معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مطرح کرد؛

مصرف سموم کشاورزی عامل ابتلا به سرطانهای گوارشی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 93910
مصرف سموم کشاورزی عامل ابتلا به سرطانهای گوارشی در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده، استفاده از سموم کشاوزی عامل ابتلا به سرطان‌های گوارشی در این شهرستان است.

خانه » آخرین اخبار » مصرف سموم کشاورزی عامل ابتلا به سرطانهای گوارشی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، احمد جمالی‌زاده در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم‌پزشکی این شهرستان افزود: سال گذشته کار تحقیقاتی و علمی در رابطه با مصرف سموم کشاورزی و سرطانهای گوارشی در رفسنجان انجام شد و مشخص شد عامل بروز سرطانهای گوارششی در این شهرستان به دلیل مصرف سموم کشاورزی است.

وی تصریح کرد: افرادی که بیشترین زمان در طول سال در معرض سموم کشاورزی هستند چه کسانی که در امر سمپاشی دخیل هستند ویا افرادی که در نزدیکی باغات پسته زندگی می کنند، بیشتر به سرطان گوارشی مبتلا شده اند.

جمالی زاده با تأکید بر اینکه خودمراقبتی امری مهم و ضروری است افزود: سم آندوسلفان را که چندین سال در جهان تولید آن متوقف شده است را بیشترین نوع مصرفی در رفسنجان است و علت و چگونگی تولید آن معلوم نیست و چه بسا به صورت تقلبی تولید و قاچاق می شود.

جمالی‌زاده اذعان کرد: مصرف این سم عوارضی از جمله نقص عضو و وعارض در جنین دارد که در دنیا به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط ۷٫۸ افراد بالای ۲۵ سال در کشور دیابت دارند، متذکر شد: نیمی از کسانی که قند دارند خودشان خبرندارند و عوارض دیابت همراه با شروع ابتلا، بروز می‌کند.

وی بیان داشت: افتتاح مرکز بهداشتی‌درمانی شماره یک شهری با بیش‌از دو هزار متر مربع زیربنا در دهه‌فجر سال گذشته انجام شد که عمده خدمات مشاوره  و آزمایشگاه در این مرکز انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان از تعمیر مراکز بهداشتی‌درمانی و خانه‌های پزشک در سال گذشته یاد کرد و خرید بالای سه میلیارد و ۲۰۰میلیون‌تومان تجهیزات پزشکی و اداری را در کلیه مراکز بهداشتی‌درمانی در کشور بی‌نظیر دانست.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۳۵۱ هزار نفر برای ویزیت به مراکز بهداشتی‌درمانی مراجعه کردند و ۴۰ هزار نفر نیز از خدمات دندانپزشکی این مراکز بهره‌مند شدند.

جمالی‌زاده از شناسایی جمعیت شهری و روستایی و تشکیل پرونده برای آن‌ها نیز یاد کرد و افزود: برای کلیه دانش‌آموزان تا پایه ششم ابتدایی هم پرونده سلامت دهان و دندان تشکیل شد و این طرح تا پنج سال ادامه دارد تا شاخص پوسیدگی دندان کاهش یابد.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ مرکز دندانپزشکی در روستاها فعال کردیم و در شهر نیز با راه‌اندازی مجتمع دندانپزشکی این خدمات به مردم ارائه خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به ۳۶ هزار مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و رستوران‌ها عنوان کرد: این بازدیدها بیش از ۴۰۰مورد اخطار و ۵۰ مورد تعطیلی در پی داشت.

وی ارائه مکمل‌های دارویی رایگان برای کودکان، مادران باردار و افراد سالمند را از دیگر خدمات بهداشت و درمان شهرستان برشمرد و خاطر نشان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی تأکید ما بر تحکیم خانواده و فرزندآوری مسئولانه و آگاهانه است که در مراکز بهداشتی درمانی به مردم تذکر داده شده است.

جمالی‌زاده بهسازی و نوسازی مراکز بهداشتی‌درمانی و تکمیل شبکه بهداشت شهر را از اولویت‌های سال جاری خواند و تصریح کرد: بیماریابی و شناسایی بیماران دیابتی، فشارخونی و بیماران روانی در شهر شروع خواهد شد و این مهم در روستاها چندسالی است که آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: سن شیوع دیابت در دنیا ۵۵ تا ۶۰سال است در حالی‌که در ایران ۴۵ تا ۵۰ سال است و علت آن مصرف ۲٫۵ برابر قند و شکر در کشورمان نسبت به سایر کشورهای دنیاست.

برچسب ها:
سرطان در رفسنجان سموم کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان