شیخی گفت؛

می توانم ثابت کنم برخی از افزایش قیمت ها تقصیر دولت بود/همه اقتصاددانان معتقدند دولت به اقتصاد آسیب های جدی می زند

  • شناسه خبر: 74976
می توانم ثابت کنم برخی از افزایش قیمت ها تقصیر دولت بود/همه اقتصاددانان معتقدند دولت به اقتصاد آسیب های جدی می زند

تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به بازبینی سیاست های موجود اقتصادی تصریح کرد: رهبری بارها فرموده اند که از قبل بازرگانی آسیب های شدیدی دیده ایم؛ به طوری که سیاست های ولنگار در امر بازرگانی، تولید داخلی را زمین‌گیر کرده است.

خانه » آخرین اخبار » می توانم ثابت کنم برخی از افزایش قیمت ها تقصیر دولت بود/همه اقتصاددانان معتقدند دولت به اقتصاد آسیب های جدی می زند

به گزارش “خانه خشتی”، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از کجا باید آغاز شود، اظهار داشت: ما برای پیاده سازی مقدمات ورود به اقتصاد مقاومتی پیش از آنکه نیازمند انجام کارهای خاصی باشیم، بیشتر به اجتناب از کارهای فعلی نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از افعال در زمینه اقتصادی باید بازنگری شود، خاطرنشان کرد: ورود به اقتصاد مقاومتی شامل سه مرحله آسیب شناسی، آسیب زدایی و در نهایت پیاده سازی یک الگوی اقتصاد مقاومتی می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی ضمن انتقاد از عملکرد قوه مجریه در بحث اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: اگر اتاق فکری بنا بر توصیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، باید در این سه مرحله الگویی برای اقتصاد مقاومتی ترسیم شود.

تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: بهتر است دولت برای تشکیل این ستاد از استعدادها و اندیشکده هایی که توسط مرکزی که در خصوص تهیه الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت تشکیل شده است، یاری بجوید.

شیخی یادآور شد: قانون خلقت است که اگر یک جمعیت و لشکری در جایی مستقر باشند و برای ایجاد استقامت بخواهند برنامه ریزی کرده و خود را تجهیز کنند، باید برای ایجاد آن استقامت به درون خود نگاه کرده و آسیب شناسی نسبت به خود داشته باشند و سپس آسیب هایی که از ناحیه بیرون به آنها وارد می شود را شناسایی کند.

وی همچنین تصریح کرد: تقویت قوای داخلی، آسیب زدایی از عوامل ستون پنجم دشمن و در نهایت بستن ورودی ها و خروجی های عامل نفوذ دشمن راه هایی است که در طول تاریخ برای مقاومت وجود داشته است.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد:  اتاق فکر اقتصاد مقاومتی و یا همان ستادی که رهبری فرمودند، باید آسیب‌شناسی کرده و مشکلات اقتصادی را مرور کرده و راه حلی برای مقابله با آنها پیدا کند.

شیخی در ادامه افزود: به عنوان مثال در حال حاضر به خاطر ضعف بنیان تولید داخلی در کشور، رنج می بریم که مقابله با آن مستلزم آن است که تمام استعدادهای بازار های پولی، مالی و کار و خدمات، را به خدمت بگیریم تا تولید داخلی تقویت شود.

وی همچنین گفت: به بیان دیگر این ستاد باید از استعدادهای دانش بنیان در جهت تقویت تولید داخلی استفاده کرده و انواع حمایت هایی که می توان از تولید داخل داشت را ترسیم و پیاده کند.

تحلیل گر مسائل اقتصادی با تأکید بر لزوم خلأیابی در بازار اظهار داشت: باید همه کالاهایی که نیاز داخل بوده اما در داخل تولید نمی شوند شناسایی شده و به دنبال تولید آنها در حد تأمین نیازهای داخلی بر بیاییم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: وقتی می بینیم در بازار کالایی جزء ضروریات بوده و باید در اختیار مردم قرار بگیرد، این ستاد باید تولید آن را توسط بخش خصوصی مدیریت و به سرانجام برساند و تولید کنندگان خصوصی را موظف کند تا با برنامه ریزی برای افزایش میزان تولید این کالا تلاش کنند.

شیخی با اشاره به بحث حمایتی در اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: حمایت ها در تولید باید همه جانبه شامل: مالی، معنوی، بازاریابی، خدماتی و … باشد؛ حمایت مهمی که ضرورت آن بیشتر احساس می شود، ایجاد تشکل های اقتصادی جدید است که بر اساس رفع خلأ های تولید داخلی این تشکل ها شکل می گیرد، یعنی این تشکل محصولاتی را تولید می کند که در بازار وجود نداشته و نیازمند واردات آنها هستیم.

وی تصریح کرد: ایجاد تشکل های جدید اقتصادی می تواند اهداف دیگر را هم پوشش دهد، مانند ایجاد شغل جدید، کاهش واردات، افزایش صادرات، کارآفرینی و … که وقتی ظرفیت تولید بالا رود این اتفاقات رخ خواهد داد.

تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به بازبینی سیاست های موجود اقتصادی تصریح کرد: رهبری بارها فرموده اند که از قبل بازرگانی آسیب های شدیدی دیده ایم؛ به طوری که سیاست های ولنگار در امر بازرگانی، تولید داخلی را زمین‌گیر کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با برشمردن برخی از شعار های دولت مانند حمایت از تولید داخل، خروج از رکود و … اذعان داشت: همه این موارد در حال حاضر تنها یک شعار پوچ و توخالی است، اگر از رکود خارج شده بودیم که باید شغل های جدیدی ایجاد می‌شد و یا اینکه سهم واردات کاهش پیدا می کرد و تولید داخلی جای آن را می گرفت.

شیخی با اشاره به وضعیت نا به سامان تولید کنندگان گفت: در حال حاضر منابع و نقدینگی در اختیار تولیدکنندگان نیست و همین موضوع منجر به افزایش گلایه تولید کنندگان شده است.

وی در ادامه افزود: آسیب زدایی در حوزه سیاست های تجاری امری ضروری است که اگر این را شروع کنیم و بنیان داخلی اقتصاد محکم شده و خود به خود اقتصاد رو به سوی مقاوم شدن پیش می رود و همه این سیاست ها می تواند با نگرش ارتباط با بیرون صورت بگیرد

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یعنی اگر تولید را تقویت می کنیم با این نیت باشد که هم بازار داخلی را اشباع کرده و هم سهمی در بازار خارجی داشته باشد و به عنوان کالای صادراتی بتوان به آن نگاه کرد.

تحلیل گر مسائل اقتصادی اذعان داشت: اگر برای واردات ممانعت ایجاد می کنیم باید به صورت مدبرانه و در جهت تقویت تولید داخلی باشد، نه اینکه لابی های دلالی بازار در قوه مجریه نفوذ پیدا کرده و هر ارز و تخصیصی در جهت واردات برای تقویت جیب دلالان باشد.

شیخی با بیان این نکته که امتیازاتی هم که به صادر کننده می دهیم باید معقول باشد گفت: اگر ورودی صادرکننده به شکل دلخواه آنها باشد و به نفع نظام نباشد در حقیقت با هم نتوانسته ایم به اقتصاد کمکی داشته باشیم.

وی افزود: باید تولید کنندگانی را تقویت کرد که اهل صادرات باشند، نه اینکه صادر کنندگانی را تقویت کنیم که اهل تولید نباشند؛ این در واقع به معنای تأمین دلال هاست. درحال حاضر عمده امتیازاتی که دولت به صادر کنندگانی داده است که اهل تولید نیستند.

تحلیل گر مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه باید تعاونی های تولیدی صادراتی تقویت شود، گفت: باید به تولید کنندگان کمک های زیادی در خصوص بازاریابی خارجی بشود که با بازاریابی خارجی بتوان امتیازاتی به تولیدکنندگان صادر کننده داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در این صورت سهم سودی که در صادرات اصولی نصیب اقشار می‌شود، در جهت رفع فاصله طبقاتی بوده و از انباشت مال توسط دلالان جلوگیری می‌کند.

شیخی همچنین تصریح کرد: تا الان هم هر آنچه که گفته شده است فعالیت های عادی و روزمره قبلی است که اسم آن را تغییر داده و به آن اقتصاد مقاومتی می گویند؛ همه اقتصاددانان حتی موافقین دولت معتقدند که دولت به اقتصاد کشور آسیب های جدی می زند.

وی با بیان اینکه سیاست های منسجمی برای اداره اقتصاد کشور در دولت وجود ندارد یادآور شد: گاهی دخالت های دولت در بازار کار را خراب کرده و گاهی دخالت نکردن های آنها منجر به سردرگمی مردم شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: کلیه عوامل اقتصاد در داخل کشور همچنان چشم انتظار هستند که ببینند بالاخره نتیجه چه خواهد شد و همین موضوع به رکود دامن زده است؛ سردرگمی مردم و دولت در مباحث اقتصادی خود در نهایت منجر به یک رکود شده و در حالی که معاملاتی صورت نمی گیرد، در نتیجه قیمتی هم افزایش پیدا نمی کند و همین موضوع را دولت یک موفقیت می داند

شیخی در پایان با اذعان به این نکته که تورم بیش از این نیز می توانست کاهش پیدا کند تصریح کرد: می توانم ثابت کنم برخی از افزایش قیمت ها و تورم در سال های گذشته تقصیر دولت بوده و دولت در کنترل تورم کوتاهی کرد.

برچسب ها:
اخباررفسنجان خانه خشتی رفسنجان شیخی می توانم ثابت کنم برخی از افزایش قیمت ها تقصیر دولت بود/همه اقتصاددانان معتقدند دولت به اقتصاد آسیب های جدی می زند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان