رئیس اتاق بازرگانی ایران:ریشه گرانی در بودجه دولت است

  • شناسه خبر: 7975
رئیس اتاق بازرگانی ایران:ریشه گرانی در بودجه دولت است

خانه خشتی: رئیس اتاق بازرگانی ایرانی با تأکید بر اینکه ساختار اقتصادی ایران در ۴۰ سال گذشته تورم‌زا بوده است گفت: ریشه گرانی در پول نفت و در بودجه دولت است. خانه خشتی به نقل ازفارس، محمد نهاوندیان ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: رویکردهای تعزیراتی در مسائل اقتصادی خیلی کم جواب می‌دهد […]

خانه » آخرین اخبار » رئیس اتاق بازرگانی ایران:ریشه گرانی در بودجه دولت است

خانه خشتی: رئیس اتاق بازرگانی ایرانی با تأکید بر اینکه ساختار اقتصادی ایران در ۴۰ سال گذشته تورم‌زا بوده است گفت: ریشه گرانی در پول نفت و در بودجه دولت است.

خانه خشتی به نقل ازفارس، محمد نهاوندیان ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: رویکردهای تعزیراتی در مسائل اقتصادی خیلی کم جواب می‌دهد و این رویکردها در مقابله با تخلف‌ها باید استفاده شود. وقتی پدیده‌ای در اقتصاد عام می‌شود باید ریشه مشکلات اقتصادی را پیدا کرد.

وی با اشاره به گرانی‌های اخیر اظهار داشت: وقتی بحث از گرانی می‌شود که در چند وقت اخیر بزرگان نیز به آن اشاره کرده‌اند بدون توجه به ریشه‌های گرانی به موارد مصداقی گرانفروشی پرداخته می‌شود که این اشتباه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: گرانی یک پدیده اقتصاد کلان است و در اقتصاد ایران نیز ۴۰ سال تورم مزمن داشته و داریم و این موضوع مربوط به این دولت و آن دولت نمی‌شود.

وی افزود: تا وقتی که پول نفت وارد بودجه می‌شود و یا با کسر بودجه مواجه می‌شویم همین موارد قدرت خریدی ایجاد می‌کند که برای آن عرضه‌ای وجود ندارد لذا با بیماری هلندی و تورم مزمن مواجه می‌شویم.

نهاوندیان گفت: باید ریشه گرانی را در بودجه دولت دید، باید به فکر کوچک کردن دولت باشیم وقتی نان گران می‌شود به جای آنکه به یک بنگاه اقتصادی واحد صنفی و یا کشاورز بپردازیم باید به دنبال ریشه آن باشیم. پرداختن به بنگاه‌ها در مواقع گرانی انحراف است.

وی افزود: ریشه تورم را باید در کلان اقتصاد دید ، باید آنچه باعث افزایش قدرت خرید و افزایش نقدینگی در نظام اقتصادی کشور می‌شود را حل کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اخیرا گزارشی منتشر شده است که در آن شاخص تولید بیش از شاخص مصرف‌کننده بوده است و متأسفانه برخی گفتند که تولید‌کننده‌ها قیمت خود را افزایش داده‌اند که من برای این گروه متأسفم.

وی افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی شاخص کالای مصرفی رشد ۲۱.۵ درصدی و شاخص خدمات تولیدی رشد ۳۴.۵ درصدی داشته است اما باید به دلایل این رشد ۳۴.۵ درصدی بپردازیم. بخشی از این افزایش قیمت مربوط به رشد کالاهای اداری و دولتی است که به طور مثال حامل‌های سوخت در مدت مورد مطالعه ۶۹.۲ درصد افزایش داشته است که سهم آن در افزایش قیمت ۳۷ درصد بوده است.

نهاوندیان گفت: برخی فشارهای تعزیراتی و همچنین قیمت‌گذاری دولتی برای واحدهای تولیدی باعث شده است تا تولید‌کنندگان نتوانند قیمت‌ها را آنطور که هست متعادل کنند.

وی با اشاره به روز صنعت و معدن گفت: روز صنعت و معدن باید به روز عزم ملی برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی تبدیل شود و باید حمایت از کار و سرمایه یک فخر و افتخار ملی محسوب شود.

نهاوندیان خواستار آن شد تا دولت نشست‌های همدلانه با فعالان بخش خصوصی و همه گروه‌ها داشته باشد و برای مبارزه با تحریم‌ها اولین قدم برداشتن موانع داخلی است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان