معافیت ۷کشوردیگر از تحریم نفت،گامی برای مسکو

  • شناسه خبر: 7238
معافیت ۷کشوردیگر از تحریم نفت،گامی برای مسکو

خانه خشتی:دور جدید مذاکرات ایران و۵+۱ در حالی ۱۷ .۱۸ ژوئن در مسکو برگزار می شود که هر دو طرف در این مدت برای بازگشت به میز مذاکره ابراز تمایل کرده اند وبا موفق خواندن بغداد، مسکو را ادامه چانه های زنی های بغداد عنوان کرده اند. دراین میان به نظر می رسد که طرفهای […]

خانه » آخرین اخبار » معافیت ۷کشوردیگر از تحریم نفت،گامی برای مسکو

خانه خشتی:دور جدید مذاکرات ایران و۵+۱ در حالی ۱۷ .۱۸ ژوئن در مسکو برگزار می شود که هر دو طرف در این مدت برای بازگشت به میز مذاکره ابراز تمایل کرده اند وبا موفق خواندن بغداد، مسکو را ادامه چانه های زنی های بغداد عنوان کرده اند.
دراین میان به نظر می رسد که طرفهای غربی علی رغم تبلیغات گسترده ای که در چند روز اول پس از نشست بغداد در مورد فشار برایران اعمال داشتند بیش از طرف ایرانی در بین این دو مذاکره سعی در نشان دادن چراغ سبز برای حل مشکلات خود با ایران دارند.
چراغ سبزی که در شرایط بحرانی فعلی اروپا وحتی خود آمریکا برای ۵+۱ ها بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.دراین میان شواهدی زیادی از این ضرورت وجود دارد که بحران سراسری حوزه یورو واضطرار یونان برای خروج از آن تنها یکی از آنهاست.
از طرف دیگر کارشناسان بین المللی هر روز به عدم توانایی تزریق نفت برای مدل طولانی توسط عربستان اشاره می کنند وبرهمین اساس از همین حالا هشدار شوکی نفتی پس از تحریم نفت ایران را زمزمه می کنند. به نظر می رسد که این فشارها وتصمیمات تنها به اروپا محدود نشده وآمریکا هم در چند روز اخیر پس از نشست بغداد با اتخاذ تصمیماتی عقب نشینی را به طور ضمنی بیان داشته است.آن چنان که هیلاری کلینتون” وزیر خارجه آمریکا درباره جدیدترین تصمیم ایالات متحده می گوید: آمریکا ۷ اقتصاد جهان از جمله هند، کره جنوبی و ترکیه را از تحریم نفت ایران معاف کرده است.
این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که پیش از این هم آمریکا ۱۱ کشور دیگر را از تحریم ایران معاف کرده بود ودلیل تصمیمات جدید وگذشته خود را براساس این گزارش، کاهش واردات نفت ایران توسط این کشورها عنوان می کند.
اما نکته ای که در همین باره ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده فاصله نه چندان زیاد تصمیم گیری اولیه واشنگتن برای اعمال تحریمها وسپس حذف برخی کشورها و ومعافیت آنها از تحریمهای نفتی است.چرا که با توجه به این فاصله کوتاه وزارت خارجه آمریکا قطعا نمی توانسته گزارش مشخصی از میزان عملکرد این کشورهای وضع شده به دست آورد.
برهمین اساس به نظر می رسد که آمریکا براساس دو موضوع چنین تصمیمی برای معافیت این تعداد کشورها،که اکثر آنها از کشورهای مهم جهان هستند اتخاذ کرده:
۱-نگرانی بابت گمانه زنی های کارشناسان دباره احتمال شوک نفتی پس از تحریم نفت ایران.
۲-صحبتها وگزارشات آژانس بین المللی هسته ای که تاکنون مورد خلافی را درباره پرونده ایران گزارش نداده،آن چنان که مصداق این موضوع را می توان در صحبتهای اخیر یوکیا آمانو در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال دید.آمانو در این گفت وگو بر شفاف عمل کردن ایران وعدم تخلف این کشور صریحا اشاره داشته است.
در همین باره به نظر می رسدکه هر دو این موضوعات بر تصمیم گیری آمریکا نقش به سزایی داشته وهمین مساله در روند مذاکرات نقش غیر قابل انکاری را ایفا کرده است.
علاوه براین سعید جلیلی،دبیر شورای امنیت، هم در چند روز اخیر صحبتهایی در مورد حق هسته ایران و ترور دانشمندان ایرانی مطرح کرده که باعث به وجود آمدن سوالات زیادی برای کارشناسان شده است.همین مساله به باور کارشناسان سبب سنگین تر شدن کفه ترازو به سود ایران خواهد شد.چرا که ایران در شرایط فعلی هم افکار عمومی را با خود همراه کرده وهم در مذاکره مستقیم به دلیل عدم تخلف با دست پر وارد عرصه شده است.
برهمین اساس به نظر می رسد که کارزار مسکو از همین حالا به میدانی برای غربی ها تبدیل شده،چرا که کشورهای ۵+۱ چه از لحاظ داخلی وچه خارجی برای در نظر گرفتن حقوق ایران براساس ان پی تی تحت فشار قرار گرفته اند وهمین مساله برای آنها مسائلی را به باور آورده که در نتیجه مذاکرات مسکو سرنوشت ساز خواهد بود.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان