مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان:

ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان پیش زمینه ای برای ثبت جهانی

  • شناسه خبر: 78832
ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان پیش زمینه ای برای ثبت جهانی

مبشر گفت: باید یک سری معیارهای خاص مراسم در ابعاد و وسعت بیشتری باشد تا بتوانیم نسبت به ثبت جهانی اقدام کنیم.

خانه » ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان پیش زمینه ای برای ثبت جهانی

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، مژده مبشر مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی جوش زنی در هرمزآباد، با حضور در جمع خبرنگاران، جوش‌زنی را در فهرست آثار ناملموس که ثبت معنوی شده است، برشمرد و سازمان میراث فرهنگی را متعهد به حفظ و پاسداشت این نوع ارزش‌ها و فرصت‌ها دانست و گفت: آثاری نظیر سنت‌ها، بیان‌های شفاهی، جشن‌ها و رفتارهای اجتماعی، هنرهای نمایشی، جوش‌زنی و همچنین هنرهای دستی و سنتی شامل این بخش می‌شوند.رونمایی از لوح ثبت ملی جوش زنی در هرمزآباد رفسنجان

مبشر افزود: این آیین ها با جزئیات کامل مستندسازی شده و در فهرست آثار ملی به عنوان یک سند نگهداری می شود و هر سال جهت حفظ و یادآوری و برگزاری هر چه بهتر آن کمک می کنیم.

وی هرمزدآباد رفسنجان را پیشگام در رونمایی از لوح ثبت ملی این آیین عنوان کرد و ادامه داد: آیین جوش‌زنی در برخی نقاط کشور نظیر خراسان در فهرست آثار ملی و ارزشی ثبت شده است و در استان کرمان جایی مشابه هرمزد‌آباد رفسنجان نداشتیم که اینگونه پیگیر باشد، لذا این ثبت به نام خود هرمزد‌آباد است.

مبشر با بیان اینکه این ثبت می‌تواند پیش زمینه‌ای برای ثبت جهانی باشد، خاطرنشان کرد: باید یک سری معیارهای خاص مراسم در ابعاد و وسعت بیشتری باشد تا بتوانیم نسبت به ثبت جهانی اقدام کنیم.

مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان کرد: تاکنون در استان کرمان ۴۰ اثر در لیست آثار ملموس به ثبت رسیده است.

برچسب ها:
جوش زنی خانه خشتی رفسنجان مژده مبشر مسئول ثبت آثار ملموس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان هرمزدآباد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • بهنام

    من دروغ نمیگم . شما می توانید در اینترنت جستجو کنید و به نام همون شهرها ثبت ملی شده است . حتی این مراسم در شهرهای ابرکوه و کردکوی و خیلی جاهای دیگر برگزار می شود .

    تنها

    اقا بهنام چرا دروغ اخه بی سواد یه موضوع رو دو بار ثبت نمیکنن ملت که بیکار ننشستن که هی تند تند ثبت کنن تا حالا کسی فکر جوش زدن نبود حلا که هرمزابادیها ثبتش کردن همه صاحبش شدن زهی خیال باطل

    بهنام

    قبلا " اثر جوش زنی در انار و کوهبنان و شهربابک ثبت شده
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان