شهید چمران دانشمندی که اسوه جهاد و شهادت شد

  • شناسه خبر: 7552
شهید چمران دانشمندی که اسوه جهاد و شهادت شد

خانه خشتی:۳۱ خرداد یادآور عروج ملکوتی بزرگ مردی است که زندگی و سیره سراسر پرافتخارش الگو و اسوه ای است برای همگان به خصوص نسل جوان حاضر که جویای هویت اسلامی خویش می‌باشند. خانه خشتی:به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت سردار شهید دکتر مصطفی چمران پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی با عنوان «چمران، اسوه علم […]

خانه » آخرین اخبار » شهید چمران دانشمندی که اسوه جهاد و شهادت شد

خانه خشتی:۳۱ خرداد یادآور عروج ملکوتی بزرگ مردی است که زندگی و سیره سراسر پرافتخارش الگو و اسوه ای است برای همگان به خصوص نسل جوان حاضر که جویای هویت اسلامی خویش می‌باشند.

خانه خشتی:به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت سردار شهید دکتر مصطفی چمران پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی با عنوان «چمران، اسوه علم و جهاد» را صادر نموده که به شرح زیر می باشد:
هنر آن است که بی هیاهوی سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند، نه هوی، و این هنر مردان خداست. و اما ما می‌توانیم چنین هنری داشته باشیم؟
«از پیام امام خمینی (ره ) به مناسبت شهادت شهید چمران»
۳۱ خرداد یادآور عروج ملکوتی بزرگ مردی است که زندگی و سیره سراسر پرافتخارش الگو و اسوه ای است برای همگان به خصوص نسل جوان حاضر که جویای هویت اسلامی خویش می‌باشند.
بی گمان سخن گفتن از ابعاد مختلف زندگی دکتر مصطفی چمران که جامع اضداد بوده، بسیار سخت است. زیرا جمع کردن اشک و آهن به عنوان عارف و مجاهد و در عین حال هنرمندی با روح لطیف و سیاستمداری بصیر در یک فرد تقریباً محال می‌نمایاند.
پرداختن به شخصیت شهید دکتر مصطفی چمران از دوران تحصیل و دانشگاه و کسب رتبه ممتاز رشته الکترومکانیک دانشکده فنی تهران و کسب درجه ممتاز دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما(هسته ای) در جمع معروف‌ترین دانشمندان جهان و معتبرترین دانشگاه آمریکا(برکلی) و کرسی استادی در دانشگاه های آمریکا گرفته تا هجرت به الجزایر، مصر و لبنان و طی دوره‌ های جنگ‌ چریکی و پارتیزانی و همکاری با انقلابیون منطقه به خصوص سازمان آزادی بخش فلسطین و استقرار در لبنان در کنار امام موسی صدر و راه‌اندازی سازمان حرکت «المحرومین» و سازماندهی شیعیان در این سازمان و شاخه نظامی آن به نام «جنبش امل» در جهت ایجاد هویت مستقل و خودباوری شیعیان محروم لبنان که به مرور تبدیل به قدرت اعتقادی و نظامی برتر منطقه گردیدند، از دیگر سو و مراجعت به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انتصاب به معاونت دولت موقت و حضور و نقش موثر در فرماندهی سرکوب غائله پاوه و کردستان به عنوان یک چریک و فرمانده مجرب و سپس انتصاب به سمت وزارت دفاع و سازماندهی ارتش نوین جمهوری اسلامی و دیگر اقدامات ارزنده و همزمان حضور در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم تهران همه و همه حکایت از ابعاد گوناگون و بعضاً متضاد زندگی سراسر علم و جهاد چمران بزرگ دارد.
اما اوج زندگی سراسر عزت و افتخار این عارف دل‌سوخته و مجاهد نستوه، حضورش در جبهه های حق علیه باطل در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌باشد که در پنجم مهرماه به اتفاق حضرت آیت اله خامنه ای به عنوان نمایندگان حضرت امام(ره) در شورای عالی دفاع عازم جبهه های جنوب شده و با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم و استقرار در جبهه های کرخه نور، دب حردان، طراح و سوسنگرد قهرمان و انجام حملات و عملیات چریکی و نامنظم نه تنها از پیشروی دشمن ممانعت به عمل آورد بلکه با حملات غافلگیرانه دشمن را وادار به عقب نشینی و فرار نمودند.
این دانشمند فرزانه و مجاهد در شکستن حصر شهر عاشقان شهادت، سوسنگرد در ۲۶ آبان ۱۳۵۹ نقش بسزایی داشت که منجر به مجروحیت وی از ناحیه پا گردید. همچنین در عملیات امام علی(ع) در آزادسازی ارتفاعات الله اکبر و بیرون راندن دشمن از شمال و غرب سوسنگرد نیز مخلصانه از خود رشادت شایانی را بروز داد. سرانجام روح لطیف و رئوف آن عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیر در بعد از ظهر ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در دهلاویه(سوسنگرد) به ملکوت اعلی پرواز نمود و در جوار قرب الهی عند ربهم یرزقون گردید و به همرزمان شجاع و مخلص خویش پیوست و از درد و رنج دنیای فانی آسوده گشت.
حضرت امام راحل در پیام خود به مناسبت شهادت این اسوه علم و جهاد فرمودند: «چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن ، از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.»
یاد و خاطره جاودان و فراموش ناشدنی دکتر مصطفی چمران عزیز و همه شهدای ستاد جنگ های نامنظم زنده و مستدام باد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان