعالیت دانشگاه ولیعصر در رفسنجان هم اکنون بیش از ۱۰ هزار فارغ التصیل در گرایش ها و مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه حضور دارند.

وی به برگزاری جشن بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه در بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۷۰ با دو رشته مهندسی گیاهپزشگی و ریاضی فعالیت خود را اغاز و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارای ۳۵ رشته کارشناسی، ۵۲ رشته کارشناسی ارشد و ۳۱ رشته دکترا می باشد.

دهقان با بیان اینکه ۹۵۰۰ نفر دانشجو در ۱۱۸ رشته گرایش در مقاطع مختلف در حال فعالیت هستند خاطر نشان کرد: از ۲۴۴ نفر اعضای هیات علمی این دانشگاه ، ۸ نفر استاد، ۲۹ نفر دانش یار، ۱۵۰ نفر استاد یار،  ۵۸ نفر مربی، ۱۷ نفر بورسیه و ۱۵ نفر هیات علمی طرح سرباز هستند.

IMG_1603

وی با بیان اینکه دانشگاه ولیعصر دارای تنها ۱۹۷ نفر کارمند است تصریح کرد: این دانشگاه یک برابر هیات علمی کارمند دارد و مدیریت خوب موجب شده تا با جمعیت کمتری به خوبی اداره شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی ۳۰ سال است که در این دانشگاه عملی شده و به فرموده رهبر عمل می کنیم و این دانشگاه تنها دانشگاهی است که رئیس و معاونان آن ماشین دولتی سوار نمی شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه به سمت خصوصی سازی در حال حرکت است و هرساله مناقصه میان ۸ شرکت خصوصی در قسمت های مختلف دانشگاه از جمله پخت، فضای سبز، تاسیسات، خدمان دانشگاه، نقلیه و حتی استخر توسط بخش خصوصی اداره می شوند با کمترین هزینه، به علت صرفه جویی در بودجه ها بسیار زیاد است و ساختمان سازی از این صرفه جویی تامین می شود.

دهقان خاطر نشان کرد: طرح های عمرانی دانشگاه با وجود آنکه تنها ۱۰ درصد اعتبار داشتند اما در دانشگاه ولیعصر(عج)  ۱۰۰ درصد بودجه از محل این صرفه جویی ها تامین شده و همه آنها فعال هستند.

وی افزود: دانشگاه ولیعصر به عنوان یک نهاد دولتی الگو برای کل دانشگاه های کشور و سایر موسسات دولتی مطرح می باشد، این دانشگاه اقتصاد مقاومتی را پیش گرفته و سربلند است که از شروع تاسیس دانشگاه این مهم رعایت شده است.

دهقان به فعالیت ۳۵ نشریه دانشجویی و ۴ تشکل دانشجویی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این تعداد در دانشگاه های استان کم نظیر است و دو  تشکل این دانشگاه به نامجامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان در این دولت مجوز فعالیت گرفتند.

وی در ادامه به ساخت ۱۰ طرح فعال عمرانی در دانشگاه  اشاره کرد و گفت: دانشکده علوم مدیریت و اقتصاد ، فاز ۳ دانشکده علوم پایه و رستوران دانشجویی با  ۱۸ هزار مترمربع زیربنا و بودجه ۲۰ میلیارد تومان از محل بودجه علمی داشت در حال ساخت هستند.

IMG_1616

دهقان افزود: تالار و مرکز ایران شناسی با همت خیر آقای تجدد نزدیک به چهارسال است که شروع شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا بهمن امسال راه اندزای می شود.

وی ادامه داد: دو خوابگاه خواهران و برادران در حال ساخت است و با هشت هزار متر مربع زیربنا تا بهمن سال آینده بهره برداری می شود.

دهقان مجموعه فرهنگ شماره ۲ دانشگاه به نام شهید بهشیی را از دیگر طرح های عمرانی برشمرد و گفت: دفتر نهاد مقام معظم رهبری، گروه معارف اسلامی و حوزه اسلامی دانشجویان در این مجموعه ۱۵۰۰ مترمربعی اسکان داده خواهد شد.

وی اسخت ساخت اداره اموزش کل دانشگاه ، مرمت و بازسازی مهمانسرای تهران، بازسازی و توسعه مسجد و بازسازی سازمان مرکزی دانشگاه را از دیگر طرح های عمرانی دانشگاه ولیعصر برشمرد و گفت: طرح جامع دانشگاه در حال بازنگری است که برای سهولت در مسیرهای رفت و امد دانشجویان در دانشگده های مختلف درنظر گرفته شده است.

دهقان اعتبار طرح های عمرانی در سال ۹۵ را ۱۲ میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: به ۱۰ طرح عمرانی نام برده شده نزدیک به ۳۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد: بخش هایی از مجموعه ورزشی موزه ریاست جمهوری که متعلق به دانشگاه است فعالیت بازسازی ان آغاز شده و برای برگزاری همایش رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه که قرار است اواخر این ماه برگزار شود در اختیار این همایش قرار گیرد.

رئیس دانشگاه ولیعصر رفسنجان در پاسخ به این سوال که الویت اصلی دانشگاه در زمینه فرهنگی چیست بیان داشت: بحث دانشجویی و فرهنگی یکی از مهمترین بحث های دانشگاه است و هر ساله بودجه مناسبی به این بحث اختصاص می یابد و در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه صرف امور فرهنگی دانشگاه شد.

وی یادآور شد: اردوی راهیان نور سال گذشته بیشترین تعداد دانشجو نسبت جمعیت آن در دانشگاه های کشور از دانشگاه ولیعصر اعزام شده و سالانه ۱۰ اتوبوس اعزام می شود که نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می شود.

IMG_1640

دهقان گفت: در راهپیمایی بزرگ اربعین سال گذشته ۱۸۰ نفر دانشجوی دانشگاه ولیعصر با برنامه دانشگاه و دفتر نهاد رهبری شرکت کردند .

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای تابستان طرحی مربوط به پوشش و حجاب در دانشگاه مطرح شد و طی بررسی های صورت گرفته از جمعیت دانشجویی که حجاب مورد پسند ندارند از یک درصد کمتر است ، با این حال برای دانشجویان جدید در این زمینه نیز برنامه ریزی شده تا از طرق مختلف و نه تنها مبارزه قهری بتوان بهترین نتیجه را گرفت.

دهقان همچنین به کسب رتبه برتر کشوری توسط انجمن رباتیک دانشگاه ولیعصر اشاره کرد و گفت: این تیم مجوز ورود به مسابقات آلمان را پیدا کرد و با وجود تلاش هایی که انجام گرفت اما موفق به گرفتن ویزا نشد و نتوانست حضور یابد

وی بیان داشت: تشکل هایی که در سطح کشور فعال هستند چون مجوز خود را از ارشاد دریافت کردند لذا اجازه فعالیت در سطح شهرستان را نیز دارند و با نام تشکل فعالیت می کنند.

دهقان در خصوصی بلاتکلیفی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه که سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست بود اظهار داشت: اداره این نهاد بر عده دانشگاه نیست و مستقیما زیر نظر دفتر نهاد رهبری در قم است و تنها برای انتخاب رئیس این دفتر با رئیس دانشگاه مشور می شود.

وی افزود: هم اکنون حجت الاسلام پورمهیابادی از سوی دفتر قم به عنوان معاون دفتر نهاد رهبری در دانشاه ولیعصر معرفی شدند و این تدبیری است که در قم اندیشیده شده است.

دهقان در زمینه انتصاب های صورت گرفته در دانشگاه نیز ابراز داشت: انتصاب ها به نسبت دولت قبل ۱۰ درصد هم تغییر نداشته، یک مدیر باید با مجموعه ای که با مدیریت سازگار هستند کار کند.

وی ادامه داد: همه این تغییرات به دلیل بالابردن کاراریی و توان مجموعه صورت رفته است.

دهقان راجع به تاثیرات مثبت دانشگاه در زمینه های گوناگون شهرستان بیان داشت: رفسنجان با دارا بودن ۲۵ هزار دانشجو یکی از دانشجو ترین شهرهای استان و حتی کشور است و تاکنون دارای اثرات علمی و فرهنکی در سطح شهر بوده است.

IMG_1623

وی ارزآوری و کمک به اقتصاد شهرستان یکی از این اثرات برشمرد و گفت: پسته سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان به رفسنجان کمک می کند و دانشجو نیز به همین میزان به اقتصاد شهر کمک می کند که دیده نمی شود.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) در پاسخ به سوالی پیرامون برگزاری جشن سالگرد تاسیس این دانشگاه و دعوت از میهمانان ویژه و اینکه این جشن در جهت پیشرفت شهرستان است یا یک نمایش سیاسی اظهار داشت: همه این برنامه ها در جهت معرفی هرچه بیشتر دانشگاه در سراسر کشور و بالابردن رتبه ان است.

وی به دعوت از هاشمی رفسنجانی در این مراسم به عنوان یکی از گزینه های مورد نظر اشاره کرد و گفت: ایشان از ستون های نظام هستند، ایشان می گویند من نزدیک ترین فرد به رهبری هستم اگر اینها دروغ بود رهبری تکذیب میکردند.

دهقان تصریح کرد: اگر بخواهیم بین بزرگان نظام اختلاف ایجاد کنیم به خود نظام ضربه زدیم در حالیکه هدف همه ی ما باید اعتلای نظام باشد.

وی بیان داشت: هر کدام از مسئولین نظام که بتوان زمینه حضورشان را در دانشگاه فراهم کرد برای دانشگاه بهتر است و می توان برای کسب بودجه ، هیات علمی و انعقاد قرارداد با سازمان های مختلف بهتر است.

دهقان یاداور شد: بحث ما سیاسی نیست و دانشگاه ها نباید آلوده به مسائل سیاسی شوند.

وی در پاسخ سوالی پیرامون دعوت از برخی اصحاب فتنه ۸۸ در دانشگاه و موضع صری ایشان در این باره ابراز داشت: باید دید که چه کسانی اصحاب فتنه هستند، چه کسی دیوار می گذارد قانون ، ارشاد و … باید مشخص باشد.

دهقان تصریح کرد: ما وطیفه داریم در چهارچوب قانون حرکت کنیم در این راستا نباشد ممکن است از ما شکایت شود، اگر قانون بگوید فلان شخص ممنون سخنرانی است می توان مانع از حضور او شد.

وی ادامه داد: جو باز سیاسی باید در دانشگاه باشد، به خط قرمزهای نظام اعتقاد داریم و باید آنان را حفظ کنیم.

لازم به ذکر است در این نشست خبر موضوع برگزاری چهارمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای در دانشگاه ولیعصر نیز مطرح شد.

قرار است این کنگره ۱۵ الی ۱۷ شهریور ماه با حضور پژوهشگران برتر کشوری برگزار گردد.

گفتنی است در پایان این نشست از خبرنگاران حاضر با تقدیم هدیه ای از سوی ریاست دانشگاه تقدیر بعمل امد.

 

برچسب ها:
آلوده دانشگاه دانشگاه ولیعصر رفسنجان رئیس دانشگاه ولیعصر سیاسی محمد علی دهقان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان