«خانه خشتی کویر» را به عنوان هفته نامه ای خبری و اطلاع رسانی قلمداد نکنید

  • شناسه خبر: 104720
«خانه خشتی کویر» را به عنوان هفته نامه ای خبری و اطلاع رسانی قلمداد نکنید

سید عباس حسینی داورانی گفت: «خانه خشتی کویر» را به عنوان هفته نامه ای خبری و اطلاع رسانی قلمداد نکنید ما سعی داریم تا به جای خبررسانی به ارائه تحلیل های خبری و راهکار بپردازیم.

خانه » اجتماعی » «خانه خشتی کویر» را به عنوان هفته نامه ای خبری و اطلاع رسانی قلمداد نکنید

به گزارش خانه خشتی، سید عباس حسینی داورانی سردبیر هفته نامه جدید الانتشار “خانه خشتی کویر” در آیین رونمایی از این هفته نامه ضمن خیر مقدم به مدعوین به قرائت سرمقاله خود در نخستین شماره هفته نامه اکتفا کرد که در ادامه شرح آن را می خوانید:

«رسانه، آگاهی و توسعه»

«همت ملوکانه اولیای دولت علیه، مصروف بر این گشته است که ساکنین ممالک محروسه تربیت شوند و از آنجا که اعظم تربیت، آگاه ساختن از کار جهان است، لهذا به سبب حکم شاهنشاهی کاغذ اخباری مشتمل بر اخبار شرقیه و غربیه در دارالطباعه ثبت و به اطراف واکناف فرستاده خواهد شد» (بخشی ازسرمقاله نخستین شماره روزنامه کاغذ اخبار رمضان المبارک۱۲۵۲ هجری قمری).

از ۱۸۵ سال پیش که نخستین شماره روزنامه در تاریخ ایران منتشر شد تا کنون همچنان تاثیرات تربیتی آموزشی و آگاه سازی شهروندان از وظایف ذاتی یک کاغذاخبار یا به زبان خودمانی روزنامه و نشریه بوده و خواهد بود. شاید اذعان بر رسالت خبری برای یک نشریه آنچنان مطلوب و مطابق با واقعیت نباشد، زیرا که وظایف و اهدافی که برای آن متصور است بسیار بالاتر از خبررسانی بوده و اهدافی چون ارائه تحلیل¬های خبری و آموزش و افزایش افق فکری شهروندان در تحلیل مسائل روز و تاثیرات آن¬ها بر زندگی روزمره و یا حتی در خصوصی¬ترین و شخصی¬ترین رفتارها را باید بسیار مهم¬تر از خبررسانی صرف قلمداد کرد. در این چارچوب نشریات محلی و شهرستانی از جایگاهی به مراتب بالاتر برخوردار هستند. به اعتقاد بسیاری از محققان علوم ارتباطات، آینده متعلق به رسانه‌ها و نشریات بومی است و قدرت اثربخشی آنان بسیار بیشتر از سایر رسانه‌ها حتی رسانه¬های ملی است. اهل فن براین باورند که نشریات محلی به‌دلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی، عمده‌ترین نقش را در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی در پایه‌ای‌ترین سطح خود دارا هستند و در نحوه قضاوت و عکس‌العمل مردم در سطوح ملی و بین‌المللی به شکل غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند. اما این مهم به دست نمی¬آید مگر آنکه رسانه و در راس آنها رسانه¬های محلی به عنوان واسط بین شهروندان، واقعیت¬ها و مسئولان، چونان آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و به دور از جناح¬بندی¬های سیاسی عمل کند و امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات صحیح و منطبق با واقعیت باشد. زیرا زندگی و معیشت مردم ارزشمندتر و مهمتر از دعواها و اختلافات سیاسی و جناحی است که آن هم در حوزه¬های محلی شاید شدیدتر و ملموس¬تر خود را نشان دهد. اما آن چه که نباید فراموش کرد مشکلات و چالش¬های پیش روی مطبوعات و رسانه¬های محلی است که خود ممکن است یک نشریه را در راستای اهداف و رسالت خود ناکام گذاشته و آن¬را به سوی کلیشه¬ای شدن، تکراری شدن و کپی کارانه و صد البته رکود و ورشکستگی و تعطیلی بکشاند. این چالش¬ها به خصوص در کشور ما کم نیستند مسائلی چون پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه، عدم اعتماد مردم به رسانه-های محلی، مشکلات مالی، فقدان روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزیده و آموزش دیده و کیفیت و کمیت پایین آن¬ها و از همه مهمتر عدم شناخت از نیازهای مخاطب در روند نشر مطبوعات محلی چالش¬آفرین هستند اما می¬توان با ریل گذاری صحیح و سیاست گذاری متناسب با نیاز شهروندان و وفاداری به آنان و عملکرد فراجناحی تا حدی اعتماد را به نشریات محلی بازگرداند و اندکی در مقابل آن چالش¬ها قد برافراشت.
هفته نامه «خانه خشتی کویر» که اکنون شماره نخست آن را از نظر می گذرانید با آگاهی از این اهمیت¬ها و چالش¬ها پا به عرصه مطبوعات رفسنجان گذاشته است تا بتواند سهمی هر چند کوچک در مسیر توسعه عمومی شهرمان رفسنجان داشته باشد. زیرا ما بر این باور هستیم که اگر شهروندان و مردم را محور توسعه بدانیم و رفتارهای آنان را عامل بنیادین کامیابی¬ها و ناکامی¬ها تلقی کنیم آنگاه مطبوعات محلی دارای اهمیتی بالا خواهند بود زیرا که یکی از سرچشمه¬های مهم شکل¬گیری رفتارهای انسانی می¬تواند همین مطبوعات و نشریات محلی باشند و در عین حال دیده¬بانی و تحلیل رفتارهای مسوولان به عنوان یکی از وظایف مهم مطبوعات در هدایت فرآیند توسعه بر درجه این اهمیت خواهد افزود.
هفته نامه «خانه خشتی کویر» با پشتوانه چهار سال فعالیت رسانه¬ای در شهرستان رفسنجان و آگاهی نسبی از مشکلات شهر و نیازهای شهروندان سعی دارد با شعار«رسانه، آگاهی و توسعه» در دنیای مطبوعات گام بردارد که در پایان چند نکته در حول محور رویکرد و ساختار این هفته نامه بیان می شود:
– «خانه¬خشتی¬کویر» با هیچ یک از رسانه¬ها و مطبوعات محلی رفسنجان رقابت ندارد بلکه باور دارد تعدد نشریات با رویکردهای پیش گفته، می¬تواند زمینه ساز رفتارهای اجتماعی مثبت از سوی شهروندان در جهت مطالبه گری و توسعه شهری داشته باشد.
– «خانه¬خشتی¬کویر» خود را وابسته به هیچ جناح و مسلکی نمی¬داند و بر این باور است که نباید خواست¬ها، نیازها و مطالبات مردمی در هیاهوی بازی¬های سیاسی فراموش شود.
– «خانه¬خشتی¬کویر» خود را مقید به هیچ خط قرمزی نمی¬داند مگر قانون اساسی،آرمان¬های بلند انقلاب اسلامی و گفتمان ولایت فقیه که در این مسیر نیز از نقدهای درون گفتمانی و سازنده ابایی ندارد زیرا «اگر نقد به درستی و دلسوزانه انجام بگیرد و نقاد بی‌رودربایستی کار «نقد» را انجام دهد، سطح کارهای فرهنگی ارتقاء پیدا می‌کند».
– «خانه¬خشتی¬کویر» را به عنوان هفته¬نامه¬ای خبری و اطلاع رسانی قلمداد نکنید ما سعی داریم تا به جای خبررسانی به ارائه تحلیل¬های خبری و راهکار بپردازیم.
– «خانه¬خشتی¬کویر» از همه صاحب قلمان، تحلیل گران به ویژه جوانان دعوت می کند تا ما را در این مسیر یاری کنند.

برچسب ها:
خانه خشتی کویر سیدعباس حسینی داورانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • کیان

    مطمعن هستید خانه خشتی جزء هیچ دسته و جناح سیاسی نیست ، به قول قدیمی ها کج بشین و راست بگو

    زهرا

    موفق باشید در پناه امام زمان
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان