وال استریت ژورنال: ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند

  • شناسه خبر: 10512
وال استریت ژورنال: ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند

به گزارش ” خانه خشتی” : روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند و راهبرد فعلی آمریکا در زمینه تحریم این کشور کارایی خود را از دست داده است. این روزنامه همزمان با تلاش های دولت و کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه […]

خانه » آخرین اخبار » وال استریت ژورنال: ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند

به گزارش ” خانه خشتی” : روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند و راهبرد فعلی آمریکا در زمینه تحریم این کشور کارایی خود را از دست داده است.

این روزنامه همزمان با تلاش های دولت و کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران نوشت: کمیته مشترک کنگره در حال تصویب لایحه تحریم های جدید علیه ایران با هدف مسدود کردن روزنه تحریم های قبلی از طریق گسترش فهرست موسسه های ایرانی مشمول تحریم است. همچنین این لایحه دولت اوباما را موظف می کند تا مجازات هایی را بر شرکت های خارجی که با شرکت های بخش انرژی و مالی ایران همکاری می کنند وضع کند. متاسفانه در همین زمینه، ایرانی ها با مهارت صدها شرکت جدید را جایگزین شرکت هایی که قبلا در فهرست تحریم ها قرار دارند می کنند. به عنوان نمونه، شرکت ملی تانکر ایران و خطوط حمل و نقل جمهوری اسلامی از قبرس به مالتا، از مالتا به تانزانیا و از تانزانیا به تووالو تغییر پرچم داده اند.
وال استریت ژورنال تصریح کرد: همچنین، تهران خلاقانه از مجاری مالی جدیدی برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند، از جمله، از صرافی ها و شرکت های در سایه به منظور کسب منابع ارزی یا فروش نفت در مقابل دریافت طلا از طریق ترکیه. در ماه آوریل، این نشریه به مورد «کانلون بانک» اشاره کرد. این بانک مبادلات سریعی را با ایران انجام می دهد و در کنترل شرکت ملی نفت چین قرار دارد. از آنجایی که این بانک هیچگونه روابط کارگزاری یا پرداخت از طریق ایالات متحده و یا اتحادیه اروپا برقرار نمی کند نسبت به تحریم های غرب ایمنی موثری دارد.
گزارشگر این روزنامه می نویسد: همه آنچه ذکر شد این ادعا را تایید می کند که رهیافت کنونی ایالات متحده آمریکا در زمینه تحریم ها که وابسته به توانایی و تمایل دولت در ردیابی شرکت های ایرانی یا خارجی است به تدریج کارایی خود را از دست داده است. از سوی دیگر، اقدامات هیئت اجرایی در زمینه اقدامات پشت صحنه به منظور مستثنی کردن برخی از کشورهایی که از ایران نفت خریداری می کنند نیز کارآمدی تحریم ها را کاهش می دهد. وزارت خزانه داری آمریکا نمی تواند شرکت های ایرانی را به همان سرعتی که ایرانی ها شرکت های جدیدی تاسیس می کنند تحت تحریم قرار دهد. اما آن نهاد می تواند از شر این روند تکراری با اعلام این موضع که هر شرکتی که اقدام به خرید، مبادله یا حمل و نقل نفت ایران می کند ناقض قوانین آمریکا است، خلاص شود.

راز مقاومت ایران در گزارش شورای روابط خارجی آمریکا

شورای روابط خارجی آمریکا به بررسی ریشه های مقاومت ایران مقابل فشارهای غرب پرداخت و نوشت تحریم ها در تغییر رفتار ایران مؤثر نبوده اند.

سایت رسمی این شورا در تحلیلی نوشت: تحریم ها به تنهایی کافی نیستند و باید مذاکرات سیاسی و حتی تهدید نظامی چاشنی آن شود. موفقیت آزمون تحریم ها به این نیست که چه قدر مشکل برای حریف ایجاد می کنند بلکه به این است که چه قدر توانسته رفتار مقامات ایران را تغییر دهد. ایرانی ها در چنین مواقعی اصرار دارند که ثابت کنند تحریم ها بر آنان مؤثر نیست.

مگان سولیوان نویسنده این تحلیل خاطرنشان می کند: با توجه به نتایج نا امید کننده مذاکرات مسکو که به رغم درک فشارهای اقتصادی از سوی تهران حاصل شده می توان گفت مقامات ایران از قبل خود را برای مقابله با «شمشیر داموکلس» غرب آماده کرده بودند. آنها تصمیم گرفته بودند فشارهای اقتصادی را تحمل کنند.

ارگان شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیل دیگری نوشت: شکست مذاکرات این سؤال را در غرب مطرح کرده که آیا ما مقامات ایران را به درستی شناخته ایم؟ غرب از فقدان یک چهارچوب مفهومی مناسب برای پاسخ گویی رنج می برد و چون پس از گذشت سی و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی از درک ریشه های رفتاری رهبران ایران عاجز است بنابراین شانس کمی برای تغییر رفتار ایران دارد.

نویسنده معتقد است: «رمزگشایی از منشأ رفتار رهبران ایران می تواند طیفی از گزینه های واقع گرایانه را مطرح کند و راه های جدیدی برای برخورد با تهدید ایران پیش پای غرب بگذارد. در مورد بحث ایدئولوژی باید گفت رهبران ایران پیش از اینکه «اصول گرا» یا «اصلاح طلب» باشند همگی (امام) خمینی گرا هستند. آنها هنوز از ذخیره فکری انقلابی اولیه ای که امام خمینی به نظام تزریق کرد استفاده می کنند. جنبه مذهبی خمینی گرایی هنوز در جامعه ایران کاربرد دارد. مذهبی که در تلاقی با آموزه های مکتب شیعه بحث «ولایت» را مطرح می کند توانسته ۳۰ سال حکومت کند.»

این تحلیل اضافه می کند: امروزه دومین نسل خمینی گراها مخالفت با غرب را در کنه جهان بینی خود حفظ کرده اند. همچنین این آموزه که ایران و جهان اسلام باید از نفوذ غرب پیراسته باشند هنوز در ذهن بسیاری از افراد انقلابی برجا مانده است. در برابر این سؤال که «چگونه با تهدید فرهنگی غرب مقابله کنیم؟» پیشنهاد شریعتی این بود که یک انقلاب برمبنای امامت می تواند تا زمان ظهور موعود جوامع اسلامی را اداره کند. این همان مفهومی بود که پیشتر امام خمینی در دکترین «ولایت فقیه» مطرح کرده بود.

تحلیل گر شورای روابط خارجی آمریکا خاطرنشان می کند: «بعد از انقلاب نیز به شدت با فرهنگ و مؤلفه های غربی در داخل کشور مقابله شد همانطور که در سطح روابط خارجی ایران زیر بار سلطه غرب نرفت. حال مؤلفه هایی که امام خمینی انقلاب را براساس آن بنیان نهاد معیار سنجش مشروعیت اخلاقی و تاریخی نظام شده است. این تفکر که ایران همواره در مواجهه با غرب ذی حق است در سیاست خارجی ایران نمود عینی دارد. برهمین اساس حل و فصل بحران هسته ای ایران تحت چنین شرایطی دشوار به نظر می رسد. زیرا اگر بازیگری هم در میان مقامات جمهوری اسلامی باشد که بخواهد در مقابل غرب نرمش نشان دهد نظام که به عنوان یک کل دشمنی وجودی و همیشگی با غرب را به عنوان هویت خود تعریف کرده است مانع وی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بعد از این همه هزینه هایی که استکبار جهانی بر ایرانیان تحمیل کرده از مواضع خود کوتاه بیاید.»

عاموس یادلین: جنگ با حزب الله نابودکننده اسرائیل است

رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، این رژیم را از درگیری با حزب الله برحذر داشت.
عاموس یادلین حزب الله را دارای قدرتی ویرانگر توصیف کرد و گفت: بی تردید جنگ با حزب الله برای ما بسیار ویران کننده خواهد بود. من به مقام های ارشد اسرائیل توصیه می کنم خطر نکرده و با حزب الله وارد جنگ نشوند. در صورت این اتفاق، حملات به شدت ویرانگر و کوبنده ای متوجه اسرائیل خواهد شد و قطعاً هزینه های سنگین سیاسی، نظامی و اقتصادی شدیدی را تحمیل خواهد کرد.
به گزارش القدس العربی، یادلین همچنین درباره احتمال اجرای مدل لیبی برای سوریه گفت: «تفاوت این دو بسیار زیاد است، این اختلاف این قدر روشن است که نمی تواند به هیچ وجه آن را کتمان کرد. نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با قدرت از سوی ارتش عربی سوریه حمایت می شود و از سوی دیگر حمایت روشن روسیه و چین را هم درکنار خود دارد. این حداقل واقعیت های موجود در مورد سوریه است که تفاوت های آن را با لیبی کاملاً روشن می کند.»
وی گفت: بشار اسد مصمم است تا آخرین لحظه به جنگ ادامه دهد و کمر خم نکند. شاید او به این نتیجه برسد که به اسرائیل حمله کند اما این اتفاق در صورتی رخ می دهد که اسرائیل بخواهد علیه سوریه تحرکاتی را انجام دهد.
انتشار اظهارات این مقام اطلاعاتی- نظامی سابق درباره نتایج ویرانگر و هزینه های سنگین درگیری با حزب الله لبنان در حالی است که برخی منابع در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند جنگ با ایران، بیش از ۳۰۰ کشته برای اسرائیل نخواهد داشت!!
در همین حال یک کارشناس امور رژیم صهیونیستی پیش بینی کرد در صورت برافروخته شدن آتش جنگ، ۷۰ هزار صهیونیست فقط در تل آویو کشته شوند. سمیح شبیب به العالم گفت: درگیری اسرائیل با ایران می تواند به نابودی یک سوم تل آویو منجر شود. آنها می دانند که ایران در برابر هیچ تهدیدی سکوت نمی کند.
از سوی دیگر روزنامه هاآرتص فاش کرد: ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل که به شدت مخالف درگیری نظامی با ایران است، بی تردید این مخالفت خود را زمانی که تصمیم به حمله در کابینه حساس وزیران پست های امنیتی و سیاسی اسرائیل به بحث نهاده شود، مطرح خواهد کرد.
هاآرتص نوشت: از آنجا که ژنرال گانتس برای رسیدن به ریاست ستاد کل ارتش وامدار نتانیاهو و ایهود باراک نیست، دستی گشاده تر در بیان مخالفت خود دارد. بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک مایل به دادن پست ریاست ستاد کل ارتش به ژنرال یوآو گالانت بودند اما ماجرای زمین هایی در کیبوتص «عامیکام» که خانه ژنرال گالانت بر آن بنا شده است، دولت را سال گذشته ناچار به منصوب کردن ژنرال گانتس به ریاست ستاد کل ارتش کرد.
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز در همین زمینه نوشت: در کنار ژنرال گانتس یک دوجین دیگر از مقاماتی که اکنون یا در گذشته از مسئولان ارشد عرصه های نظامی، اطلاعاتی یا امنیتی بوده اند با درگیری نظامی با ایران مخالف هستند.
به نوشته یدیعوت آحارونوت، ژنرال امیر اشل فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل نیز در میان بلندپایگان اسرائیلی است که با اقدام نظامی علیه ایران مخالف است.
این نشریه به ژنرال بنی گانتس فرمانده کل ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، تامیر پاردو رئیس سازمان اطلاعاتی خارجی «موساد»، یورام کوهین رئیس دستگاه امنیت کل «شاباک»، ژنرال امیر ایشل فرمانده نیروی هوایی و آوی کوخافی رئیس دستگاه اطلاعات نظامی «امان» اشاره کرد که همه آنان با اقدام نظامی یکجانبه و بدون هماهنگی و پشتیبانی از سوی آمریکا مخالفت کرده اند. روزنامه صهیونیستی نوشت ارزیابی های رسمی ایالات متحده نیز حاکی از آن است که فرماندهان دستگاه امنیتی با عملیات یکجانبه اسرائیل علیه ایران مخالفند.

برچسب ها:
وال استريت ژورنال: ايران با مهارت تحريم ها را دور مي زند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان