نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس:

اگر با آمریکایی ها مقابله جدی نکنیم کشورهای دیگر نیز بر علیه ایران اقدام خواهند کرد/برجام در عمل هیچ سودی برای کشور نداشته است

  • شناسه خبر: 94618
اگر با آمریکایی ها مقابله جدی نکنیم کشورهای دیگر نیز بر علیه ایران اقدام خواهند کرد/برجام در عمل هیچ سودی برای کشور نداشته است

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با ابراز نگرانی از عدم برخورد جدی دولت با این اقدام آمریکایی ها، بیان کرد: اگراین اقدام مقابله جدی در پی نداشته باشد نگران این هستیم که اقدامات بعدی در حوزه دیگر توسط سایر کشورها بر علیه ایران صورت گیرد.

خانه » آخرین اخبار » اگر با آمریکایی ها مقابله جدی نکنیم کشورهای دیگر نیز بر علیه ایران اقدام خواهند کرد/برجام در عمل هیچ سودی برای کشور نداشته است

به گزارش خانه خشتی، محمد رضا پور ابراهیمی در گفت و گو با  بوتیا در واکنش به غارت دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکایی ها در حضور وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قاعدتا وزارت امور خارجه ما در برابر این دزدی آشکار باید یک اقدام کاملا کارشناسی بر اساس بندهای حقوقی انجام دهد.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس افزود: این اقدام آمریکایی ها که به راحتی در دنیا رقم می خورد، یک دزدی آشکار و نقض قوانین بین الملل است و انتظار ما از وزارت خارجه این است که محکم در برابر این اقدام بایستد و و برای این کار باید سه کار مهم را انجام دهد.
پور ابراهیمی با تشریح اولین اقدامی که وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام آمریکایی ها باید انجام دهد، عنوان کرد: اولین اقدامی که وزارت امور خارجه باید انجام دهد این است که تیم کارشناسی حقوقی و بین المللی را تجهیز کند تا  کشور ما بتواند از طریق ارائه شکایت به مراکز بین المللی نسبت به احقاق حقوق کشورمان در خصوص برداشتن این منابعی که کاملا بر خلاف قوانین و تمام کنوانسیون های بین المللی بوده است اقدام کند.
وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین  کمترین انتظار مجلس از وزارت امورخارجه؛ اقدام در حوزه مسائل قضائی و حقوقی مرتبط با این بخش است که جمهوری اسلامی بتواند دادخواست خود را از طریق وزارت خارجه ارائه نماید.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس دومین موضوعی که باید وزارت خارجه مد نظر قرار دهد واکنش جمهوری اسلامی نسبت به اقدام کارشکنانه آمریکا خواند و اظهار کرد: این اقدام آمریکایی ها تمامی آنچه را که به عنوان مذاکرات در حال حاضر در بحث برجام مطرح است را تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع از این زاویه یک بحث مهم است.
پور ابراهیمی افزود: اعتقاد ما بر این است که در برجام هر گونه اقدام این چنینی توسط دولت های عضو گروه ۵+۱، از جمله آمریکا نقض موضوعات توافق محسوب می شود و این یکی از مواردی است که وزارت امور خارجه باید در مورد آن اظهار نظر کند و در صورتی که نقض برجام احراز شود، باید طبق روش های مواجهه با نقض که در قانون برجام دیده شده است و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشتند، برخورد شود.
وی اذعان کرد: این اقدام آمریکایی ها هیچ گونه توجیهی ندارد و کاملا مشخص است که قانون برجام نقض شده است لذا جمهوری اسلامی باید با یک نگاه متفاوت از آنچه در بحث مذاکرات پیگیری می کند با این اقدام برخورد کند.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با ابراز نگرانی از عدم برخورد جدی  دولت با این اقدام آمریکایی ها، بیان کرد: اگراین اقدام مقابله جدی در پی نداشته باشد نگران این هستیم که  اقدامات بعدی در حوزه دیگر توسط سایر کشورها بر علیه ایران صورت گیرد.
پورابراهیمی ادامه داد: این مسئله به این معنی است که اگر این رویه ادامه داشته باشد ما نمی توانیم در مقابل باج خواهی و زیاده خواهی و به عبارتی اقدامات خلاف قانون آمریکایی ها و کشورهای اروپایی ایستادگی کنیم.
برجام در عمل هیچ سودی برای کشور نداشته است

سخنگوی کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام دستاورد قابل توجهی برای ایران نداشته است، خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم همه چیز برجام را منفی بگیریم کار درستی نیست و در موراد اندکی برجام یک سری تاثیرات دربرداشته است اما آن قدر ضعیف هستند که نمی توان روی آن ها حساب کرد.

پورابراهیمی توضیح داد: آن چیزی که در خصوص برجام اتفاق افتاده است چیزی نیست که ما انتظار داشتیم ، به عبارتی در عمل؛ موضوع برجام هیچ امتیاز مثبتی برای کشور نداشته است که بتوانیم به واسطه آن مشکلات کشور از جمله سوئیفت، مشکلات نقل و انتقال وجوه نقدی و هم چنینی حضور شرکت های خارجی که قبلا با تهدید آمریکایی ها امکان پذیر نبود را حل کنیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آن چیزی که از برجام بر زمین نشسته است قابل توجه نیست چرا که فقط موارد بسیار نادری از مفاد برجام محقق شده است که همین مقدار ضعیف هم آن قدر شکننده است که نمی توان به آن اتکا کرد.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در پایان گفت: مشکلات اقتصادی و مسائلی که می بایست به واسطه برجام حل شود عملی نشده است و نگرانی ما در این زمینه جدی است و این نگرانی جدی ما را از زبان سیف در آمریکا شنیدید که این صحبت های واقعی بود که ایشان مطرح کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
امریکا برجام مقابله جدی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان