مسئول منابع طبیعی شهرستان رفسنجان:

دام و دامداران مهمترین چالش منابع طبیعی رفسنجان

  • شناسه خبر: 91517
دام و دامداران مهمترین چالش منابع طبیعی رفسنجان

مسئول منابع طبیعی شهرستان رفسنجان گفت: مشکل دام و دام داران مهمترین چالش کنونی منابع طبیعی است و بهترین راه حل آن این است که دامداران از ۲۰ اردیبهشت و نه زودتر دام های خود را به مراتع ببرند.

خانه » آخرین اخبار » دام و دامداران مهمترین چالش منابع طبیعی رفسنجان

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، مسعود حیدری پور در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد به عملکرد مناسب یگان های حفاظت از منابع طبیعی در سال های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: جرائم و تخلفات در زمینه منابع طبیعی بصورت مستمر توسط این یگان بررخود و علائم جرم نیز جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون کیفیت و کمیت آب منطقه بسیار پایین است و جایی برای تصرف آن در بخش کشاورزی باقی نمانده تصریح کرد: مهمترین چالش کنونی که منابع طبیعی با آن روبه روست مشکل دام و دامداران است.

حیدری پور با بیان اینکه ۲۰۰ هزار راس سبک در ۱۹۳ سامانه مرتعی در شهرستان رفسنجان موجود است خاطر نشان کرد: ۴۵۰ هکتار مراتع مخروبه با کیفیت الوفه بسیار پایین در شهرستان وجود دارد.

وی بیان داشت: مشکل دام و دام داران مهمترین چالش آینده رفسنجان است و بهترین راه حل آن این است که دامداران از ۲۰ اردیبهشت و نه زودتر دام های خود را به مراتع ببرند.

مسئول منابع طبیعی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیشترین پروندها های قضایی منابع طبیعی متعلق به مشکل دام هاست تصریح کرد: باید دیگاه ها تغییر کند، با توجه به خشکسالی که در شهرستان وجود دارد وضعیت مراتع رفسنجان به شدت اسفناک است.

وی در ادامه به بذرکاری ۴۵۰ هکتار مراتع مخروبه خنامان با گونه بادام کوهی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در رودخانه شور نیز ۷۰ هکتار جنگل کاری با گونه بنه و در تلبوره سرچشمه نیز ۲۷۲ هکتار بذرکاری صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در شهرستان رفسنجان اگر به جای ۸۰ هزار هکتار ۲۰ هکتار باغ پسته وجود داشت دیگر مشکل آبهای زیر زمینی نداشتیم.

حیدری پور بیان داشت: پوشش گیاهی بسیار از بین رفته تا جایی که مجبور به کاشت طاق شده ایم در صورتیکه اگر به شکل مناسب نگه داری صورت میگرفت هم اکنون وضعیت مناسبتری وجود داشت.

مسئول منابع طبیعی رفسنجان فرهنگ سازی را بهترین راهکار پیش رو عنوان کرد و گفت: مردم بهره برداران مستقیم مراتع هستند و باید آنها را به میدان آورد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان رفسنجان با ۹۵۵ تن گوشت تولیدی مراتع در رتبه دوم استان قرار دارد و ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن علوفه از مراتع شهرستان برداشت مجاز می شود.

کوهنوردان به عنوان همیاران طبیعت همراه همیشگی یگان حفاظت و منابع طبیعی خواهند بود

سلمانی رئیس هیات کوهنوردی شهرستان رفسنجان نیز در این نشست به یک مورد برداشت غیر مجاز و بی رویه از ماسه بادی در رفسنجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری منابع طبیعی این کار تعطیل شد و خوب است که کوچکترین تخلف رسیدگی می شود و ملاحظه کاری در کار نیست.

وی استفاده از گروه های مردم نهاد در حفاظت منابع طبیعی را کار قابل تحسینی برشمرد و بیان داشت: کوهنوردان به عنوان همیاران طبیعت همراه همیشگی یگان حفاظت و منابع طبیعی خواهند بود.

وی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه روستاها و همچنین معدن کاوی های غیر مجاز باید مدیریت شود .

۱۰ فقره پرونده تخلف در زمینه تعرض به منابع طبیعی در رفسنجان

محسن گلستانی سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی رفسنجان نیز به ۱۰ فقره پرونده تخلف در زمینه تعرض به منابع طبیعی در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: در دو سال گذشته ۵۵ هکتار تصرف صورت گرفته که ۴۵ هکتار ان باز پس گرفته شده و به نفع دولت برگشته است و ما بقی آن در دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: تا کنون پرونده ای نبوده است که تخلف صورت گرفته باشد و در آن اقدامی انجام نشده باشد.

حضور ۴۵۰ خانوار عشایری در شهرستان رفسنجان

غلامرضا محمد رضایی مسئول نمایندگی سازمان عشایری در رفسنجان نیز در سخنان خود به حضور ۴۵۰ خانوار عشایری در شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون علاوه بر علوفه و آرد سهمیه ای که در اختیار این خانوار قرار گفته جو مدت دار ۶ ماه نیز برای هر نفر ۲ تن در نظر گرفته شده است.

وی به ساماندهی مرتع و دام ها در کل شهرستان اشاره کرد و گفت: عشایر شهرستان در مناطقی همچون سرچشمه، خنامان، کبوترخان و راویز قرار دارند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان