فرماندار رفسنجان:

ارزش افزوده‌ای در باب تولید پسته ایجاد نکردیم

  • شناسه خبر: 74990
ارزش افزوده‌ای در باب تولید پسته ایجاد نکردیم

فرماندار رفسنجان گفت: رفسنجان جایگاه با اهمیتی در تولید پسته دارد، اما با وجود این تاریخ هنوز نتوانسته‌ایم ارزش افزوده‌ای در باب تولید این محصول ایجاد کنیم.

خانه » آخرین اخبار » ارزش افزوده‌ای در باب تولید پسته ایجاد نکردیم

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، حمید ملانوری صبح امروز در حاشیه نخستین همایش کشوری پسته سلامت و پسته سالم اظهار داشت: در زمینه پسته غفلت شده بود و این همایش فرصتی برای پرداختن به این مسئله بود.

وی بیان داشت: اقتصاد شهرستان رفسنجان تک‌محصولی و بر پایه کشاورزی و تولید پسته است و توجه به این محصول و تولید آن ضروری است و از وظایف مهم و اساسی مدیران و دست‌اندرکاران شهرستان اعم از ادارات مرتبط با پسته توقع می‌رود با وجود مراکز دانشگاهی کمک شود اقتصاد در بخش کشاورزی به رشد و تعالی و ارزش افزوده برسد و هم در محل درآمد پسته بتوانیم در زمینه‌های دیگر موفقیت کسب کنیم.

فرماندار رفسنجان تاکید کرد: خاک در تولید پسته اهمیت زیادی دارد و برداشت و رعایت مسائل بهداشتی پسته و ورود محصول به بازار از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است.
ملانوری تصریح کرد: تاریخ پسته را اگر بررسی کنیم، مبدا آن از رفسنجان است و درخت ۵ هزار ساله روستای اودرج نشانگر این امر است.۳۳_۱۴۵۴۰

ملانوری بیان کرد: رفسنجان جایگاه با اهمیتی در تولید پسته دارد، اما با وجود این تاریخ هنوز تا امروز نتوانسته‌ایم ارزش افزوده‌ای در باب تولید این محصول ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: پسته هم مانند محصولات معدنی ما خام‌فروشی می‌شود و در زمینه استفاده از منابع آبی باید دقت کنیم، زیرا ۹۵ درصد آب استحصالی در کشاورزی صرف می‌شود.

ملانوری افزود: برداشت منفی آب از سفره‌ها موجب ایجاد بحران شده و مدیریت برداشت آب اهمیت دارد عدم این مدیریت سبب کاهش کیفیت آب شده است که در کیفیت محصول و میزان تولید تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: پسته‌کارهای نمونه ما در هکتار ۱۲ تن برداشت می‌کردند، اما سال ۹۳ حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو و سال ۹۲ حدود ۴۰۰ کیلو بوده است.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت در کشاورزی خاک را هم از حاصلخیزی می‌اندازد، خاطرنشان کرد: مصرف نهاده‌های کشاورزی موثر است و سال گذشته ۶۰۰ تن سم مصرف شده و این میزان سم هم سلامت مردم و هم محصول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه باغداران باید نسبت به مصرف سم و نوع سم آموزش ببینند، تصریح کرد: این مهم در تولید محصول سالم‌تر نقش موثر دارد.

وی متذکر شد: اقتصاد شهرستان متکی به این محصول است و باید دقت شود بهره‌وری کامل از محصول داشته باشیم.

برچسب ها:
فرماندار رفسنجان همایش کشوری پسته سلامت و پسته سالم
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان