جهیزیه های نامتعارف آمار ازدواج در جامعه را کاهش داده است

  • شناسه خبر: 8155
جهیزیه های نامتعارف آمار ازدواج در جامعه را کاهش داده است

به گزارش ” خانه خشتی” به نقل از زنان نیوز: یک کارشناس آسیب های اجتماعی و خانواده گفت: در حال حاضر جهیزیه های نامتعارف یکی از عوامل کاهش ازدواج در جامعه شده است، بسیاری از خانواده ها خصوصاً در شهرستان ها، تهیه جهیزیه وسیله ای برای فخرفروشی قرار گرفته است. مجید ابهری، کارشناس و پژوهشگر […]

خانه » آخرین اخبار » جهیزیه های نامتعارف آمار ازدواج در جامعه را کاهش داده است

به گزارش ” خانه خشتی” به نقل از زنان نیوز: یک کارشناس آسیب های اجتماعی و خانواده گفت: در حال حاضر جهیزیه های نامتعارف یکی از عوامل کاهش ازدواج در جامعه شده است، بسیاری از خانواده ها خصوصاً در شهرستان ها، تهیه جهیزیه وسیله ای برای فخرفروشی قرار گرفته است.

مجید ابهری، کارشناس و پژوهشگر آسیب های اجتماعی و خانواده در گفت وگو با خبرنگار زنان نیوز، بابیان اینکه در حال حاضر جهیزیه های نامتعارف یکی از عوامل کاهش ازدواج در جامعه شده است، اظهار داشت: این در حالی است که ایجاد سهولت در امر ازدواج همواره مورد تأکید دین مبین اسلام و شخصیت های دینی و اجتماعی بوده و هست.

وی افزود: بعضی از خانواده ها تصور می کنند با تعیین مهریه های عجیب و یا تهیه جهیزیه های نامتعارف باعث تداوم زندگی فرزندان خود یا افزایش شخصیت آنها می شوند در حالی که نه تنها این تصورات درست نیست بلکه باعث ایجاد گسترش الگوهای غلط اجتماعی شده است تا جایی که آمار ازدواج را کاهش داده است.

ابهری ادامه داد: جهزیه یعنی تهیه لوازم اولیه زندگی برای شروع یک خانواده جدید این در حالی است که بعضی از خانواده ها با تهیه اقلام غیر ضروری و لوکس این سنت پسندیده را تبدیل به یک رویه غلط کرده اند و بعضی از والدین و دختران نوعروس اظهار می کنند که در صورت کمبود جهیزیه یا گران قیمت نبودن آن نزد خانواده همسر سرشکشته می شوند.

این کارشناس آسیب های اجتماعی و خانواده در ادامه این مطلب تصریح کرد: ارزیابی شخصیت عروس و داماد بر اساس اثاثیه و یا اقلام لوکس نیست بلکه باید رفتار و پاکدامنی و صداقت عروس و داماد مورد توجه قرار گیرد که این امر آینده زندگی آنها را رقم می زند.

*جهیزیه یا رقابت خانوادگی!

ابهری با بیان اینکه در وضعیت کنونی جامعه جهیزیه به یک رقابت خانوادگی تبدیل شده است، اظهار کرد: بسیاری از خانواده ها خصوصاً در شهرستان ها، تهیه جهیزیه وسیله ای برای فخرفروشی قرار گرفته است در حالی که جهیزیه حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی جاویدان زنان و دختران باید سرمشق همیشگی زندگی قرار گیرد و منظور از جهیزیه را برای زوج های جوان و خانواده های آنها روشن می کند.

وی در ادامه اضافه کرد: بسیاری از خانواده ها به خاطر تهیه جهزیه دخترانشان زیر بار قرض و وام های سنگین می روند تا بتوانند جهیزه های میلیونی تهیه کنند این در حالی است که این اقدام از توانایی اکثریت خانواده های ایرانی خارج می شود و زمینه ساز بیساری از مشکلات و دردسرها در خانواده می شود.

ابهری خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی به ویژه سازمان های اختصاصی زنان با فرهنگ سازی در خصوص تهیه جهیزیه های سنگین و رسانه ها با انعکاس زیان های اینگونه جهیزیه ها باید مقابله با مسابقه جهیزیه اقدام کنند و اجازه ندهند سرنوشت عاطفی و زندگی دو انسان به مقداری چوب، فلز و شیشه وابسته گردد.

برچسب ها:
جهیزیه های نامتعارف آمار ازدواج در جامعه را کاهش داده است
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان