مرسی در میدان التحریر سوگند یاد کرد / قدرت مصر در وحدت آن است

  • شناسه خبر: 8352
مرسی در میدان التحریر سوگند یاد کرد / قدرت مصر در وحدت آن است

خانه خشتی: رئیس جمهوری منتخب مصر با حضور در میدان التحریر و ادای سوگند نمادین در برابر مردم این کشور تاکید کرد که اطمینان دارد، روح شهدای مصر در کنار ماست و این همان مصر واقعی است که جهانیان هم اکنون شاهد آن هستند. خانه خشتی به نقل از فارس، محمد مرسی”، رئیس جمهوری منتخب […]

خانه » آخرین اخبار » مرسی در میدان التحریر سوگند یاد کرد / قدرت مصر در وحدت آن است

خانه خشتی: رئیس جمهوری منتخب مصر با حضور در میدان التحریر و ادای سوگند نمادین در برابر مردم این کشور تاکید کرد که اطمینان دارد، روح شهدای مصر در کنار ماست و این همان مصر واقعی است که جهانیان هم اکنون شاهد آن هستند.

خانه خشتی به نقل از فارس، محمد مرسی”، رئیس جمهوری منتخب مصر همانگونه که وعده داده بود، ساعتی پیش در میدان التحریر حضور یافت و برای مردم انقلابی مصر سخنرانی کرد.

جهان شاهدی بر انقلاب مصر

مرسی سخنان خود در میدان التحریر را با این گفته آغاز کرد که ای مردم مصر شما هم اکنون در اینجا در این میدان گرد هم آمده‌اید تا به همه دنیا اعلام کنید که این مصر واقعی است، و اینها انقلابیونی هستند که حماسه ۲۵ ژانویه و انقلاب بزرگ مصر را رقم زدند و این همان میدان شهداست و می‌دانیم که روح شهدا هم اکنون در این میدان و در کنار ما حضر است.

مرسی در ادامه و درباره پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت که به لطف خدا و به خواست و اراده شما من مکلف و موظف شدم تا رئیس جمهوری مصر باشم و این افتخار بزرگی است و وظیفه‌ای است که آن را بزرگ می‌شمارم و آن را بر دوش خود حمل می‌کنم و به همین منظور از تمام مردم مصر به ویژه زنان و افراد دارای مشکل و تمام گروه‌ها و طبقات اجتماعی مصر تشکر کرد.

رئیس جمهوری منتخب مصر در ادامه احترام خود را به هنرمندان و صاحبان فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه و همچنین فعالان در حوزه سیاحت و گردشگری اعلام کرد.

انقلاب مصر با انتخاب رئیس جمهوری خود عینیت یافت

وی پس از آن با مورد خطاب قرار دادن مردم انقلابی مصر تاکید کرد که انقلاب را اهدافش هدایت می‌کند و به لطف خدا انقلاب مصر همچنان ادامه دارد و امروز با روی کار آمدن رئیس جمهوری منتخب آشکار می‌شود که اراده و خواست مردم و انقلاب مصر در حال تبلور یافتن است و هم اکنون رئیس جمهوری است که این انقلاب را هدایت خواهد کرد و در برابر انقلابیون ایستاده و برنامه‌های خود و خط‌مشی کاریش را ارائه می‌دهد و با برعهده گرفتن مسئولیتی که به وی واگذار شده در برابر خدا و مردم مصر تلاش می‌کند تا مابقی اهداف انقلاب را محقق کند.

مردم منبع قدرت و مشروعیت هستند

مرسی گفت: ای مردم بزرگ مصر من امروز نزد شما حضور یافتم، چون می‌دانم و ایمان دارم که شما منبع قدرت و مشروعیتی هستید که فراتر از آن و بالاتر از آن مشروعیتی نیست. هیچ قدرتی بالاتر و مافوق قدرت شما نیست و در برابر شما حضور یافتم چون شما منبع مشروعیت هستید و هرکس که به غیر از شما به کس دیگری روی کند، بی‌تردید ناکام شده و شکست خواهد خورد.

سوگند نمادین در برابر مردم مصر

پس از آن مرسی در برابر مردم انقلابی مصر به شکل نمادین سوگند خورد و گفت: به خدا سوگند می خورم که به قانون اساسی احترام بگذارم و منافع مردم را به طور کامل رعایت کنم و استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنم، چون شما همیشه طرفی خواهید بود که همواره از آن کمک خواهم گرفت و حمایت و پشتیبانی خود را از آن خواهم خواست.

مرسی سپس روی به تجمع میلیونی التحریر کرد و از آنها پرسید: آیا حاضر هستید برای ادای این وظایف و این نقش در کنار من باشید، آیا آماده‌اید که با عمل به وظیفه خود حق و حقوق کامل خود را محقق کنیم و اجازه ندهم به خواست و اراده شما پس از خواست خدا، کسی ذره‌ای از حق و حقوق شما را نقض کند.

همه در مصر برابر و مساویند

رئیس جمهوری منتخب مصر در ادامه افزود: من مقابل شما، ای مردم بزرگ و با شکوه مصر پیش از هر طرف و نهادی ایستاده‌ام و می‌گویم که ای مردم بزرگ مصر که در این میدان و در دیگر میدان‌های استان‌ها و شهرهای دیگر مصر حضور یافته و تجمع کرده‌اید، ای کسانی که به من رای دادید و مرا انتخاب کردید، من با تمام شما هستم و همه شما برای من برابر و یکسان هستید و اجازه نمی‌دهم کسی حق شما را نقض کند، اجازه نمی‌دهم کسانی که به این دمکراسی و بنای دولت دمکرات و مدرن “نه” گفتند، حق شما را نقض کنند. همانگونه که مرسی متعهد شده است که قصاص تمام شهدای انقلاب را انجام دهد و بدانید انتقام خون شهدای انقلاب مصر را خواهم گرفت.

به دنبال سوگند نمادین محمد مرسی در برابر مردم انقلابی مصر که در میدان التحریر تجمع کرده بودند، با سردادن شعار “الله اکبر، الله اکبر” و “مرسی مرسی” و ریختن اشک شوق حمایت خود از محمد مرسی را اعلام کردند.

دولت آینده مصر دولتی مدنی و قانونمند است

رئیس جمهوری منتخب مصر در ادامه تاکید کرد که مصر دولت مدنی و قانونمند و مدرنی خواهد بود که در آن هیچ‌گاه چرخه تولید و حرکت متوقف نخواهد شد.

وی بر لزوم حمایت از موسسات و نهادهای دولتی تاکید کرد و گفت که همه باید از این موسسات و نهادها حمایت کنند، چون آنها نهادها و موسسات همه مصری‌ها هستند.

مرسی که سخنانش به طور مستقیم از شبکه های الجزیره، العربیه و دیگر شبکه های عربی پخش می شد، در سخنرانی خود بار دیگر تاکید کرد که در جایگاه برابر و یکسانی از مردم قرار دارد و از حق هیچ کسی چه او را تایید و چه او را رد کردند، کم نمی شود.

محمد مرسی در ادامه سخنانش در برابر مردم مصر و انقلابیون سوگند یاد کرد و گفت: مردم اصل هستند و غیر شما وکیل هستند. به خداوند قسم می‌خورم که از نظام جمهوری، قانون اساسی، استقلال وطن و تمام سرزمین‌های وطن حمایت کنم.

از صلاحیت‌های خود کوتاه نمی‌آیم و قاتلان شهدا را قصاص می‌کنم

وی گفت: بار دیگر می‌گویم که با هر تلاشی برای از بین بردن قدرت ملت مخالفت می‌کنم و درباره هیچ گونه از صلاحیت‌های رئیس جمهور کوتاه نمی‌آیم.

رئیس جمهور منتخب مصر افزود: تمام کسانی که مردم را مجروح و شهید کردند قصاص می‌کنم و برای نابودی تمامی شکل‌های ظلم، فساد و تبعیض کار خواهم کرد.

آغاز نهضت اقتصادی

وی گفت: در راستای نهضت اقتصادی مصر و برطرف کردن تمامی رنج‌های ملت مصر تلاش خواهم کرد و درهای ما در برابر تمامی مردم باز است و از تمامی شما می‌خواهم که ما را نصیحت کنید.

وی در بخشی از سخنرانی‌اش که با استقبال گسترده مردم این کشور همراه بود با اشاره به سیاست خارجی دولتش گفت: در روابط خاجی‌مان هیچ گونه دنباله‌روی نمی‌کنیم.

استقلال در سیاست خارجی

مرسی ادامه داد: ما به هیچ کشوری تجاوز نمی‌کنیم و هرگونه دشمنی علیه خود را نیز رد می‌کنیم.

وی افزود: ای هموطنان با کمک یکدیگر مفهوم جدیدی از روابط خارجی با تمامی قدرت‌های خارجی ایجاد خواهیم کرد و دست خود را به سوی تمامی کشورها دراز خواهیم کرد.

وی همچنین نسبت به هر کشوری که دنبال اهانت به کرامت و عظمت مصری‌هاست، هشدار داد.

رئیس جمهور منتخب مصر در جریان این سخنرانی بارها تاکید کرد که “هیچ قدرتی بالاتر از ملت نیست” و “ملت منبع تمام قدرت است و بالاتر از هر سلطه و نهادی در این کشور است”.

وی افزود:”این ملت است که عزل و نصب می‌کند و به ارتش، پلیس و سازمان‌ها می‌گویم که هیچ قدرتی برتر از اراده انقلابیون نیست.

مرسی بر تداوم راه انقلاب تاکید کرد و گفت: این انقلاب ادامه دارد . رئیس جمهور منتخب این مسئولیت را به عهده می گیرد تا این انقلاب را تکمیل کند و اهداف آن را محقق سازد.

حمایت از تداوم انقلاب

رئیس جمهور منتخب مردم مصر در ادامه سخنرانی خود با ترک تریبونی که برای سخنرانی وی قرار داده بودند، در برابر انقلابیون حاضر در میدان التحریر ایستاد و کت خود را به کناری زد و گفت: من هیچ جلیقه ضد گلوله‌ای نپوشیده‌ام چون من به شما اطمینان دارم. من امروز در میان شما بدون لباس ضدگلوله آمدم.

وی افزود: آمدم تا عهد با شما را تجدید کنم و از شما بخواهم که مرا حمایت و تایید کنید، آیا شما آماده‌اید.

در این هنگام تمامی حاضران در میدان التحریر یک صدا فریاد زدند: بله

محمد مرسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:از حقوق هیچ مصری در خارج کشور کوتاه نخواهیم آمد و همواره از ادامه انقلاب حمایت خواهیم کرد.

تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی

وی در ادامه به زندانیان سیاسی که از زمان “حسنی مبارک” دیکتاتور سابق مصر در زندان‌ها به سر می‌برند اشاره کرد و گفت: همگی زندانی‌های سیاسی بر گردن من حق دارند و از فردا تلاش خواهم کرد تا آنها آزاد شوند.

وی همچنین درباره آزادی عمرعبدالرحمان که در آمریکا در زندان بسر می برد، تاکید کرد.

عبدالرحمان در سال ۱۹۹۵ میلادی به اتهام همدسی برای حمله به اهدافی در نیویورک و همچنین همدستی در طراحی قتل حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر توسط دستگاه قضایی آمریکا به حبس ابد محکوم شد.

مرسی در پایان بر حفظ وحدت احاد مردم مصر تاکید کرد و آنها را به وحدت فرا خواند و گفت: قدرت ما در وحدت ماست، اتحاد کنید و برادر باشید.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان