پسته ای که غصه دل کشاورزان شد؛

فقدان جایگاهی که به فریاد دل کشاورزان رفسنجان برسد / دلال های سودجو این وسط چکاره اند؟

  • شناسه خبر: 77225
فقدان جایگاهی که به فریاد دل کشاورزان رفسنجان برسد / دلال های سودجو این وسط چکاره اند؟

مثل پسته رفسنجان شده همان مثل کرمانی که میگه ” بیرونمون رو مردم کشته و درونمون رو خودمون”، بهترین و باکیفیت ترین محصول را در اختیار داریم اما وقتی پای حرفهای کشاورزان می نشینیم پسته را غصه دلشان می دانند.

خانه » آخرین اخبار » فقدان جایگاهی که به فریاد دل کشاورزان رفسنجان برسد / دلال های سودجو این وسط چکاره اند؟

به گزارش “خانه خشتی“، پسته ی رفسنجان با کیفیت بی نظیرش به معروفیت جهانی دست یافته است و رفسنجان نیز به خاطر داشتن این طلای سبز به چهره ای شناخته شده در جهان تبدیل شده و هم اکنون بزرگترین تولید کنندهٔ پسته ی ایران و جهان بشمار می رود.

مثل پسته رفسنجان شده همان مثل کرمانی که میگه ” بیرونمون رو مردم کشته و درونمون رو خودمون”، بهترین و باکیفیت ترین محصول و اصلا بهتر بگوییم طلای سبز را در اختیار داریم اما وقتی پای درد دل کشاورزی که بازیگر اصلی میدان تولید پسته است می نشینیم متوجه خواهیم شد که این روزها به جای انکه از برداشت دست رنج یکساله اش خرسند باشد آن را غصه ای بر دل می داند.

مهرماه امسال طبق روال هرساله بعد از کلی جلسه و دعوت از مسئولین استانی قیمت پسته سال ۹۴ اعلام شد که همان قیمت دو سال گذشته بود و این قیمت ها طعم شیرین پسته را به کام کشاورزان زحمت کش شهرستان رفسنجان تلخ کرد.

هرساله در فصل برداشت پسته افت قیمت وجود دارد که آسیب آن به کشاوزر می رسد، اما اینکه چرا قیمت امسال با توجه به تورم و افزایش قیمت های سم و کود های کشاورزی تعیین نشده و دقیقا همان قیمت سال ۱۳۹۲ اعلام شد سوال عمده کشاورزان است.

فقدان جایگاهی که پسته مردم را بخرد و پولش را به موقع بدهد و به موقع به فریاد کشاورزان برسد از یک طرف و تکاپوی دلالان سودجو در این کارزار از سوی دیگر موجب شده است تا کشاورز متضرر این میدان باشد.

دلال های سودجو پسته را در زمان اوج برداشت که قیمتها هنوز مشخص نیست خریداری می کنند و بعد از مدتی با قیمت بالا به مصرف کننده می فروشند و در این میان هم کشاورز و هم مصرف کننده ضرر می کنند و سود پسته به جیب دلال می رود که زحمتی نکشیده است.

این درحالی است که شرکت پسته ای با بیش از ۷۰ هزار سهامدار و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های سهامی در خاورمیانه ، در رفسنجان حضور دارد .

جای سوال است که چطور شرکتی که در دهه ۷۰ که محصول پسته شهرستان بیش از ۲۸۰ هزار تن بود را میخرید ، اما حالا تولید به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته و پسته کشاورز زحمت کش خریداری نمی شود و قیمت ها به گونه ای اعلام میشود که کشاورز مجبور میشود تا پسته های خود را به تجار و دلالان بدهد.

اگر با وجود سم های بی کیفیت، سم فروشان غیر مجاز، فروش سم های چینی و در کنار آنها قیمت برق و تعمیرات موتورهای چاه های کشاورزی و هزینه های برداشت محصول و … را حساب کنیم قیمت تولید هر کیلو پسته به ۱۵ تا ۱۹ هزار تومان  میرسد.

این درحالی است که قیمتی که از طرف استانداری و شرکت پسته اعلام شده است بصورت نصف نقد و نصف ۶ ماهه به کشاورز پرداخت می شود و  دلال ها همین پسته را یکجا و نقدی با ۵ هزار تومان زیر قیمت می خرند.

در این میان فقدان برنامه ریزی جامع در تعیین قیمتهایی شفاف برای این محصول کاملا مشهود است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • میلاد

    واقعا جای تاسفه

    مومن

    جاناسخن اززبان مامی گویی
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان