واکنش نمایندگان استان کرمان به عدم پیگیری ظریف در خصوص حادثه منا؛

عدم حضور ظریف در نشست سازمان ملل می توانست واکنش مناسبی در برابر جنایت منا باشد/استیضاح وزیر امور خارجه آخرین راه حل است/عادی سازی روابط با ایران دام جدید آمریکا

  • شناسه خبر: 76363
عدم حضور ظریف در نشست سازمان ملل می توانست واکنش مناسبی در برابر جنایت منا باشد/استیضاح وزیر امور خارجه آخرین راه حل است/عادی سازی روابط با ایران دام جدید آمریکا

در پی وقوع حادثه منا و کشته شدن شمار بسیاری از مردم عزیز کشورمان،مقامات دولتی به ویژه وزارت امور خارجه نسبت به این حادثه بی توجه بودند…

خانه » آخرین اخبار » عدم حضور ظریف در نشست سازمان ملل می توانست واکنش مناسبی در برابر جنایت منا باشد/استیضاح وزیر امور خارجه آخرین راه حل است/عادی سازی روابط با ایران دام جدید آمریکا

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از آرمان کرمان، در پی وقوع حادثه منا و کشته شدن شمار بسیاری از مردم عزیز  کشورمان،مقامات دولتی به ویژه وزارت امور خارجه نسبت به این حادثه بی توجه بودند.باتوجه به اینکه پس از رخ داد این حادثه فقط پیام تسلیت  از جانب وزیر امور خارجه صادر شد  ولی نسبت به پیگیری این حادثه توجه جدی ننمودند لذا نمایندگان  مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم پیگیری ظریف وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان داده اند.

عدم حضور ظریف در نشست سازمان ملل می توانست واکنش مناسبی در برابر جنایت منا باشد

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار “ پایگاه اطلاع رسانی بوتیا “ در واکنش به عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی کشور در برابر فاجعه منا گفت: باتوجه به عمق فاجعه منا که نشان از درنده خویی رژیم آل سعود است، هر انسانی تعجب می کند تعدادی از هم نوعان ما به خاطر ازدحام جمعیت از دنیا بروند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: برخورد نامناسب رژیم آل سعود با زنده ها و جنازه ی قربانیان این فاجعه، نشان دهنده این است که هیچ گونه انسانیت و رافت و مهربانی که حضرت رسول از آن نام بردند در آن ها وجود ندارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: درست است که وزارت امور خارجه تا حدی پیگیر موضوعات بوده است ولی قاعدتا در بحث منا لازم بود که وزیر خارجه ایران به شکل جدی تری این جنایت را مورد بررسی قرار دهد البته تداخل این فاجعه با نشست سازمان ملل تا حدی این موضوع را تحت تاثیر قرار داد که با این وجود عدم حضور وی در این نشست می توانست اثر مثبت تری داشته باشد.

وی تاکید کرد: آن چیزی که از وزارت خارجه انتظار می رفت در برخورد با عاملان فاجعه منا ندیدیم چرا که می توانست با جدیت با این موضوع برخورد کند تا ما شاهد پیامد های بعد از آن نباشیم؛ چرا که در فاز اول دادن تعداد زیادی مجروح و قربانی یک درد برای مردم بود و انتقال جنازه ها و برخورد ناشایست سعودی ها با مردم مسئله دیگری بود که به مراتب از درد اولیه اگر بیشتر نبود کمتر نبود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا انتظار می رفت وزارت امور خارجه با توجه به ارتباطی که در منطقه دارد و رویکردی که می توانست فعال شود اقدامات موثرتری در برخورد با عاملان این جنایت انجام دهد.

پورابراهیمی با تاکید برخی از نمایندگان مجلس به استیضاح ظریف اشاره کرد و اظهار داشت: استیضاح وزیر خارجه در رابطه با جنایت منا به صلاح کشور نیست چرا که ما باید مسائل داخلی مان را اقتدار ببخشیم و دولت را کمک کنیم ولی درعین حال با قاطعیت از دولت بخواهیم که این کوتاهی برای ما قابل قبول نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید با یک رویکرد تعاملی جلو برویم چرا که ما به اندازه کافی در خارج دشمن داریم و لازم نیست که خودمان در داخل جبهه بگیریم و خود این مسئله باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی می شود لذا باید خواسته و مطالبه قانونی خود را با رویکرد تعامل جلو ببریم و اگر به شکلی باشد که مطمئن شویم فضای پیگیری دولت فضای مناسبی نبوده آن موقع می توانیم اقدامات بعدی را انجام دهیم.

محکوم کردن حادثه منا وظیفه عقلی و شرعی همه کسانی است که نان خور انقلابند

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا امیری کهنوج در گفتگو با“ ناب نیوز” با بیان اینکه شکل گیری روابط وسیاست های داخلی و خارجی کشور باید براساس سیاست های تبیین شده توسط مقام معظم رهبری باشد، گفت: این امر هم به نفع دولت و مدیران اجرایی کشور و هم به سود مردم ایران است.

نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان در مجلس با تاکید براینکه از دوقطبی شدن جامعه بپرهیزیم، تصریح کرد: اگر همه مردم و مدیران اجرایی در کشور دین را به عنوان اصل و بنیان اساسی برای توسعه کشور در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدانند، برگ برنده ای برای کشور است، بنابراین حرکت خلاف جهت سیاست های رهبر جمهوری اسلامی به نفع جامعه نخواهد بود.

وی دررابطه با حادثه منا و لزوم واکنش تمام مسئولین به این اتفاق عنوان کرد: در منا فاجعه ی عظیمی رخ داد و محکوم کردن این واقعه وظیفه عقلی، شرعی و انسانی همه کسانی است که نان خور سفره انقلاب هستند.

دولت سعودی مقصر اصلی حادثه منا است

حجت الاسلام والمسلمین امیری بیان کرد: در فاجعه منا بیش از ۴۰۰۰ نفر به رحمت ایزدی پیوستند در حالیکه دولت سعودی عربستان مقصر اصلی این فاجعه است، مقامات سعودی می توانستند مانع از رخ دادن این حادثه شوند و همگان باید این حرکت را محکوم کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: بهرحال دولت سعودی به زائران ویزا داده و باید امنیت انها را تامین می کرد اما نه تنها این امنیت ایجاد نشد بلکه بعد از وقوع حادثه نیز از امدادرسانی به آسیب دیدگان کوتاهی کرده و با سهل انگاری از کنار آن رد شدند، وحتی ممکن است مشخص شود سازمان های جاسوسی در این واقعه دست داشته اند.

ظریف باید نسبت به واکنش های ضعیف امور خارجه پاسخگو باشد

حجت الاسلام والمسلمین امیری بااشاره به واکنش های ضعیف وزیر امور خارجه نسبت به این امر انتقاد کرده و گفت: ظریف از وزرای با سابقه و مطلع کشور است و نمیدانم چرا در پیگیری این امر ضعیف عمل کرده است و باید در این رابطه به مجلس پاسخگو باشد.

وی ابراز کرد: انتظار جامعه و مردم این است که مسئولین ما از واقعیات از جمله فاجعه منا فاصله نگیرند و با آن برخورد جدی وقاطع داشته باشند.

همه دولتمردان باید هماهنگ با سیاست های رهبری موضع گیری داشته باشند

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: دولتمردان کشور باید هماهنگ با سیاست های رهبری و در راستای بیانات ایشان موضع گیری داشته باشند.

نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر سعودی ها به بی احترامی های خود ادامه دهند با انها برخورد سختی خواهیم داشت، لذا موضع گیری مسئولین کشور نیز باید دراین راستا باشد، خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد دولتمردان و وزرای کشور بایدمحکم تر و اجرایی تر ورود پیدا کنند تا حقی از مردم ضایع نشود و در غیر این صورت باید به کمیسیون مربوطه یا صحن علنی مجلس توضیحات لازم را ارائه نمایند.

گلایه مردم و نماینده مجلس از دستگاه دیپلماسی در قبال حادثه منا

فرج الله عارفی در گفتگو با ”  کرمان۱۴۰۰ ” در رابطه با عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی در خصوص حادثه منا گفت : در همه جای دنیا مرسوم است که وزیر امورخارجه در صورت اتفاق حادثه ای برای شهروندان کشورشان باید خود را هر چه سریع تر به کشور برساند زیرا این کار نوعی اهمیت دادن یک کشور به جان مردمانش است .

نماینده مردم جیرفت افزود : متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما در برگشت به کشور و رسیدگی به حادثه فاجعه بار منا ضعیف عمل کرده است و بنده نیز همانند مردم ایران از این رفتار مسئولین دیپلماسی مخصوصا وزیر امور خارجه گله مند هستم زیرا زیبنده جمهوری اسلامی ایران نبود در سازمان مللی که خود عامل فاجعه بزرگ برای جهان اسلام  است و به قراردادهای خود اهمیت زیادی قائل نیست حضور داشته باشیم .

وی در رابطه با حضور ظریف در کشور به خاطر وقوع فاجعه منا خاطر نشان کرد : حضور ظریف در کشور برای همه این نکته را بیان می کند که ما برای جان افراد انقلاب اسلامی اهمیت قائل هستیم و این احساس برای غربی ها این را روشن می کند که باید برای ملت ایران اهمیت قائل شوند .

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با دیدار یهویی ظریف با اوباما ، عنوان کرد : آمریکایی ها در اطراف کشور ما آتیش به پا کرده اند و کشورهای همسایه ما در حالت التهاب به سر می برند و تنها دلیل امنیت ایران اسلامی وجود شخصیت هایی است که برای کشورشان حاضرند جانشان را از دست دهند .

دیدارهای یهویی با آمریکایی ها سناریو استکبار جهانی برای تزلزل روحیه انقلابی ملت ایران است

عارفی در ادامه تاکید کرد : رفتارهایی همچون تلفن زدن ، دست دادن و قدم زدن با آمریکایی ها همه سناریوهای استکبار جهانی برای تزلزل روحیه انقلابی ملت ماست و چه بسا خیلی از حوادثی که در کشور ما اتفاق افتاده است همه نتیجه این رفتارهای جاهلانه ای است که ممکن است بعضا ناخواسته و اتفاقی انجام شود و بر روحیه میلیون ها مردم در جامعه اثر منفی بگذارد که بازتاب آن مستقیما به امنیت ملی کشور بر می گردد.

این نماینده مردم تشریح کرد : متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما فکر می کند که دشمن دست از دشمنی با ما بر می دارد ولی غافل از این هستند که همین دشمن با لبخند خود در صورت بروز اتفاقی اولین کسانی را که به قربانگاه می برد همین افراد هستند حال از کسانی که در آمریکا زندگی کرده اند و جامعه شناسی آن را می دانند چنین رفتاری تاسف بار است .

وی پیرامون پیگیری این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی ، افزود : مردم از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خود این انتظار را دارند که از وزیر امور خارجه در این باره سوالاتی را بپرسند و اگر مجلس هم به وظیفه خود در این زمینه عمل نکند مردم بعدا تکلیف مجلس شورای اسلامی را روشن خواهند کرد و نمایندگان می دانند که مردم با احدی شوخی ندارند .

عادی سازی روابط با ایران دام جدید آمریکا/ دولت از موضع گیری ضعیف خود پند گیرد

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم،فهرج،ریگان و نرماشیر در گفتگو با خبرنگار “ارگ نیوز”،در خصوص موضع وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل دولت عربستان پس از فجایع مکه گفت: نمایندگان مردم در جلسه ای که بصورت غیر علنی در مجلس شورای اسلامی که با  حضور نمایندگان دولت پیرو همین موضوع برگزار شد از نمایندگان دولت حاضر در جلسه توضیح خواسته و علت این برخورد ضعیف را جویا شدند که در پاسخ نمایندگان دولت ابراز داشتند با توجه به اینکه پیکر مطهر جانباختگان این فجایع هنوز در عربستان است و همچنین احتمال تهدید جان حجاج دیگر حاضر در این کشور وجود دارد، این موضع گیری خاضعانه و ضعیف از سوی دولتمردان اتخاذ گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی نمایندگان حاضر در جلسه به این اظهارات واکنش نشان داده و این دیدگاه منفعلانه را در راستای اخذ حقوق حقه جمهوری اسلامی بسیار غلط دانستند و از حرف نمایندگان دولت قانع نشدند و اذعان داشتند که برخورد قاطع و مقتدرانه زود هنگام از طرف دولت می توانست جلوی گستاخی دولت عربستان را بگیرد.

نماینده شهرستانهای شرق استان کرمان ابراز داشت: پس از موضعگیری قاطعانه مقام معظم رهبری دیگر نیازی به موضع گیری قاطع از سوی وزارت خارجه در عمل مشاهده نمی شد، چرا که پس از صحبت های رهبری برخورد دیپلماتیک آل سعود با دولتمردان به کلی تغییر کرد و پادشاه عربستان عذرخواهی کرد و دولت آل سعود سرعت عمل بهتری را در این زمینه در پیش گرفته و متعهد شدند تا ابدان مطهر حجاج را با سرعت بیشتری تفحص و تعیین هویت کرده و به ایران بازگردانند.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ما دیدار ظریف و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را اشتباهی دیپلماتیک دانست و عنوان کرد: نظر بنده این است که احتمالا آقای ظریف ندانسته در دامی که آمریکا از پیش برای عادی سازی روابط با ایران طراحی کرده است افتاده باشد، اما به هر حال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری جهت جلوگیری از راه های نفوذ آمریکا، این سهل انگاری ها قابل قبول نبوده و آقای ظریف باید در مقابل نمایندگان مردم در این زمینه نیز پاسخگو باشد.

حجت الا سلام غضنفرآبادی در پایان اظهار داشت: در آینده توقع می رود که در صورت خلف وعده عربستان از تعهداتش در بازگرداندن پیکر جانباختگان منا و کارشکنی آنها در این موضوع، وزارت خارجه کشور و شخص رئیس جمهور برخورد و موضعی مقتدرانه و عزتمندانه در مقابل آل سعود داشته باشند و عملکرد غلط فعلی خود را تکرار نکنند و از گذشته پند گیرند.

انتهای پیام/

عملکرد دستگاه دیپلماسی در حادثه منا خوب نبود/ ظریف برای پاسخگویی به مجلس می آید

حسین فتاحی نماینده مردم شهربابک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بابک آنلاین؛ عملکرد دستگاه دیپلماسی در حادثه منا را خوب ندانست و گفت: دستگاه دیپلماسی ما متاسفانه به موقع و با تمام توان در پی حادثه منا وارد عمل نشد و این امر سبب گشت تا رژیم آل سعود هر کار خواست با مجروحین بکند.

وی افزود: خوب بود بعد از وقوع حادثه منا وزیر امور خارجه جهت پیگیری بهتر و بیشتر وضعیت حجاج از آمریکا به ایران باز می گشت. اما وی به این موضوع بی توجهی کرد و در آمریکا ماند. علاوه بر وزارت خارجه، ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز در این حادثه کم کاری کردند.

فتاحی حادثه منا را عمدی خواند وگفت: حدود ۵۰۰۰ نفر از زائران مظلومانه جان خود را از دست دادند درحالی که نیروهای آل سعود می توانستند تعداد زیادی از زائران را نجات دهند اما این کار را نکردند.

ظریف برای پاسخگویی به مجلس می رود

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس گفت: مجلس ظریف را برای پاسخگویی درباره کم کاری های صورت گرفته احضار کرده است و احتمالا هفته آینده وزیر خارجه به مجلس می آید.

وی افزود: متاسفانه وزارت خارجه تمام وقتش را بر روی برجام و توافق ناعادلانه هسته ای گذاشته و به دیگر وظایف خود عمل نمی کند.

فتاحی تصریح کرد: در صورتی که پاسخ های وزیر قانع کننده نباشد احتمال استیضاح نیز وجود دارد. اما موضوع حضور ایشان در مجلس فعلا فقط پاسخ دادن به سوالات نمایندگان و گزارش دهی از اقدامات صورت گرفته می باشد.

وی گفت: دولت های اسلامی باید در موضوع عدم کفایت خاندان کثیف آل سعود در خادمی سرزمین امن الهی؛ فعال و با همبستگی در اداره کرده این مکان کار کنند.

احتمال استیضاح ظریف وجود دارد

فرج الله  عارفی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد  در گفت و گو با خبرنگار سفیرجنوب گفت:  مثل همه جای دنیا وقتی حادثه ناگواری برای مردم اتفاق می افتد باید  مسئولین کشور در هر سفری که هستند کار خودشان  را تمام کنند و برگردند ، در خدمت مردم قرار بگیرند که متأسفانه در  دولت به حادثه منا توجهی نشد و این بی توجهی حزن تأسف بود و ملت به شدت از این موضوع نارحت اند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد گفت: ما نمایندگان از این موضوع به شدت ناراحت هستیم در صورتی که پاسخ های وزیر قانع کننده نباشد احتمال استیضاح نیز وجود دارد.

وی افزود: در شرایط حاضر ما باید دقت های لازم را انجام دهیم و مطابق مصلحت کشور تصمیم بگیریم و انچه مصلحت جامعه  هست را انجام دهیم .

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود:  چنانچه وزیر  آموزش و پرورش با توجه به صحبت های که قبلا شده  و قرار شده جناب وزیر بحث معیشیتی معلمین ، بازنشستگان و قانون جدید پیش دبستان هایی  را حل کند در صورتی که این مشکلات را حل  نکند مطابق قانون جدید برخورد می شود.

استیضاح  آخرین راه حل است

حسین آذین در گفت و گو با “خانه خشتی“، در زمینه ضرورت استیضاح وزیر امور خارجه به دلیل سهل انگاری در پیگیری فاجعه منا، آخرین راه حل را استیضاح دانست و بیان داشت: در زمان فعلی استیضاح وزیر خارجه به مصلحت نظام نیست و می توان با آرامش طی جلساتی از وزیر سوال کرد و وی پاسخ این کم کاری را بدهند ، پیرو فرمایش رهبر فرزانه انقلاب باید از دوقطبی سازی جامعه خودداری کنیم و مصلحت نظام را در نظر بگیرند.

وی دیپلماسی کشور در مقابل کشورهای منطقه به خصوص عربستان را منفعلانه و مصامحه کارانه دانست و اظهار داشت: دولت باید مسیر اقتدار و عزت نظام را طی کند و وزارت امور خارجه کشور موضع اساسی و سختی را راجع به حادثه منا و جان باختن نزدیک به ۸ هزار زائر بیت الله الحرام اتخاذ کند.

نماینده مردم رفسنجان ادامه داد: در ابتدا موضع گیری دولت اندک بود که با فشار مردم و رسانه ها دولت مجبور شد سفرش را در نیویورک نیمه تمام بگذارد اما این موضع گیری از خیلی قبل از این باید گرفته میشد تا نیاز نباشد که رهبر فرزانه انقلاب با کلام نافذشان ورود پیدا کنند .

آذین تصریح کرد: با توجه به اینکه ریاست سازمان کنفرانس اسلامی بر عهده ی ایران است باید کشورهای اسلامی را هم جهت کرد و جلوی رفتار اختلاف افکنانه عربستان در منطقه گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف از این رفتارهای عربستان تحقیر و منفعل نمودن ایران است، ایران و عربستان یک زمانی دوپایه حمایت از نظام سلطه در منطقه بودند که بعد از انقلاب نظام سلطه تنها بر روی عربستان سرمایه گذاری کرد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان داشت: در حمله به یمن و کشتار ظالمانه مردم هیچ صدایی از سازمان های بشر دوستانه بلند نمی شود و در حادثه منا که یک فاجعه انسانی رخ داد بدون عکس العمل هستند ، این رفتارهای دوگانه بیانگر این است که نظامات بین المللی در مسیر خود حرکت نمی کنند و خود فروخته و تابع نظام سلطه هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان