يادداشت/

احمدی نژاد و نفت مفت مقصر نیستند!!

  • شناسه خبر: 92066
احمدی نژاد و نفت مفت مقصر نیستند!!

کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست های کشورهای دارای منابع نفتی در قیمت نفت بسیار موثر است و اگر قیمت نفت پایین است به سیاست های وزارت نفت بر می گردد.

خانه » آخرین اخبار » احمدی نژاد و نفت مفت مقصر نیستند!!

به گزارش “خانه خشتی“، در برابر مشکلات کشور پاسخ مسئولین دولتی واقعا پاسخ های عجیب و شگفت آوری می باشد که می خواهیم به منطقی یا غیرمنطقی بودن این پاسخ ها بپردازیم!

یکی از این پاسخ ها این است که مشکلات کشور‌ را ناشی از ضعف دولت قبل می دانند با این که نزدیک به سه سال از عمر دولت میگذرد ولی همچنان دلیل حل نشدن مشکلات و اجرایی نشدن وعده ی تحول اقتصادی در صد روز را دولت قبل می دانند!! ما فرض می کنیم که دولت قبل کشور را بمباران اتمی کرده اگر آقای روحانی روز انتخابات به مردم میگفت…آهای مردم من برای بازسازی خرابی های ناشی از بمباران دولت قبل سه سال وقت میخواهم، بنظر شما چه تعداد از مردم به وی رای میدادند؟! اتفاقا نه تنها ایشان یک وقت زیادی از مردم برای بازسازی کشور نمیخواهد بلکه بسیار مصمم از تحول اقتصادی در صد روز خبر میدهد!! اگر آقای روحانی از زمان بر بودن مشکلات کشور خبر داشته چرا به مردم حرف از صد روز زده؟! اگر آقای روحانی از مشکلات کشور بی خبر بوده، دیگه بدتر، این یعنی ایشان شناخت دقیقی از اوضاع کشور نداشته و با این وجود وارد انتخابات ریاست جمهوری کشور شده و نتیجه ی این عدم شناخت وضع فعلی بازار مملکت می شود.

دلیل دومی که دولت در این چند مدت اخیر بسیار از آن استفاده کرده…..

تا حالا چندین بار از آقای روحانی شنیدیم که میفرمایند ما کشور را با نفت ارزان قیمت داریم اداره میکنیم و….

اگر چه به زعم کارشناسان اقتصادی با همین نفت ارزان قیمت هم،همچین خوب اداره نمی شود ولی وقتی دولت تدبیر چنین دلیلی را میاورد این یعنی اینکه خود دولت هم غیرمستقیم وجود مشکلات را تصدیق می کند ولی دلیل حل نشدن مشکلات را ناکارامدی یا ضعف مسئولین نمیداند بلکه مقصر این دفعه بجای احمدی نژاد، قیمت بشکه های نفت است… اگر چه کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست های کشورهای دارای منابع نفتی در قیمت نفت بسیار موثر است و اگر قیمت نفت پایین است این سوالی است که اتفاقا به سیاست های وزارت نفت بر میگردد….نشان به همان نشان که چندی پیش یکی از تحلیل گران اروپایی اذعان میکند که سخنان احمدی نژاد در کنفرانس های بین المللی را اگر در کنار قیمت نفت مورد مطالعه قرار دهیم می بینیم با هر بار سخنرانی وی قیمت نفت نزدیک‌به ده دلار بالاتر رفته است!! (نقل به مضمون) اینجا سوالی پیش می آید که چرا قیمت نفت در زمان شما پایین می آید؟! چرا در آن هشت سال پر از خرابی و ویرانی قیمت پایین نمی کشید؟! حال به یک محاسبه ریاضی در مورد قیمت نفت می پردازیم

در دولت قبل نفت یه فرازو فرودایی داشت اگه فرض کنیم قیمت نفت ۱۰۰$ بوده،ما تحریم بودیم هر روز بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نمی توانستیم‌بفروشیم که همین کار هم با دور زدن تحریم ها انجام میشد، با این وجود عایدی کشور از فروش نفت برابر بود با

۶۰۰۰۰۰*۱۰۰$=۶۰۰۰۰۰۰۰$

حالا زمان دولت تدبیر نفت  باز هم بالا و پایین داشته که بیشتر آن نزول بوده الان نفت بشکه ای ۴۱ دلاره،(قبلتر ۲۵ دلار و در یک سال اول دولت تدبیر بالای ۷۰ دلار بود به همین دلیل در بودجه ای که برای سال دوم دولت به مجلس فرستاد نفت را ۷۰ تا ۷۵ دلار گرفته بودن ) بطور میانگین ما فرض ۴۰ دلارو میگیریم،در یک روز چون تحریم نیستیم یک میلیونو چهارصد هزار بشکه میفروشیم یعنی

۴۰*۱۴۰۰۰۰۰=۵۶۰۰۰۰۰۰$

نتیجه گیری

اون زمان در یک روز ۶۰ میلیون دلار فروش داشتیم که چون اتصالات بانکی نداشتیم تا پولشو میگرفتیم و میاوردیم در امارات تبدیل میکردیم و سپس با چمدون به کشور میاوردیم یه مقداری از همین ۶۰ میلیونه هم کمتر میشد و این پروسه چون چند ماه طول میکشید سود این چن ماه هم باز ضرر محسوب میشد.

ولی الان ۵۶ میلیون دلار در روز نفت میفروشیم و چون به قول دولت اتصالات بانکی یا همان سوئیفت هم وصلیم پس این پول از طریق حواله های بانکی و بصورت الکترونیک به حساب های کشور واریز میشود.

گمانم خیلی، اختلاف ۴ میلیون دلاری آن هم برا یک کشور وسیع مثل ایران آنقدر موضوعی نباشد که تاثیر بسیار تا بسیار بسزایی بر روند اداره کشور داشته باشد.

شاید اگر با مردم خودمان جور دیگری صحبت کنیم وبعضی از مشکلات را شجاعانه برعهده بگیریم نتیجه بهتری عاید گردد و گرنه برای انسان بهانه گیر همیشه بهانه وجود دارد.

ابوالفضل زارع خفری/ ۲۲ اسفند ۹۴

برچسب ها:
احمدی نژاد سیاست نفت مفت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • امید

    دولت تعطیل و نوید!!!

    محمود

    اگه شما هم مث آقای روحانی که تا الان پنجاه لفظ توهینی بکار برده میخاید بگید ما عقده ای هستیم عیبی نداره… حرف شما که میگید تاریخ سوئیفت کی بوده درسته!! آقای روحانی کی رفت یزد؟! تو همونجا با اینکه سوئیفت برقرار بود دوباره بحث نفت مفت و اداره کشورو کشید وسط؟! گمونم شما باید این حرفو به ایشون بگید. پاسخ

    مجید

    درودبردولت تدبیروامید

    سلام

    سلام .نظر کارشناسی تا عقده خیلی فرق دارد.لطفا تاریخ برداشته شدن سوئیفت رابیاد آورید.سپس نظر دهید

    علی

    سلام تاریخ برداشتن سوئیفت همان تاریخ بزرگنمایی دولت آقای روحانی در پیروزی مذاکراته. البته چند ماه پیش بود که آقای روحانی اعلام کرد که از الان ۱۰۰۰ پی سی باز شده ولی هیچ خبری نشده بود. چرا دولت برای دستاورد های مختصر خود بزرگنمایی میکنه؟

    شهروندرفسنجانی

    درود برشما ان شاالله دکتر محمود میاد به صحنه انتخابات ریاست جمهوری وپته همه را رو می کند در زمان دولت قبل در حال تحریم اکثر روستاییان وام روستایی گرفتند وخانه هایشان نو نوار شد ولی در این دولت حتی یک مورد اگر سراغ دارید به ما هم بگویید. مسکن مهر همه جوانان راصاحب مسکن کردولی در این دولت بابت مسکن مهرچه بر سر مردم می آورند
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان