کنکوری‌ها حواستان شش دانگ جمع باشد

  • شناسه خبر: 7319
کنکوری‌ها حواستان شش دانگ جمع باشد

به گزارش “خانه خشتی”:۳ شگرد کلاهبرداری از داوطلبان کنکور در آستانه برگزاری کنکور سراسری و آزاد داوطلبان باید حواسشان را شش دانگ جمع کنند و نسبت به کلاهبرداری های اینترنتی در زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته هوشیار باشند. درماه‌های گذشته از سوی کارشناسان اجتماعی و متخصصان فضای سایبر هشدارهای گوناگونی درباره افزایش جرائم اینترنتی و […]

خانه » آخرین اخبار » کنکوری‌ها حواستان شش دانگ جمع باشد

به گزارش “خانه خشتی”:۳ شگرد کلاهبرداری از داوطلبان کنکور
در آستانه برگزاری کنکور سراسری و آزاد داوطلبان باید حواسشان را شش دانگ جمع کنند و نسبت به کلاهبرداری های اینترنتی در زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته هوشیار باشند.
درماه‌های گذشته از سوی کارشناسان اجتماعی و متخصصان فضای سایبر هشدارهای گوناگونی درباره افزایش جرائم اینترنتی و کلاهبرداری با استفاده ازفرصت‌های فضای سایبر ارائه شده است. این در حالی است که به تازگی در آستانه برگزاری کنکور های سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، سازمان سنجش و پلیس فتا نسبت به دور تازه تلاش و تکاپوی شارلاتان‌ها در فضای مجازی برای اخاذی و کلاهبرداری از بیش از یک میلیون داوطلب کنکور هشدار داده‌اند.
سازمان سنجش آموزش کشور و پلیس فتا (پلیس تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی) از داوطلبان کنکور سراسری خواسته‌اند در حین ثبت‌نام اینترنتی و انتخاب رشته و یا درخواست مشاوره های اینترنتی برای چگونگی انتخاب واحد، حواس خود را شش دانگ جمع کنند و مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند. در این راستا، داوطلبان کنکور ممکن است در دام سه شگرد معمول این کلاهبرداران بیفتند: «سوءاستفاده‌های مالی، سرقت اطلاعات، فیشینگ.»
هم در منزل و هم در کافی نت باید هشیار بود
مسئولان سازمان سنجش و مسئولان پلیس تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی «فتا» با اشاره به نزدیک شدن به روزهای برگزاری کنکور ضمن هشدار به داوطلبانی که قصد دارند از مشاوره های آنلاین اینترنتی برای انتخاب رشته پس از اعلام نتایج استفاده کنند، به این افراد توصیه کرده‌اند هنگام ورود به صفحه پرداخت بانکی به نکات امنیتی توجه کنند.
به گفته محسن میربهرسی، معاون اجتماعی پلیس فتا داوطلبان باید حتی‌الامکان از مکان‌های عمومی برای پرداخت اینترنتی استفاده نکنند و در صورت مراجعه داوطلبان به کافی‌نت برای ثبت‌نام‌ و انجام مشاوره برای انتخاب واحد ‌توجه داشته باشند که ممکن است سارقان با ضبط صدای آنها یا همچنین استفاده از نرم‌افزارهای کلیدخوان، اطلاعات داوطلب را سرقت کنند. ‌ازاین رو در تماس تلفنی یا هنگام صحبت با دوستان شماره حساب و رمز خود را به زبان نیاورید.
همچنین داوطلبان باید دقت داشته باشند که هنگام ورود به صفحه پرداخت بانکی برای واریز مبلغ ثبت نام و یا حق مشاوره به مشاوران اینترنتی ‌آدرس صفحه پرداخت صحیح باشد. البته داوطلبان حتی اگر در منزل و با رایانه شخصی خود هم ثبت‌نام می‌کنند باید نسبت به رعایت این توصیه‌ها حساس باشند.
به این موضوع توجه داشته باشید
طبق این توصیه‌ها، درگاه‌های پرداخت بانکی آنلاین از پروتکل //:Https استفاده می‌کنند که نشانه آن وجود شکل قفل امنیتی روی مرورگر است. کاربران با کلیک روی آن می‌توانند گواهینامه امنیتی درگاه پرداخت را مشاهده کنند. بر این اساس داوطلبان باید هنگام پرداخت‌های اینترنتی حتماً از کیبوردهای مجازی تعبیه شده در صفحات پرداخت (درگاه بانک‌ها) استفاده کنند.
چرا جرائم رایانه‌ای رو به افزایش است؟
اما به راستی چرا و به چه دلیل این روزها شاهد افزایش جرائم اینترنتی درکشورهستیم، آیا دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند؟ آیا ضعف قوانین داریم؟ آیا اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی از این موضوع به جامعه و جوانان انجام نشده است؟
کشور در آستانه بحران کلاهبرداری‌های آنلاین
برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و آگاهی از تازه‌ترین شگردها و روش‌های کلاهبرداری در فضای مجازی با یکی از اساتید دانشگاه و کارشناس فضای مجازی گفت‌وگویی انجام دادیم.
محمد معتمدی با بیان اینکه افزایش جرائم اینترنتی در کشور باعث شده تا تمامی نقل و انتقالات، ثبت‌نام‌های اینترنتی و خرید‌های آنلاین تحت تأثیر این موضوع قراربگیرد، می‌گوید: در حال حاضر با توجه به وضعیت پیش‌رو در آستانه بحران کلاهبرداری‌های آنلاین در فضای مجازی هستیم که ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک به مشکلات و محدودیت‌های گوناگونی برای کاربران فضای اینترنتی منجر می‌شود.این کارشناس فضای سایبر می افزاید : بسیاری از ابزارهای کلاهبرداری تغییر کرده و سودجویان هم از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند که متأسفانه فریب‌های اینترنتی با اعتماد به نفسی که هنوز هم در اینترنت جریان دارد، در حال گسترش است.
معتمدی، ادامه می دهد: بسیاری از کاربران اینترنتی به خیال اینکه سرقت در فضای سایبر تنها در موارد ویژه‌ای همانند اعطای وام انجام می‌شود، به سایت‌ها و پورتال‌های گوناگون به راحتی اعتماد می‌کنند. این در حالی است که مدتی پیش با بررسی یکی از پرونده‌های فضای سایبر مشخص شد که متهم ردیف اول این پرونده یک دختر ۱۳ ساله است که توانسته در مدت سه ماه به بهانه دوست‌یابی و قرار گذاشتن‌های اینترنتی مبلغ ۳۰ میلیون تومان را از کاربران اینترنتی کلاهبرداری کند.
هر روز یک حقه تازه!
معتمدی، می گوید: این روزها افراد سودجو در فضای مجازی برای اخاذی، کلاهبرداری و کسب درآمد هر روز به یک حقه تازه متوسل می‌شوند که کلاهبرداری در قالب اعطای وام، دسترسی و سوءاستفاده از تصاویر خصوصی کاربران و از همه مهمتر درگاه‌های غیر قانونی و تقلبی که با نام بانک‌های مشهور باز می‌شوند، مهم‌ترین شگردهایی است که این روزها کاربران را تهدید می‌کند.
این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه اعتماد بیش از حد کابران به برخی سایت‌های اینترنتی مهم‌ترین عامل برای گرفتار شدن در دام افراد سودجو است، تأکید کرد: کاربران باید به این موضوع واقف باشند که تمامی جرائمی که این روزها در فضای واقعی انجام می‌شود، در پوشش دیگری در فضای سابیر هم امکان وقوع این نوع جرائم وجود دارد.

علی البرزی

برچسب ها:
کنکوری‌ها حواستان شش دانگ جمع باشد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان