مردم گلایه‌مندند، نظارت روی هواست تاکسیران‌ها باز به جان کرایه‌ها افتادند!

  • شناسه خبر: 9470
مردم گلایه‌مندند، نظارت روی هواست تاکسیران‌ها باز به جان کرایه‌ها افتادند!

درسایه خواب ناظران، بسیاری از رانندگان تاکسی به صورت خودسرنرخ کرایه خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش‌تر از نرخ مصوب افزایش داده‌اند. این درحالی است که مدیران تاکسیرانی و شورای شهر با تایید افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در برابر نرخ‌های نجومی و افزایش خودسرکرایه توسط رانندگان سکوت اختیارکرده‌اند. انگارافزایش چند باره […]

خانه » اقتصادی » مردم گلایه‌مندند، نظارت روی هواست تاکسیران‌ها باز به جان کرایه‌ها افتادند!

درسایه خواب ناظران، بسیاری از رانندگان تاکسی به صورت خودسرنرخ کرایه خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش‌تر از نرخ مصوب افزایش داده‌اند. این درحالی است که مدیران تاکسیرانی و شورای شهر با تایید افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در برابر نرخ‌های نجومی و افزایش خودسرکرایه توسط رانندگان سکوت اختیارکرده‌اند.

انگارافزایش چند باره نرخ کرایه حمل و نقل عمومی درطول سال به یک رسم قدیمی و عادت سالانه تبدیل شده است و هرساله درسه مقطع زمانی بهار، تابستان و زمستان باید شاهد افزایش کرایه حمل و نقل عمومی باشیم. افزایشی که دریک مقطع زمانی بره‌کشانی برای رانندگان تاکسی به وجود می‌آورد. بره‌کشانی که درنبود سازو کارنظارتی لازم بر پایه پایمال شدن «حقوق شهروندی» انجام می‌شود!

*زمانی که حالمان گرفته می‌شود!

همه ما دوست داریم صبح‌ها پرنشاط‌تراز روزهای قبل و با انرژی مضاعف عازم محل کار شویم، اما برای بسیاری ازشهروندانی که از تاکسی‌های شهری استفاده می‌کنند، این نشاط دوام چندانی ندارد، چرا که پرداخت کرایه بیش‌تر از روزهای قبل، کرایه‌ای که بدون اطلاع‌رسانی قبلی و به صورت یک‌باره افزایش یافته است،باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان شده است.

این درحالی است که نارضایتی شهروندان ازاین افزایش بی سرو صدا تنها به درگیری‌های لفظی ختم نمی‌شود و درمواردی به ویژه درساعات اولیه صبح شاهد درگیری‌های فیزیکی، به کاربردن الفاظ زشت بین رانندگان تاکسی و شهروندان درسطح شهر هستیم.

*افزایش کرایه تاکسی به بهانه‌های ساختگی !

درروزهای گذشته تعدادی از رانندگان تاکسی درخطوط گوناگون در سطح شهر به بهانه‌هایی که به نظرمی‌رسد هیچ کدام واقعی نیست و تنها توجیهی برای افزایش غیرقانونی کرایه‌ها است، نرخ کرایه‌ها را۱۰    تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند. افزایشی که نه تنها اعضای شورای شهر تا به امروز نسبت به آن هیچ واکنشی نشان نداده‌اند بلکه مدیران سازمان تاکسیرانی هم در این شرایط سکوت اختیار کرده‌اند.

*پیگیر نباشی حقت را می‌خوردند

درسطح شهر و درروابط بین رانندگان مسافران مشاهده می‌شود که در بیش‌تر موارد چنان‌چه مسافرپیگیر نباشد، راننده به بهانه نداشتن پول خرد، از برگرداندن مابقی کرایه خودداری می‌کند. درحقیقت مابقی کرایه را قورت می‌دهد.

بی‌شک شما هم تا به امروز زمانی که از تاکسی پیاده می‌شوید با این صحنه مواجه شده‌ایدکه راننده با گرفتن ژست حواس پرتی، تعارف و چرب زبانی از برگرداندن مابقی کرایه خودداری می‌کند و یا با جا به جا شدن و جست وجو برای پول خرد به دنبال انصراف شهروندان از دریافت مابقی کرایه است.

البته دراین بین رانندگانی هم وجود دارند که نسبت به برگرداندن«حق الناس»بسیار حساس هستند و مابقی کرایه شهروندان را با احترام متقابل برمی‌گردانند.

*صدایی که به گوش هیچ کس نمی رسد؟

در چنین روزهایی هم‌زمان با افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی صدای اعتراض و نارضایتی مدیران و کارشناس اجتماعی از تریبون‌های گوناگون به گوش می‌رسد، اما جالب اینجاست که هیچ کدام از این اعتراض‌ها به سرانجام نمی‌رسد و در این بین تنها حقوق شهروندی پایمال می‌شود.

*نظارتی که همواره وجود دارد، اما وجود ندارد

اما احمد معتمدی کارشناس شهری با بیان این‌که تنها دلیل اقدام خودسرانه برخی رانندگان تاکسی برای اخذ کرایه بیش‌تر نبود سازو کار نظارتی درسازمان تاکسیرانی است، به «پایگاه اطلاع‌رسانی خبرنگاراجتماعی» می‌گوید: سازمان تاکسیرانی و شهرداری همواره ازنظارت دقیق برنرخ کرایه‌ها صحبت می‌کنند، اما هیچ وقت این نظارت به صورت کامل اجرایی نشده است.

معتمدی معتقد است که درحال حاضرنظارت سازمان تاکسیرانی تنها بر عملکرد رانندگان، شیوه استخدام، گزینش و مسائل معیشتی این افراد متمرکزشده است و درحوزه‌های دیگرمانند چگونگی رفتاریک راننده تاکسی با شهروندان، نرخ کرایه تاکسی وفرهنگ سازی حفظ حقوق شهروندی توسط رانندگان نظارت چندانی وجود ندارد.

این کارشناس شهری می‌افزاید: در موضوع کرایه تاکسی دو بحث اصلی وجود دارد، یکی رانندگان و اعتقادات آن‌ها برای حفظ حقوق شهروندی و دیگری نظارت سازمان‌های مسئول برای برخورد با تخلفات و دفاع از حقوق شهروندی.

علی البرزی

برچسب ها:
مردم،گلایه،تاکسیران ها،قیمت کرایه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان