نیویورک تایمز: برگ برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

  • شناسه خبر: 7137
نیویورک تایمز: برگ برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

خانه خشتی : یک روزنامه آمریکایی در گزارش خود با اشاره به اینکه غنی‌سازی اورانیوم برگ برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای است، حرکت پیوسته و آهسته تهران را عامل موفقیت آن در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد. خانه خشتی به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با طرح این ادعا که فشار بر […]

خانه » آخرین اخبار » نیویورک تایمز: برگ برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

خانه خشتی : یک روزنامه آمریکایی در گزارش خود با اشاره به اینکه غنی‌سازی اورانیوم برگ برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای است، حرکت پیوسته و آهسته تهران را عامل موفقیت آن در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد.

خانه خشتی به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با طرح این ادعا که فشار بر ایران و برنامه هسته‌ای این کشور موجب شد آنها به مذاکرات بازگردند،‌ نوشت: اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که ایران توانسته به طور یکنواخت و تدریجی غنی‌سازی اورانیوم خود را گسترش دهد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود: غنی‌سازی باعث افتخار ایرانی‌هاست و برگ برنده آنها در مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌رود. نکته اینکه گزارش‌های آژانس اتمی از پیشرفت شگفت‌انگیز ایران خبر می‌دهند. از لحاظ تئوری هدف وادار کردن تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم و شفاف سازی درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن است اما همانطور که هر دیپلمات ایرانی می‌گوید پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) هیچ محدودیتی درباره میزان غنی‌سازی قائل نشده و صرفا کشورها را از تبدیل تلاش‌های غیرنظامی به سوی اهداف نظامی منع کرده است. ایران نیز تاکید دارد اورانیوم را برای سوخت راکتورهای خود نیاز دارد و نه بمب.

به نوشته نیویورک تایمز، برخی کارشناسان غربی که موافق موضع قانونی ایران هستند، بر این باورند که مشکل پیمان منع اشاعه هسته‌ای و نقاط ضعف آن است نه ایرانی‌ها.

یوسف ام بات، کارشناس فیزیک هسته‌ای از فدراسیون دانشمندان آمریکایی در این باره گفت: پیمان منع اشاعه هسته‌ای به کشورها اجازه می‌دهد تا خط قرمز تسلیحاتی شدن پیش بروند. فعالیت‌های ایران نیز غیرقانونی نیست، صرفا باعث نگرانی‌ است.

در این گزارش آمده: ایران سال ۲۰۱۰ اعلام کرد قصد دارد اورانیوم غنی‌شده خود با غلظت ۵ درصد را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی کند. تهران همچنین اعلام کرد قصد دارد از این طریق سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تامین کند.

در آن زمان رابرت گیبس، مدیر رسانه‌ای کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد “ما اعتقاد داریم آنها ظرفیت انجام این کار را ندارند”. اما ایران نه تنها در این امر موفق شد بلکه در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد میزان اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد خود را سه برابر کرده است.

ری تکیه، کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی آمریکا در این باره گفت: بحران هرگز به اوج خود نرسیده چراکه ایرانی‌ها به میزانی تدریجی و آرام حرکت می‌کنند که جامعه بین‌المللی با آنها مانوس شده است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: امروز هدف فوری مذاکرات ۱+۵ با ایران وادار کردن تهران به تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد است؛ درخواستی که از تقاضای اولیه برای عدم غنی‌سازی بود بسیار فاصله دارد. ایرانی‌ها به خود می‌بالند که ناسازگاری آنها به فعالیت‌های هسته‌ای شان مشروعیت داده است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان