گزارش/

قصه «پدران» به رفسنجان رسید

  • شناسه خبر: 92456
قصه «پدران» به رفسنجان رسید

فیلم سینمایی «پدران» با حضور چهره های مطرح سینمای ایران اوایل سال آینده در رفسنجان کلید می خورد.

خانه » آخرین اخبار » قصه «پدران» به رفسنجان رسید

به گزارش “خانه خشتی“، پس از ساخت فیلم سینمایی موفق «شیار ۱۴۳» در شهرستان رفسنجان، این بار عوامل اصلی فیلم سینمایی «پدران» شهر طلای سبز و سرخ ایران را انتخاب کرده اند و پروژه سینمایی جدید با حضور چهره های مطرح سینمای ایران اوایل سال آینده در رفسنجان کلید می خورد.

استفاده از لهجه بومی رفسنجان در ساخت فیلم

محمدرضا گوهری نویسنده قصه «پدران» که پیش از این آثاری چون «رخ دیوانه»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «یک تکه نان»، و «یه حبه قند» را به رشته تحریر درآورده است و دریافت چندین جایزه ملی از جشنواره های مختلف را در کارنامه خود دارد، در گفت و گو با خبرنگارما، علت انتخاب شهر رفسنجان برای ساخت این اثر را فضا و موقعیت فیلمنامه عنوان کرد و گفت: روایت داستان فیلمنامه به گونه ای بود که امکان ساخت آن در شهری بزرگ وجود نداشت؛ با توجه به آشنایی ام با آقای پورمحمدی تصمیم گرفتیم شهر رفسنجان را برای تصویربرداری انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار به رفسنجان سفر می کند، اظهار کرد: رفسنجان به لحاظ موقعیت و فضا و فرهنگ و آداب و رسوم آن می تواند برای داستان فیلم مناسب باشد و تناقضاتی با قصه ندارد.

گوهری که دانش آموخته رشته سینما از دانشگاه هنر تهران است، با اشاره به قصه فیلم سینمایی «پدران»، گفت: موضوع فیلمنامه اجتماعی بوده و در مورد تضادهایی ست که بر اثر مشکلی میان دو خانواده ایجاد می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر میزان دخالت گویش محلی رفسنجان در متن اصلی فیلم، گفت: لهجه در فیلمنامه اعمال نشده اما از آنجایی که این اثر در این شهرستان ساخته می شود، حتماً از لهجه بومی در آن استفاده می شود و سعی می کنیم تا جایی که به قصه کمک می کند، آداب و رسوم رفسنجان را در اثر پیاده کنیم.

پدران_خانه خشتی_عکاس مهناز شریفی (۱)

آغاز تصویربرداری فیلم از نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۵

سالم صلواتی کارگردان فیلم سینمایی «پدران» که با فیلم «زمستان آخر» به شهرتی بین المللی رسید، هدف از سفر به رفسنجان را بررسی و انتخاب لوکیشن و ویژگی های خاص شهر بیان کرد و گفت: قصد داشتیم از نزدیک شهر را ببینیم و موقعیت های تصویربرداری را انتخاب کنیم.

وی توجه به بافت شهری و روستاهای مجاور رفسنجان در محتوای فیلم مؤثر خواند افزود: در سفر به رفسنجان نوع معماری داخلی شهر، ویژگی های خاص منطقه و حتی نوع کشاورزی را مورد بررسی و بازدید قرار دادیم تا فیلم رنگ و بوی خاص این منطقه را داشته باشد.

این کارگردان و فیلمنامه نویس موفق سینما با بیان اینکه شهر رفسنجان ظرفیت پرداخت قصه «پدران» را دارد، گفت: لوکیشن اصلی اثر که دغدغه مهم ما بود، انتخاب و تأیید شد و جزییات دیگر از قبیل گویش محلی در مرحله بعدی اضافه می شود.

وی زمان نهایی ساخت فیلم را ۹۰ دقیقه اعلام کرد و با تأکید بر اینکه نام فیلم پس از ساخت تغییر می کند، گفت: تصویربرداری اثر از اواخر اردیبهشت ماه سال آینده به مدت ۴۵ روز آغاز می شود.

پدران_خانه خشتی_عکاس مهناز شریفی (۲)

شهرستان ها دارای جذابیت های بالقوه و بکر برای ساخت فیلم هستند

حمید نعمت الله مشاور کارگردان فیلم سینمایی «پدران» نیز ضمن ابراز خرسندی از همراهی با گروه سازنده فیلم، گفت: از آنجایی که فیلم نامه خیلی جذاب و خوب نوشته شده و داستان تمام پتانسیل یک فیلم خوب را داشت، دعوت فیلمساز و کارگردان را مشتاقانه پذیرفتم.

وی که سابقه نویسندگی و کارگردانی آثاری چون «بوتیک»، «بی پولی»، «وضعیت سفید»، «آرایش غلیظ» را در کارنامه درخشان سینمایی خود دارد، با تأکید بر اینکه از علاقمندان به ساخت فیلم در گستره وسیع ایران هستم، اظهار کرد: هر فیلمی که در تهران ساخته شود، برای من با ارزش است؛ اما مسئولین به ساخت فیلم در شهرستان ها واقف نیستند و کمک نمی کنند.

نعمت الله شهرستان ها را دارای جذابیت های بالقوه و بکر دانست و افزود: جاذبه های های خاص موجود در رفسنجان از قبیل امکانات، لوکیشن، لهجه و گویش جالب مردم و همراهی آنان، در کنار موقعیت جغرافیایی آن موجب شده این شهر گزینه مناسبی برای ساخت فیلم باشد.

وی ادامه داد: در مورد انتخاب شهر فعلاً نگاه ما چند روزه است و در زمان تولید بیشتر می شود؛ امیدواریم مردم نیز همکاری کنند.

حمید نعمت الله در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر رضایت مخاطبین از این اثر پس از ساخت، تصریح کرد: ترجیح می دهم پیش بینی نکنم اما به نظر می آید این اثر فیلم خوبی شود.

پدران_خانه خشتی_عکاس مهناز شریفی (۳)

اهمیت توجه به ساخت آثاری با موضوع سبک زندگی

ابوذر پورمحمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «پدران» دلیل انتخاب شهر رفسنجان برای تصویربرداری را تجربه شیرین «شیار ۱۴۳» عنوان کرد و گفت: فیلم «شیار ۱۴۳» در شهر سرچشمه رفسنجان ساخته شد و کار خیلی خوبی از آب درآمد و میهمان نوازی مردم و رضایت گروه فیلمسازی موجب انتخاب مجدد این شهر شد.

وی افزود: از آنجایی که داستان فیلمنامه «پدران» می بایست در شهری کویری رخ دهد که همه مردم یکدیگر را می شناسند، رفسنجان را انتخاب کردیم.

پورمحمدی تهیه کننده فیلم «شیار ۱۴۳» با اشاره به ساخت آثار مختلف در استان کرمان و حضور فیلمسازان بزرگ در رفسنجان، گفت: استان کرمان به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی متنوع، بازیگران توانا، لهجه روان و شیرین و صنایع بزرگ برای پشتیبانی آثار فرهنگی، از پتانسیل بسیار خوبی برای ساخت فیلم برخوردار است.

پدران_خانه خشتی_عکاس مهناز شریفی (۵)

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه کار در یک آپارتمان در تهران راحت تر از شهرستان است، جذابیت شهرستان را عنصر مهمی در انتخاب آن برای ساخت فیلم عنوان کرد و گفت: اگر چه کار با بازیگران در تهران مشکلات اقامت، پذیرایی و گویش محلی را ندارد، اما گروه تولید و تهیه کننده برای اجرای جذاب تر کار این سختی را به جان می خرد.

ابوذر پورمحمدی که تهیه کنندگی فیلم سینمایی «نفس» بهترین فیلم با نگاه ملی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را نیز بر عهده داشته است، ساخت فیلم هایی با مضمون سبک زندگی را دارای اهمیت بیان کرد و گفت: همانقدر که به ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس نیاز داریم، به ساخت اثر در حوزه اجتماعی و سبک زندگی هم نیاز داریم و این دو موضوع در یک سطح توجه قرار دارند.

حضور بازیگران چهره سینما در کنار بازیگران بومی

محمد یمینی مدیر تولید فیلم «پدران» و فیلم های سینمایی «روباه» و «تراژدی» از حضور بازیگر چهره در ساخت این اثر خبر داد و گفت: بررسی لوکیشن ها و بازیگران در سفر به رفسنجان مورد بررسی قرار گرفت و به نتایجی در خصوص استفاده از بازیگر چهره در کنار بازیگران بومی رسیدیم.

پدران_خانه خشتی_عکاس مهناز شریفی (۴)

وی که مدیر تولید فیلم «شیار ۱۴۳» نیز بوده است، با بیان اینکه تجربه خوب فیلم «شیار ۱۴۳» موجب استقبال از اجرای کار در رفسنجان شد، افزود: از همکاری مردم در «شیار ۱۴۳» خوشحال شدم و امیدوارم با همکاری مجدد رفسنجانی ها شرایط را به گونه ای مهیا کنم که عوامل ساخت فیلم در ارامش خیال فیلم را بسازند.

یمینی که در جشنواره فیلم فجر امسال نیز به عنوان مدیر تولید فیلم سینمایی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» حضور یافته بود، با اشاره به آغاز پیش تولید فیلم «پدران» از نیمه دوم فروردین، اظهار کرد: ان شاالله با برنامه ریزی صورت گرفته و پس از هماهنگی های لازم، تصویربرداری فیلم را از اواخر اردیبهشت ماه به مدت ۴۵ روز شروع می کنیم.

گفت و گو: بهناز شریفی/ عکس: مهناز شریفی

برچسب ها:
ابوذر پورمحمدی پدران حمید نعمت الله خانه خشتی رفسنجان سالم صلواتی سینما محمدرضا گوهری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • االناز

    فیلم کوتاه دابر از سعید نجاتی یک فیلم ضعیف و کلیشه ای و تکراری و ساده و ابتدایی است با فیلمنامه خیلی ضعیف و طراحی پوستر بد ، سعید نجاتی یک بچه نادان و کم هوش رو آورده وسط برف و بیابان گریه می کنه و داره از غصه دق می کنه و زجر می کشه ، آن هم برای یک مسئله طبیعی ، چرا سعید نجاتی فکر کرده یک دختر نوجوان که پریود شده اینقدر احمقه که نمی دونه مشکلش چیه و پدری هم احمق تر از خودش داره که دو هزاریش نمی افته که مشکلش چیه . نمی دونم چرا هر کس می خواد فیلم بسازد وارد بحث های عادت ماهیانه و بحثهای زنانه می شود و این طوری می خواهند جلوه گری و خودنمایی کنند ، آن هم به شکل ناشیانه و کلیشه ای و ناخوشایند ، یک دختر نوجوان فهم و عقل نداره خودش این مسئله رو حل کنه با معلمی ، فامیلی یا رفیقی یا زنی در مورد مشکلش صحبت کنه ؟ یعنی تو این دنیا و توی مدرسه ، کسی نبوده به این بچه توضیح بده پریودی چیه ؟ که این جوری داره گریه می کنه و داره از غصه دق می کنه و خودش رو زجر و عذاب می ده آن هم به شدت خیلی مضحک و خنده داره .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان