نامه ای برای استاندار کرمان؛

بزرگ ترین خانه خشتی جهان را دریابید

  • شناسه خبر: 83828
بزرگ ترین خانه خشتی جهان را دریابید

نامه یکی از شهروندان رفسنجانی خطاب به استاندار کرمان روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد.

خانه » آخرین اخبار » بزرگ ترین خانه خشتی جهان را دریابید

به گزارش “خانه خشتی“، وبلاگ رفسنجان روز گذشته نامه ای خطاب به رزم حسینی استاندار کرمان منتشر کرد که در ادامه آمده است:

سلام آقای استاندار

جناب آقای رزم حسینی، از آنجا که شما استاندار ِ پهناورترین استان ایران هستید و من یک شهروند رفسنجانی و با توجه به این که در فرهنگ ما ایرانیان، نمی دانم از کی و چه زمانی(شاید از زمان احیای ایران در زمان صفویه) عادت بر این بوده است که کارها و کردار هر صاحب مقام و قدرتی با تائید،بَه بَه و چَه چَه همراه باشد و تمام انتقادات به بعد از دوران صدارت و قدرت فرد منتقل شود؛ شاید انتشار این عریضه ونامه خیلی به جا و شایسته نباشد. آن هم در دیار همیشه ساکت کریمان!

ولی از آنجایی که علیرضا رزم حسینی همواره دیگران را به مطالبه گری و پرسشگری تشویق کرده و می کند؛ خیلی راحت است که این قلمی شده را مطالبه یک شهروند بدانید و بس. آقای استاندار شما به عنوان ارائه دهنده مثلث توسعه اقتصادی،نشان داده اید که اهل برنامه و کار کارشناسی هستید. بنابراین صاحب این قلم از سوی تعدای از علاقه مندان به فرهنگ و میراث فرهنگی، در خصوص پروژه در حال انجام مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی جهان یک برنامه علمی و کار کارشناسی شایسته و درخور این بنا طلب می کند.

جناب رزم حسینی زیره به کرمان خواهم برد اگر بخواهم از اهمیت و نقش یک بنای خاص و یگانه به نام خانه حاج آقا علی در آثار میراث فرهنگی رفسنجان،استان و کشور برای شما بگویم و بنویسم. استاندار محترم کرمان اخبار حاکی از آن است که شخص شما سخت پیگیر به سرانجام رسیدن پروژه مرمت، بازسازی و تغییر کاربری بزرگترین خانه خشتی جهان واقع در روستای قاسم آباد رفسنجان هستید. گویا قرار است این خانه منحصر به فرد که زمانی محل زندگی و تجارت  یکی از بزرگترین تجار عهد قاجار بوده است، به یک هتل و مرکز گردشگری تبدیل شود.

نمایده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان،البته که نه صاحب این قلم و نه هیچ شهروندی مخالف رونق صنعت گردشگری در رفسنجان و استان نیست و نخواهد بود. ولی عده ای از کارشناسان و فعالان حوزه های فرهنگی و اجتماعی ایرادهای  بسیار جدی به چگونگی  انجام مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی جهان که در حال انجام است وارد می کنند. به نظر و عقیده این کارشناسان پروژه  ای که این روزها در خانه حاج آقا علی صورت می گیرد فاقد کار کارشناسی در خور و شایسته این بنا است ، بنا به نظرات ایشان که گوشه ای از آن در دوهفته نامه سمن به تاریخ ۲۹/۹/۹۴  منتشر شده است. با توجه به شنیده های محافل خصوصی و شفاهی  به احتمال خیلی زیاد با انجام تغییرات مورد نظر اصالت این بنا از بین خواهد رفت. برای بسیاری از شهروندان رفسنجانی شنیدن خبر هتل شدن این بنای استثنایی و بی نظیر قابل هضم نیست؛ حتی آنان که دغدغه ی میراث فرهنگی دارند تا مرز آشفتگی پیش می روند.

از آنجا که عجله کار شیطان است، این نگرانی وجود دارد که نکند در پروژه مرمت، بازسازی و تغییرکاربری بزرگترین خانه خشتی جهان، عجله شده باشد. این احتمال هم وجود دارد که این همه نگرانی منتقدان هم نتیجه عدم شفافیت و یا پاسخگویی صحیح باشد. در هر صورت از شما مطالبه می شود که دستور بررسی این موضوع و ارائه مستندات و مدارک لازم را جهت تنویر افکار عمومی صادر فرمایید و ترتیبی اتخاذ فرمایید تا به طور شفاف نام و تخصص کارشناسانی که این پروژه را  کارشناسی ، برنامه ریزی و به مرحله اجرا رسانده اند منتشر شود تا در آینده و سرانجام این پروژه، تشویق و یا مؤاخذه شوند و بازی کی بود؟ کی بود؟ من نبودم، برای سرنوشت این بنا تکرار نشود.

با احترام و آرزوی موفقیت برای شما

روح الله ابوالهادی زاده

دوم دی ماه ۱۳۹۴ خورشیدی

برچسب ها:
استاندار کرمان بزرگترین خانه خشتی جهان خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • نیلوفر

    جانا سخن از زبان ما می گویی..... آنچه در حال اجرا در خانه خشتی است با استانداردهای مرمت بسیار فاصله دارد .ساخت هتل در محل و بر روی یک میراث با قدمت بالا در حال اجراست نه مرمت یک آثار تاریخی که قابلیت ثبت به عنوان میراث معنوی را داشته باشد.. دولت ها از کشورهای مختلف بسیاری از چیزهایی که به ما تعلق داشته است به نام خود ثبت کرده اند .همه به دنبال اثبات هویت فرهنگی هستند آنوقت دولتمردان ما ،این چنین میراث ارزشمند از بیشینه اقتصادی شهرستان رفسنجان را که به همت بزرگمردی از این دیار ساخته شده است ،به نام توسعه چنان در مسیر تغییر قرار میدهند که ثبت آن را به عنوان یک خانه خشتی چندین هزار ساله را دچار چالش جدی خواهد کرد !!!!!!!! اگر هدف ساخت هتل بود که هدفی بسیار ارزشمند است ،بهتر بود در جنب خانه خشتی باشد نه بر آوار آن ..... مردم فهیم رفسنجان میراث نیاز به مرمت خود را بیشتر دوست دارند تا هتلی که با بزک کردن خانه خشتی اصالتش را پنهان شده و به یغما رفته است........... فرزندانمان ما را نخواهند بخشید که هویت های فرهنگی مان را پاس نداشتیم .اما همیشه انتظار داشتیم که در تهاجم فرهنگی خود را حفظ کنند......
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان