در برنامه نگاه یک

شمخانی:‌ هنوز هیأت نظارت بر برجام در شورا تشکیل نشده/ سانتریفیوژ‌هایی که در حال چرخش هستند، جمع نشده‌اند

  • شناسه خبر: 80622
شمخانی:‌ هنوز هیأت نظارت بر برجام در شورا تشکیل نشده/ سانتریفیوژ‌هایی که در حال چرخش هستند، جمع نشده‌اند

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که هنوز هیأت نظارت بر برجام در این شورا تشکیل نشده است.

خانه » آخرین اخبار » شمخانی:‌ هنوز هیأت نظارت بر برجام در شورا تشکیل نشده/ سانتریفیوژ‌هایی که در حال چرخش هستند، جمع نشده‌اند

به گزارش “خانه خشتی“، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما ضمن تسلیت شهادت امام سجاد (ع) به تشریح مباحثی چون برجام پرداخت.

وی در خصوص برجام و اجرایی شدن آن در شورای امنیت ملی عنوان کرد: می‌توانستیم سه راهبرد برای مذاکره داشته باشیم، مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فریب و مذاکره برای نتیجه که راهبردی که ایران دنبال کرد مذاکره برای رسیدن به نتیجه و توافق مشخص بود و ایستگاه‌های زیادی را طی کرد، ایستگاه ژنو، لوزان و وین در طی ۲۲ ماه.

شمخانی ادامه داد: توافق می‌توانست یک راهبرد سه گانه را طی کند. می‌‌توانست به هر قیمتی در دستور کار باشد، می‌توانست توافق یک توافق متعادلی باشد که هم توان هسته‌ای را نگه دارد و هم تحریم‌های ظالمانه را رفع کند و می‌توانست توافق با پذیرش زیاده خواهی‌های طرف مقابل باشد. ایران از ابتدا به دنبال این بود که از بستر عدم نیاز به یک توافق متعادل برسد و اجازه ندهد زیاده خواهی طرف مقابل یا برداشت غلط مبتنی بر اینکه ایران آماده است هر توافقی را امضا کند،‌در صحنه عمل دنبال کند. مقام معظم رهبری در ۲۲ ماه این نقش را به صورت برجسته‌ای در جهت تحکیم این معنا که شما (طرف مقابل) بودید که به بن بست رسیدید نه ایران، ایفا کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ وقتی به توافق رسیدیم باز هم سه راهبرد می‌توانستیم اتخاذ کنیم، گزینه اجرای ساده اندیشانه و سهل گیرانه، چون آنجا یک متن حقوقی، سیاسی و فنی است که قرائت آن می‌تواند برای دو طرف متفاوت باشد. یک راهبرد هم عدم اجرا بود و راهبرد دیگر هم راهبرد و اجرای هوشمندانه بود. ما مذاکره نکردیم که به توافق نرسیم ما مذاکره کردیم که اگر به توافق رسیدیم آن را اجرا کنیم.

شمخانی با بیان اینکه گزینه عدم اجرا یک گزینه منتفی در جامعه و مسئولان ایران است، اظهار داشت: مجموعه مصوبات شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه تاریخی مقام معظم رهبری در قرائت از برجام،‌شرایط اجرای آن، تقدم و تاخر اقدامات در برجام، در حقیقت اجرای هوشمندانه برجام است و ما امروز وارد این گزینه شدیم.

وی ادامه داد: امروز بیش از اینکه به گذشته بپردازیم. ما هدف دشمن که انشقاق است را برآورده نکنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص اینکه چرا درباره جمع بندی شورا درباره برجام اطلاع رسانی نشد؟ گفت: مصوبات شورا زمانی مصوبه است که به امضای مقام معظم رهبری برسد. در بررسی دقیق و مفصل و زمانبر شورا به ریاست رئیس جمهور دغدغه‌های ۹ یا ده گانه‌ای مطرح شد و در نوع قرائت از برجام بحث‌هایی صورت گرفت و تقدیم رهبری شد. اما همه مسیر قانونی در نظام اینگونه تصمیم گیری نشده بود که مجلس در این موضوع ملی دخیل نباشد. مجلس باید فرآیند منطقی را طی می‌کرد. زمانی نامه مقام معظم رهبری صادر شد همه بحث‌های شورا به امضا رسید.

شمخانی گفت:‌امروز برجام سیکل کاملی پیدا کرده که امیدواریم با انسجام از گذشته عبور کنیم و مواظب باشیم که رقبا و دشمنان ما خواهان بر هم زدن این معادله هستند و به دنبال ایجاد دودستگی در کشور می‌باشند.

وی در خصوص مصوبات شورا گفت:‌ جنس مصوبات جنس ملاحظه و قرائت و شرط اجرای برخی از بندهای برجام است. اینکه در چه زمانی اقدامات را انجام و توان موشکی ما در چه وضعیتی خواهد بود، تعریف نسبت قطعنامه شورای امنیت و برجام و هیچ محدودیت تسلیحاتی را نمی‌پذیرد.

شمخانی در خصوص آغاز اجرای برجام در کشور نیز گفت: اجرای برجام از یک زمانبندی تبعیت می‌کند یک تمهیدات و مقدماتی دارد. آنچه اجرا می‌شود گفته می‌شود تمهیدات برجام صورت گیرد. در برداشت برخی از کارهای فنی در نطنز و فردو تسهیلاتی فراهم می‌شود تا زمانی که قرار شد سانتریفیوژهای ما به ۶ هزار تا برسد با حداقل ضایعات صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جمع بندی صورت گرفته؟ گفت: مقدمات این جمع بندی صورت گرفته است. اجرای برجام بعد از بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس انجام خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: آماده سازی فنی نیز هست. برداشت یک سانتریفیوژ می‌تواند به شکل مهندسی و پیش زمینه فنی مناسب صورت گیرد. چون شتاب گیری یک دستگاه می‌تواند دستگاه را معیوب کند، تمهید این کار برای برداشت سالم آنچه را که داریم حتما نیازمند مقدماتی است. انجام این مقدمات کاهش دهنده ضرر و زیان ناشی از شتاب زدگی خواهد بود.

وی در خصوص هیات نظارت بر برجام گفت که این هیأت هنوز تشکیل نشده و افزود: چون باید ابعاد موضوع بررسی شود و هم باید زمانبندی را اعمال نظر کند نیازمند زمان است. هنوز مشخص نیست چه کسانی عضو آن هستند.

شمخانی در ادامه و در خصوص نقض برجام از سوی طرف مقابل ادامه داد: ایران این حق را برای خود قائل خواهد بود که بسته به میزان اهمیت اقدام طرف مقابل در نقض برجام، تصمیم گیری جدی یا اعتراضی بگیرد. توان هسته‌ای ایران و توان فنی آن یک توان بومی توسعه یافته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنها باید بدانند که فضای افکار عمومی جهانی کمک کننده به ناقض نیست، یادآور شد: آنها امروز یکپارچه نیستند. آنها باید بدانند ایران یک دیده‌بان دارد که نگاهشان به این نیست که چه کسی شعبده بازی می‌کند بلکه نگاهش به آسمان است که آیا خدایی که در آسمان‌هاست از این تصمیم آن راضی است یا ناراضی. اگر حس کرد ناراضی است و منافع مردم ایران را تأمین نمی‌کند، حتما اقدامات تمهید شده و آماده را در دسترس می‌گذارد که طرف مقابل را وادار به بهت و حیرت کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص جمع آوری سانتریفیوژها گفت:سانتریفیوژ‌هایی که در حال چرخش هستند، جمع نشده‌اند.

شمخانی در خصوص اینکه آیا برجام زمینه نفوذ آمریکا را در کشور باز می‌کند؟ عنوان کرد: نفوذ یک موضوع ترکیبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. اما آیا هر تماس و تعاملی به معنای نفوذ است؟ ما نیازمند یک هوشمندی هستیم. بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل نفوذ و تبدیل نفوذ به موضوعی جناحی و استفاده از آن برای کنار زدن رقیب است و این چیزی است که این روزها مطرح است.

برچسب ها:
در برنامه نگاه یک سانتریفیوژ شمخانی هسته ای
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان