عدم حمایت دولت و بی توجهی مسئولین کارخانه ۵۰ ساله سفال،را به تعطیلی کشاند

  • شناسه خبر: 71082
عدم حمایت دولت و بی توجهی مسئولین کارخانه ۵۰ ساله سفال،را به تعطیلی کشاند

مدیر عامل کارخانه سفال مساک گفت:عدم پرداخت یارانه تولید توسط دولت، مهمترین عامل تعطیلی کارخانه سفال ۵۰ ساله شد.

خانه » آخرین اخبار » عدم حمایت دولت و بی توجهی مسئولین کارخانه ۵۰ ساله سفال،را به تعطیلی کشاند

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از آرمان کرمان ؛ رضا شیرانی فر در رابطه با تعطیلی بزرگترین کارخانه سفال مساک گفت : امروز بزرگترین و قدیمی ترین کارخانه استان کرمان را به دلیل عدم حمایت مسئولین ودولت تعطیل کردیم.

مدیر عامل مساک در ادامه افزود : این کارخانه از سال ۱۳۴۸ آغاز به ساخت کرده و درسال ۱۳۵۳ به بهره برداری رسیده است .

اولین و بزرگترین کارخانه سفال سازی در جنوب شرق بودیم

وی با اشاره به اینکه اولین وبزرگترین کارخانه سفال سازی در جنوب شرق بودیم اذعان کرد :در ابتدا با ۴۰۰ نفرکارگربه صورت مستقیم وحدود ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم آغاز به تولید کردیم .

شیرانی با بیان اینکه با بروز انقلاب اسلامی در ایران بین تولیدمان فاصله افتاد، ابراز کرد : بعد از این وقفه چند ساله ، با قدرت شروع به کار نموده وتا قبل از حذف یارانه ها با ۶۰ نفر نیروی مستقیم و۱۵۰ نفر غیر مستقیم به فعالیت خود ادامه می دادیم .

دولت قول یارانه پرداخت یارانه سوخت ،درصورت ثابت ماندن قیمت سفال ،را به ما داده بود

مدیر عامل کارخانه مساک با اشاره به حذف یارانه ها افزود :سال ۸۹ که حذف یارانه ها به صورت رسمی اجرا شد طی جلسه ای که با حضوراستاندار ومعاون وی در استانداری گذاشته شد کامیاب گفت، شما در یک دوره کوتاه مدت سه ماهه با تحمل سختی ها ناشی از حذف یارانه ، قیمت سفال را ثابت نگه دارید ،دولت یارانه سوخت به شما پرداخت خواهد کرد .

وی در خصوص یارانه سوخت ، گفت : خطوط تولید این کارخانه با نفت وگاز به حرکت در می آید لذا قیمت این سوخت از۹۰ ریال به ۲۰۰ تومان افزایش یافت که با رشد ۲۷ برابری این سوخت مواجه شدیم.

عدم پرداخت یارانه تولید توسط دولت مهمترین عامل تعطیلی کارخانه مساک

شیرانی با بیان اینکه استاندار وقت  قول پرداخت یارانه سوخت را به ما داده بود ، قیمت ها را ثابت نگه داشتیم ، اذعان کرد : سال ۹۰ یارانه تولید تنها دریک دوره سه ماه از سوی خانه صنعت ، معدن و تجارت به ما پرداخت شد وبرای پرداخت های بعدی ، این مطلب عنوان شد که دولت یارانه تولید را حذف نموده لذا پرداختی به تولیدگران نخواهیم داشت.

مدیر عامل مساک افزود : دومین موردی که باعث تعطیلی کارخانه شد احداث خط لوله گاز مجزا برای کارخانه بود ، شرکت گاز هم اعلام کرد برای تامین سوخت کارخانه باید لوله اختصاصی بیاورید که عملا مقدور نبود .

احداث خط لوله گاز مجزا می تواند تولد دوباره برای این کارخانه باشد

وی با بیان اینکه پرداخت هزینه نصب خط لوله مجزا برای گاز از وظایف دولت است ،ابراز کرد :در شرایطی که از سوی شرکت گاز اعلام شده بود که باید سه سال در نوبت گاز رسانی بمانیم ، اگر درخواست تسهیلات نموده وهزینه نصب خط گاز این کارخانه را هم خودمان پرداخت می کردیم با شرایط سختی مواجه می شدیم لذا اقدامی نکردیم.

شیرانی در ادمه افزود : باعدم اقدام ما وحمایت دولت در سال ۹۲، کارخانه با تعطیلی ۹۰ درصدی روبه رو شد و بجز ۲۰ نفر بقیه کارگران تعدیل شدند، گروهی از بیمه بیکاری استفاده می کنند ، گروهی باز نشسته شدند وتمام نیروهای غیرمستقیمی که به صورت اجاره ای با این کارخانه قرارداد داشتند ، آزاد شدند .

مدیر کارخانه مساک با بیان اینکه با ۱۰ درصد ازظرفیت کل کارخانه به تولید ادامه دادیم، اظهار کرد : به این امید که بتوانیم از وعده هایی که دولت به ما می داد استفاده کنیم ، کارخانه را سر پا نگه داشتیم اما ماه گذشته دوباره هزینه کوره وسوخت بالا رفت و افزایش فشار های مالیاتی مجبور شدیم همان ۱۰درصد رو هم به صفر رسانده و عملا کارخانه را تعطیل کردیم.

عدم همکاری شرکت گاز استان کرمان کارگران سفال مساک را بیکار کرد

وی با بیان اینکه اگر امروز خط گاز برای کارخانه نصب شود از فردا آغاز به تولید خواهیم کرد، گفت : شرکت گاز استان کرمان تا به حال هیچ گونه همکاری با این واحد تولیدی نداشته است .

شیرانی فر با بیان اینکه وزیرنفت کشور به داشتن گاز فراوان اقرار کرده است، افزود : فردی به نام آستانه ازطرف وزارت نفت ودولت مامور بود که به کرمان سفر کند لذا به محض ورود جلسه ای را با حضور معاون صنایع ، رئیس خانه صنعت ، رئیس نفت وگازاستان دراستانداری برگزار نمود و در جمله ای بیان کرد : ذخایرگازی ما غنی است اما از خریدار خبری نیست لذا شرکت گاز باید مشتری برای فروش گاز جذب نماید .

وی در پایان با بیان اینکه شرکت گاز هیچ گونه توجهی به ما نداشته است خاطر نشان کرد : بعد ازدیداربا آستانه و با گذشت ۳ ماه از درخواست کارخانه مساک به شرکت گاز هنوز از سوی این شرکت خبری مبنی بر حل مشکل ما نشده است .

مشتری چهل ساله کارخانه سفال مساک

عطا احمدی در گفتگو با خبر نگار کارگران کرمان در رابطه با تعطیلی این کارخانه، گفت : تعطیل شدن کارخانه ای با قدمت ۵۰ ساله و کیفیت محصول عالی ، نشان دهنده اوج بی توجهی وعدم حمایت مسئولین است.

خیر مدرسه ساز کرمانی در ادامه افزود : ۴۰ مدرسه وسرای سالمندان کرمان را با سفال این کارخانه ساختم که بسیار با کیفیت است .

مساک بهترین ومقاومترین سفال را تولید می کند

این مشتری ۴۰ ساله در ادامه اذعان کرد : با توجه به محصولی که رقبای این کارخانه در شهرستان یزد تولید می کنند ، سفال”مساک “از خاک پاره بسیار خوبی استفاده می کند، اگردو عدد سفال تولید شده درکارخانه یزد رابه هم بزنید صدای شکستگی ونازکی دارد در حالی که سفال مساک بسیار مقاوم است.

عطا احمدی درباره ودیعتی ،رئیس اداره گاز استان کرمان ، اذعان کرد : ودیعتی از شاگردان من بوده است و بارها به وی در خصوص حل مشکل کارخانه مساک متذکر شده ام ، همچنین به رضا شیرانی گفتم تا برای مشکل گاز خود به او مراجعه و این مسئله را حل کند،با شنیدن خبر تعطیلی مساک به نظر می رسد بی توجهی از سوی رئیس اداره گاز صورت گرفته است لذا دوباره مراتب اعتراض خود را به ودیعتی اعلام خواهم کرد .

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان