حقوق اقلیت ها بهانه یا واقعیت؟

  • شناسه خبر: 8073
حقوق اقلیت ها بهانه یا واقعیت؟

به گزارش ” خانه خشتی” : یکی از مطالبی که هرازچندگاهی از تریبون سازمان های حقوق بشر مطرح می شود مساله حقوق اقلیت هاست که این سازمان ها بارها با گزارش های خلاف واقع و نخ نما سعی در آماده کردن فضایی برای فشارهای رسانه ای و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران داشته اند با نگاهی […]

خانه » آخرین اخبار » حقوق اقلیت ها بهانه یا واقعیت؟

به گزارش ” خانه خشتی” :

یکی از مطالبی که هرازچندگاهی از تریبون سازمان های حقوق بشر مطرح می شود مساله حقوق اقلیت هاست
که این سازمان ها بارها با گزارش های خلاف واقع و نخ نما سعی در آماده کردن فضایی برای فشارهای رسانه ای و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران داشته اند با نگاهی به وضعیت اقلیت ها در کشور ایران و کشورهای مدعی حقوق بشر می توان به راحتی پرده از مقصود جوسازی های رسانه ای راجع به حقوق اقلیت ها در ایران برداشت برای روشن شدن این فضا کافیست وضعیت اقلیت ها در کشورایران راموردبررسی قرار داد.

الف- مسیحیان
مسحیان ایران در بردارنده ی اقوام مختلفی هستند. بزرگترین آنها ارامنه با جمعیتی حدود ۱۵۰ هزار نفر می‌باشند. از حقوق ارامنه در ایران می‌توان به مواردی نظیر داشتن دو نماینده در مجلس شورای اسلامی، و۳۰۰ کلیسا در کل ایران (به ازای هر ۵۰۰ مسیحی یک کلیسا)، داشتن مطبوعات متعدد ( تاکنون حدود ۱۰۲ نشریه مربوط به این جامعه در ایران به ثبت رسیده است) اشاره کرد.
اقلیت مسیحیان ایران دارای ۵۰ انجمن فرهنگی، ورزشی، خیریه (از جمله باشگاه آرارات در تهران) و ۵۰ مدرسه ویژه ارامنه می باشند.
مسیحیان آشوری نیز با داشتن یک نماینده مجلس و ۶۵ کلیسا و ۲۷ نشریه و ۲۰ مرکز فرهنگی، اجتماعی، مهندسان و… نمونه ای دیگر از فضای اجتماعی و سیاسی اقلیت های دینی در ایران را نشان می دهند(انجمن مدافعان حقوق بشر) .
این در حالیست که سایر مسیحیان ایران کمتر از۵۰ هزار نفر جمعیت داشته و دارای ۵۰ کلیسای اختصاصی می‌باشند.
آزادی مراسم دینی برای اقلیت های دینی حتی در زندان ها نیز رعایت شده و به اکثر زندانیان مسیحی در ایام کریسمس مرخصی تعلق می‌گیرد

ب-زرتشتیان
زرتشتیان ایران دومین جمعیت غیرمسلمان با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰۰۰ نفر می‌باشند که در تمامی شهرها پراکنده می‌باشند و در تهران، کرمان، یزد، شیراز، اصفهان، زاهدان و اهواز جمعیت بیشتری دارند. دارای ۹ مدرسه اختصاصی در تهران و ۸ مدرسه در دیگر شهرستان‌ها می‌باشند. زرتشتیان دارای ۱۰ نشریه با موضوعات فرهنگی و اجتماعی هستند. زرتشتیان در دفاع مقدس شرکت داشته و ۱۵ شهید تقدیم کشور کرده‌اند و طبق قانون اساسی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند. زرتشتیان در ایران آزادانه در یزد و دیگر شهرها مراسم آئینیشان را حتی با در نظر گرفتن تمهیدات برگزاری مراسم از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و اختصاص مکان و مجوز برگزاری مراسم به صورت خصوصی از سوی این ارگان برگزار می‌کنند
ج- یهودیان
جمعیت امروزی آن‌ها حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر است. بیش از نیمی از یهودیان ایران در تهران ساکن هستند و بقیه به ترتیب جمعیت در شیراز، اصفهان، کرمانشاه، یزد، کرمان، رفسنجان، بروجرد و ارومیه هستند. یهودیان تهران دارای ۵ مدرسه اختصاصی هستند که این مدارس با مدیریت آموزش و پرورش اداره شده و کتاب‌های دینی آن‌ها متناسب با ضروریات دین یهود و اعیاد مذهبی آن‌ها در نظر گرفته شده است. در ایران ۲۵۰۰ دانش‌آموز یهودی و حدود ۱۰۰ دانشجوی کلیمی آزادانه تحصیل می‌کنند. کلیمیان دارای کنیسه‌های متعدد(۱۶ کنیسه در تهران و ۱۲ کنیسه در اصفهان) ، مجامع فرهنگی، نشریات، بیمارستان‌ اختصاص و… در ایران هستند. فعالیت‌های سیاسی این جامعه حول یک نماینده‌ای که در مجلس شورای اسلامی دارند و انجمن کلیمیان تهران متمرکز است. و مسائل حقوقی‌شان نیز از این طریق پیگیری می‌شود.

د- اهل سنت
در مورد اهل سنت نیز مطالب جالبی وجود دارد. کشور ایران بیش از ۹۹ درصد مسلمان دارد که از این میان بالغ بر ۷ درصد(حدود ۵.۵ میلیون) آن‌ها اهل سنت هستند، و نزدیک به ۷۰ میلیون شیعه هستند. از بین ۷۰ هزار مسجد حدود ۱۰ هزار مسجد مخصوص اهل سنت(به ازای هر ۵۰۰ نفر یک مسجد) و حدود ۶۰ هزار مسجد مخصوص شیعیان(برای هر ۱۱۰۰ شیعه یک مسجد) وجود دارد.
برخی از این آمارها واقعیت رااینگونه نشان میدهد که اقلیتها در کشور ایران حتی از اکثریت که بیش از ۷۰میلیون نفر می باشند از لحاظ برخورداری از امکانات و ظرفیت های فعالیت های دینی و اجتماعی وضعیت بسیار بهتری دارند.

حال چنانچه این آمارها را با وضعیت مسلمانان در کشورهای مدعی حقوق بشر مقایسه کنیم بیشتر به مغرضانه بودن گزارش های سازمان های بین المللی راجع به حقوق اقلیت ها پی می بریم برای مثال در کشور فرانسه علی رغم جمعیت ۷تا۱۰میلیونی مسلمانان سهم آنها از مشارکت در فضای سیاسی اجتماعی حتی در حد نیم نماینده هم نمی باشد آلمان نیز وضعیتش بسیار بدتر از فرانسه است که مدتهاست توهین و آزار مسلمانان این کشور توسط گروههای افراطی وفشار دولت برای جلوگیری از فعالیت اجتماعی آنان تیتر خبرها بوده است. البته با نگاهی به وضعیت مسلمانان در کشورهای دیگر اروپایی اوضاع را بهتر از این نخواهیم دید.اصولا سازمان های حقوق بشر بین المللی بیشتر به دنبال سلب حقوق مسلمانان هستند تا پیگیری وضعیت اقلیت ها و نوع بشر…

برچسب ها:
حقوق اقلیت ها بهانه یا واقعیت؟
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان