لاریجانی:برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم

  • شناسه خبر: 9630
لاریجانی:برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم

خانه خشتی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. خانه خشتی به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش جلسات کمیسیون‌های تخصص مجلس اظهار داشت: به نظرم این تغییر معقولی است؛ البته […]

خانه » آخرین اخبار » لاریجانی:برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم

خانه خشتی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

خانه خشتی به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش جلسات کمیسیون‌های تخصص مجلس اظهار داشت: به نظرم این تغییر معقولی است؛ البته این کار به طور موقت انجام می‌شود و همیشگی نیست، چرا که ابتدای مجلس نهم کمیسیون‌ها باید وقت بیشتری بگذارند و خوراکی که مجلس باید داشته باشد برایش تهیه کنند. بر همین اساس ما یک روز را تعطیل کردیم و به جایش دو جلسه کمیسیون پربار گذاشتیم تا نتایج کار بررسی‌هایی که در دولت به صورت لایحه ارائه شده یا در مرکز پژوهش‌ها به صورت طرح به مجلس می‌آید در کمیسیون‌ها بررسی شود و بعد به صحن بیاید.

وی افزود: بعد ازاینکه کار کمیسیون‌ها مرتب‌تر شود و کار کمیسیون‌ها روی غلتک بیافتد ممکن است مجلس همان روال سه روز در هفته خودش را داشته باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: کار مجلس مثل یک زنجیره به هم پیوسته است؛ اگر بخشی از آن به موقع کار را نرساند این زنجیره نمی‌تواند خیلی موفق باشد؛ هم مرکز پژوهش‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر می‌توانند به مجلس کمک کنند و هم نمایندگان مجلس و نخبگان می‌توانند با ما ارتباط بگیرند؛ لوایح دولت باید به موقع به کمیسیون‌ها بیاید مثلاً لایحه بودجه که مود آن ۱۵آذر است اگر دیر بیاید زنجیره به هم می‌خورد.

لاریجانی اظهار داشت: امیدواریم هم مرکز پژوهش‌ها فعالیت قوی داشته باشد و هم کمیسیون‌ها اقدامات خوبی انجام دهند. چرا که کمیسیون‌ها آخرین جایی هستند که طرح‌ها و لوایح را بررسی و به مجلس می‌دهند و کمیسیون‌ها جایی است که باید کار تقنینی جدی انجام دهند.

وی اضافه کرد: معاونت قوانین مجلس هم می‌تواند در این زمینه به کمیسیون‌ها کمک دهند و مشاوره‌های حقوقی به آنها ارائه دهند؛ کمیسیون‌ها گلوگاه هستند لذا هر چقدر که کمیسیون‌ها در این زنجیره موفق‌تر عمل کنند کار پخته شده و سرراست‌تری را به مجلس خواهند داد تا ترتیب آن راحت‌تر و بهتر شود.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که در مورد گرانی‌ها از وی سؤال پرسید گفت: کاری را که مجلس در این زمینه انجام می‌دهد بیشتر نظارت و کمک کردن به دولت برای حل این مشکل است چرا که ریشه این مسئله جنبه تقنینی ندارد بلکه سازوکار مدیریتی کشور است که باید اصلاح شود.

وی افزود: البته تحریم‌ها هم در این زمینه نقش داشته ولی حدش این نبوده که همه این گرانی‌ها مربوط به تحریم باشد؛ بنابراین نقش مجلس بیشتر این است که مسائل مردم را ببیند و نظارت کند.

لاریجانی ادامه داد: مثلاً در مشکل نان مجلس ورود کرد؛ در مسئله شیر و لبنیات مجلس دنبال کار بوده و پیگیر است و اصولاً مسائلی مثل گندم و برنج از مواردی است که تبعاتی را به وجود آورده است؛ بر همین اساس قرار شده که فردا جلسه‌ای داشته باشیم که ممکن است این جلسه به چهارشنبه برسد که در آنجا بحث مفصلی خواهیم کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: در این جلسه مسئولین دولتی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌ها حضور دارند و این بحث‌ها یکجا انجام خواهد شد تا ببینیم که مشکلات چیست.

لاریجانی در خصوص حضورتش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هم گفت: ‌نه من برنامه‌ای ندارم.

رئیس قوه مقننه در خصوص تغییر قانون انتخابات هم اظهار داشت: حضرت آیت‌الله یزدی در ملاقاتی که اخیراً با ایشان داشتم این موضوع را مطرح کردند، موضوع مطرح شده بیشتر این بود که چه سازوکارهایی برای انتخابات می‌شود ترتیب داد که این فشار به شورای نگهبان نیاید؛ در کشورهایی که احزاب بزرگی دارند خودشان یک طوری این مسأله را حل می‌کنند ولی احزاب در کشور ما این طور نیستند.

لاریجانی ادامه داد: مسئله دیگر این است که در انتخابات یک حداقل صلاحیت‌هایی در قانون ذکر شده است و باید ببینیم که آیا این مسائل درست عنوان شده است یا نه؛ آیا این مسائل درست طراحی شده یا خیر؛ مسئله بعدی این مسئله است که چه کسی انتخابات را برگزار کند و آیا این سازوکار موجود مناسب است یا نه؛ به اعتقاد من اینکه دولت در قانون انتخابات نقش داشته باشد معقول است چرا که دولت قوه مجریه است و نباید کنار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این که آیا می‌شود در رأس کار سازوکاری را فراهم کرد تا بخش‌های مختلف دیگر هم درگیر باشند و انتخابات از منظر همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد باید مورد توجه باشد؛ البته من نمی‌خواهم اظهار نظر قاطعی داشته باشم و در مورد مسائل دیگر هم می‌توانیم قوانین را کامل کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی در مورد تعدد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده سوال پرسید گفت فکر می‌کنم شما حرف حسابیتان تمام شده و می‌خواهید زور بزنید که سؤال کنید.

رئیس قوه مقننه در مورد عدم ارائه شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغام شده اظهار داشت: ما نباید مشکل دولت را حل کنیم؛ آنها موظفند لایحه‌ای بنویسند و پیشنهادهای خود را درباره این ابهام‌ها ارائه دهند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان