همه سناریوها در مورد “توافق محرمانه” /تلاش برای ایجاد چند صدایی و تحریک ایران

  • شناسه خبر: 70692
همه سناریوها در مورد “توافق محرمانه” /تلاش برای ایجاد چند صدایی و تحریک ایران

خط رسانه‌ای غرب بر چند صدا کردن ایران استوار است که با ابهام سازی در بندهای توافق و برتر مطلق نشان دادن غرب، تاکید بر حذف بسیاری از حقوق هسته ای ایران، مادام العمر بودن نظارت ها و … تأکید کرده است.

خانه » آخرین اخبار » همه سناریوها در مورد “توافق محرمانه” /تلاش برای ایجاد چند صدایی و تحریک ایران

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، بعد از سفر ناگهانی آمانو به تهران و در جریان جلسه استماع گزارش مذاکره‌کنندگان آمریکا به نمایندگان این موضوع افشا شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک توافق‌نامه محرمانه نیز با ایران امضا کرده است. جان کری و مونیز حاضر نشدند مفاد آن را در این جلسه افشا کنند، اما افشا شدن این مساله موجب شد که سخنگوی کاخ سفید به آن واکنش نشان داده و اعلام کند حاضر است مفاد آن را در جلسه‌ای محرمانه به اطلاع نمایندگان آمریکا برساند.

از طرف دیگر رسانه‌های غربی نیز به این موضوع دامن زده و مدعی شدند در روزهای گذشته «توافقات جانبی محرمانه» میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شده؛ به طوری که دستکم دو سند وجود دارد که در آن‌ها نحوه حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی تشریح شده است.

در جریان این موضوع، بیشتر از رسانه‌های داخلی، رسانه های بیگانه و معاند ایران اقدام به انتشار این خبر کردند و خواستار افشای چنین توافق محرمانه ای شدند.

به دنبال این موضوع جاش ارنست ناچار شد به مساله واکنش نشان دهد. جاش ارنست در این باره گفته است که  تیم مذاکره کننده ما از توافقی که بین آژانس و ایرانیان به دست آمده است اطلاع دارد و حتی اطلاع دارید که در روزهای آخر مذاکره، برخی از مقامات ارشد آژانس به تهران رفتند تا درباره این مسائل مذاکره کنند.

ارنست درباره محرمانه بودن توافق بین آژانس و ایران گفت ما از توافق آنها خبر داریم ولی این چیزی نیست که بتوانیم در اینجا درباره اش بحث کنیم ولی می توان آن را در نشست محرمانه با حضور مقامات ارشد دولت و اعضای کنگره به بحث گذاشت.

به نظر می‌رسد مسئله توافق محرمانه میان ایران و آژانس هر چند از سوی برخی سناتورهای جمهورخواه برای به چالش کشاندن کاخ سفید مطرح شده است، اما جامعه هدف آن بیشتر  درون ایران و برای ایجاد چند دستگی هسته‌ای در کشور است.

در همین راستا خط رسانه‌ای غرب بر چند صدا کردن ایران استوار است که با ابهام سازی در بندهای توافق و برتر مطلق نشان دادن غرب، تاکید بر حذف بسیاری از حقوق هسته ای ایران، مادام العمر بودن نظارت ها و … تأکید کرده است.

با پیگیری برخی از نمایندگان مجلس درباره توافق محرمانه ادعا شده از وزارت خارجه و تیم هسته‌ای کشور مشخص شد که این توافق یک ادعای واهی بوده و هنوز سندی برای اثبات وجود چنین توافق‌نامه‌ای ذکر نشده است.

در حقیقت مشخص شد بندهای توافق طرفین همان چیزی است که هنگام امضا توافق میان صالحی و آمانو امضا شد و قطعاً ایران و آژانس صرفا بر اساس مقررات همکاری داشته و همکاری فراتر از قوانین متعارف وجود ندارد.

این در حالی است که این رسانه‌ها همچنان از اهرم‌های زیادی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و در حاشیه این جنجال‌ها رایزنی مقامات کاخ سفید با کنگره و لابی‌های صهیونیستی ادامه داشته و روند جنگ زرگری کاخ سفیدو کنگره همچنان در راس اخبار رسانه های غربی قرار دارد به طوری که دائما شاهد اظهار نظرهای موافق و مخالف چهره های سیاسی آمریکا هستیم.

از طرف دیگر رسانه های غربی مانند گاردین، رویترز و خبرگزاری فرانسه ضمن انعکاس تهدیدات جان کری و دیگر مقامات آمریکایی علیه ایران نوشتند که این تهدیدات درحالی صورت می گیرد که غرب توافقی را با ایران امضا کرده که به قول خودشان مانع دستیابی ایران به بمب اتمی می شود و این روند نیز در راستای ادامه موج ایجاد تفرقه در کشور است.

خارج از جنجال های سیاسی، باید همانطور که رهبری تأکید کرده اند، جلوی ایجاد تفرقه هسته‌ای میان مردم کشور گرفته شود و یکی از بهترین راه‌های ایجاد تفرقه میان مردم انتشار اخبار ضد و نقیض از سوی غربی‌هاست.

قطعاً‌روشنگری ها از سوی وزارت خارجه یا مسئولین مربوط در شورای عالی امنیت ملی کشور می تواند این دسیسه دشمن را خنثی کرده و جلوی ایجاد تفرقه را بگیرد.

با توجه به سابقه دشمنی های آمریکا با ایران، احتمال این موضوع بسیار متصور است که آمریکایی ها با بیان ادعای سندهای محرمانه میان ایران و آژانس به دنبال تحریک فضای داخلی ایران و کشورهای همسایه باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
همه سناریوها در مورد "توتافق محرمانه"
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان