جلیلی در صحن علنی : مجلس راهبرد فشار به پایان رسیده/ تکالیف بیشتر از ان.پی.تی را نمی‌پذیریم

  • شناسه خبر: 6995
جلیلی در صحن علنی : مجلس راهبرد فشار به پایان رسیده/ تکالیف بیشتر از ان.پی.تی را نمی‌پذیریم

خانه خشتی: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آن چیزی که به پایان رسیده است، راهبرد فشار غیر‌منطقی است و اتفاقا زمان برای گفت‌و‌گو و همکاری شروع شده و غرب باید در راهبرد گفت‌و‌گو و همکاری حرکت کنند. خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز چهارشنبه در […]

خانه » آخرین اخبار » جلیلی در صحن علنی : مجلس راهبرد فشار به پایان رسیده/ تکالیف بیشتر از ان.پی.تی را نمی‌پذیریم

خانه خشتی: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آن چیزی که به پایان رسیده است، راهبرد فشار غیر‌منطقی است و اتفاقا زمان برای گفت‌و‌گو و همکاری شروع شده و غرب باید در راهبرد گفت‌و‌گو و همکاری حرکت کنند.

خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس با بیان اینکه بحث ما در مذاکرات استانبول ۲ همان بحث‌های استانبول یک بود، اظهار داشت: در گفت‌و‌گوهای بعدی آنها اعلام کردند که طبق npt حقوق جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند.

وی با بیان اینکه گفت‌و‌گوها باید بر اساس اعتماد و گام‌های متقابل باشد، افزود: طرف ما در مذاکرات استانبول این موضوع را پذیرفت که گام‌های متقابل بردارند.

جلیلی ادامه داد: بعد از اینکه قرار شد در بغداد مذاکره کنیم، آقای باقری و معاون خانم اشتون گفت‌و‌گوهایی را داشتند تا دستور‌کار مذاکرات بغداد معلوم شود و در این فاصله یکی از بحث‌هایی که ما مطرح کردیم، همان گام متقابل طرف مذاکره کننده بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ذکر این مسئله که طرف مذاکره نباید این اشتباه را می‌کرد که می‌تواند دوباره وارد مسیر غلط گذشته شود و اشتباهات محاسباتی کند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گوهای بغداد وارد بحث‌های جدی شد و ما در آنجا چند پیشنهاد را مطرح کردیم و گفتیم که اگر ۷ کشور طرف مقابل قرار است صحبت کنند، نباید فقط در مورد مسئله هسته‌ای باشد و آنها در استانبول ۲ پذیرفتند که هم برای مسئله هسته‌ای و هم مسئله غیر‌هسته‌ای وارد مذاکره شوند و ما در آنجا یکی از بحث‌هایی که مطرح کردیم، موضوع بحرین بود و آنها هم مسائلی مثل مبارزه با مواد مخدر و دزدان دریایی را مطرح کردند.

جلیلی با اشاره به فتوای رهبر انقلاب در خصوص حرمت سلاح‌های هسته‌ای گفت که این فتوا یک ظرفیت بزرگ برای خلع سلاح است و طرف ما هم باید بر همین اساس حق غنی سازی در جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد؛ یعنی ما بر حرمت سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کنیم و طرف مقابل هم بر غنی‌سازی در جمهوری اسلامی تاکید داشته باشد و این به معنای گام متقابل است.

وی اضافه کرد: بحث بعدی ما حقوق و تکالیف جمهوری اسلامی ایران و اعضای npt بود که ما گفتیم نمی‌پذیریم که ایران یک استثناء باشد یعنی تکالیفی بیشتر از NPT بر ما تحمیل شود.

جلیلی ادامه داد: طرف مذاکره کننده در بغداد یک پیشنهاد داشت که مربوط به بحث فعالیت‌های غنی سازی ۲۰ درصد جمهوری اسلامی ایران بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در شهریور ۸۴ که اولین دور مذاکرات تیم جدید بود، آقای فیشل به صراحت بیان کرد که تعلیق جمهوری اسلامی ایران باید به تعطیلی و تخریب دستگاه‌ها بینجامد که در آن زمان پاسخ مقتضی به او داده شد. آن زمان آنها چنین خواسته‌ای داشتند و امروز به اینجا رسیده‌اند که در بغداد می‌گویند فعالیت ۲۰ درصد شما برای چیست.

جلیلی اضافه کرد: در خرداد ۸۸ ما طی نامه‌ای اعلام کردیم که حاضریم سوخت ۲۰ درصد را بخریم ولی آنها به ما ندادند و در نتیجه ما نیازهای خودمان را برطرف کردیم.

وی گفت: بر اساس معاهده NPT غنی سازی حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و ایران هم عضو NPT است و اگر غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز باشد، اشکالی ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: روندی که تاکنون طی شده، این بود که ۵ پیشنهاد مشخص از سوی ما ارائه شده که بر مبنای آن می‌توانستیم بسترهای مناسبی را برای همکاری داشته باشیم. در گفت‌و‌گوهای بغداد وقتی که صحبت شد، جمع‌بندی‌ها‌ این بود که درباره یک موضوع که آنها مطرح کردند، صحبت شود که ‌گفتیم ما حرف خودمان را می‌زنیم چراکه جمهوری اسلامی ایران ۵ محور برای گفت‌و‌گو ارائه کرده است.

وی ادامه داد: قرار ما این بود که در فاصله ۳۰ روز روی ۶ محور صحبت کنیم تا دستور‌کار برای مذاکرات مسکو فراهم شود؛ معاونت خانم اشتون در مذاکرات با آقای باقری طفره رفت و گفت ما حاضریم روی موضوع خودمان بحث کنیم که من طی نامه‌ای به اشتون اعلام کردم اینکه گفت‌و‌گو نیست.

جلیلی اظهار داشت: خانم اشتون ۲ شب پیش تماس تلفنی داشت و من دوباره این موضوع را مطرح کردم و گفتم که نظام ما نظام مردم‌سالار است و مردم از ما انتظار دارند و حتی گفتم که چهارشنبه قرار است به مجلس بروم و به نمایندگان پاسخ دهم و در نهایت خانم اشتون هم پذیرفت که هر ۵ موضوع جمهوری اسلامی ایران جزء مذاکرات مسکو باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف امروز این ظرفیت را ایجاد کرده که در همه عرصه‌ها با قدرت از حقوق ملت ایران دفاع شود.

وی با بیان اینکه منطق جمهوری اسلامی ایران یکی از مولفه‌های اصلی ماست، اضافه کرد: حاضریم گفت‌و‌گوها را در جمع خبرنگاران مطرح کنیم تا افکار عمومی هم در مورد آن قضاوت کند.

جلیلی گفت: آن چیزی که به پایان رسیده است، راهبرد فشار غیر‌منطقی است و اتفاقا زمان برای گفت‌و‌گو و همکاری شروع شده و آنها باید در راهبرد گفت‌و‌گو و همکاری حرکت کنند چرا‌که نمی‌شود از یک طرف رفتارهای خصمانه با ملت ایران داشته باشند و از سوی دیگر گفت‌و‌گو کنند.

جلیلی با ذکر این مسئله که ما غنی‌سازی را برای مصارف صلح‌آمیز حق ملت ایران می‌دانیم، گفت: تمام فعالیت‌های ما زیر نظر آژانس است و آژانس هیچ ایرادی به فعالیت‌های ما نگرفته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش پایانی سخنانش نیز اظهار داشت: آنچه که باعث اقتدار ما شده، پشتوانه مردمی نظام است و مردم ما حتی حاضرند برای دفاع از آرمان‌هایشان هزینه هم بدهند.

وی در پایان گفت که در گفت‌و‌ گوهای بغداد بنده روزنامه‌های تهران را که در آن خبر حمایت نمایندگان از تیم مذاکره کننده آمده بود، به طرف مقابل نشان دادم.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان