مبارک را بر اساس قانون اساسی محاکمه سیاسی خواهم کرد

  • شناسه خبر: 6954
مبارک را بر اساس قانون اساسی محاکمه سیاسی خواهم کرد

خانه خشتی : جبهه جنگی در برخی رسانه‌ها علیه اسلامگرایان باز شده و گروهی نمی‌خواهند اسلامگرایان به پیروزی برسند،این موضوع کاملا” آشکار است اما من به پیروزی در دور دوم انتخابات ایمان دارم. خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس در قاهره، “محمد مرسی”،‌ نامزد حزب آزادی و عدالت، ‌شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر […]

خانه » آخرین اخبار » مبارک را بر اساس قانون اساسی محاکمه سیاسی خواهم کرد

خانه خشتی : جبهه جنگی در برخی رسانه‌ها علیه اسلامگرایان باز شده و گروهی نمی‌خواهند اسلامگرایان به پیروزی برسند،این موضوع کاملا” آشکار است اما من به پیروزی در دور دوم انتخابات ایمان دارم.

خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس در قاهره، “محمد مرسی”،‌ نامزد حزب آزادی و عدالت، ‌شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر موفق شد، با کسب بیشترین آراء در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر به دور دوم این انتخابات راه یابد و تنها بیش از چند روز انگشت شمار به آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی نمانده تا طی آن مرسی با “احمد شفیق”،‌ آخرین نخست وزیر حسنی مبارک و نامزد راه یافته به دور دوم این انتخابات رقابت خود را آغاز کند.

این امر بهانه‌ای شد تا خبرنگار فارس در قاهره درباره اوضاع جاری در مصر و آخرین تغییر و تحولات جاری در این کشور به ویژه انتخابات ریاست جمهوری مصر با وی به گفت‌وگو بنشیند.

مرسى در این گفتگو تأکید کرد که اگرچه آرای اسلامگرایان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر بین چند نامزد تقسیم شد،‌ اما به دور دوم ایمان دارم.

وی همچنین گفت که حسنی مبارک را به خاطر جنایت خیانت بزرگ، سیاسی محاکمه خواهم کرد.

مرسی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز با اشاره به چالش های پیش روی انتخابات یادآور شد که در انتخابات گمراه‌سازی‌هایی وجود دارد که نمی‌توان از آنها تحت عنوان تخلف یا تقلب یاد کرد.

نامزد اسلامگرایان همچنین تأکید کرد نمی‌توان گفت که در انتخابات تقلبی صورت گرفته و این موضوعی است که جهانیان به عینه شاهد آن بودند،‌ اما تلاش‌هایی از سوی برخی طرف‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی و برخی ستادهای انتخاباتی انجام شد تا رای دهندگان را گمراه ساخته و فریب دهند.

وی درباره دیدارش با حمدین الصباحی و ابوالفتوح دو نامزد ناکام در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در این دیدار بر ضرورت اجرای قانون برکناری سیاسی و اجرای آن به ویژه درباره احمد شفیق و همچنین محاکمه مجدد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر و سران نظامش در دادگاه‌های انقلابی به توافق رسیدیم. همچنین از تشکیل مجلس انقلابی هم سخن به میان آمد،‌ اما درباره آن به توافقی دست نیافتیم.

محمد مرسی درباره محاکمه مجدد نیز چنین گفت: به خواست خدا این تصمیم اجرا خواهد شد و مبارک را بار دیگر نه از حیث جنایی بلکه از بعد سیاسی در برابر مجلس الشعب براساس قانون اساسی محاکمه خواهم کرد، چون او به وطن و سوگندی که در برابر ملت در طول ۳۰ سال گذشته ادا کرده بود،‌ خیانت کرد.

***متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:***

فارس: در این تردید نیست که انتخابات ریاست جمهوری مصر را باید بزرگ‌ترین حادثه بعد از انقلاب مصر برشمرد، اما به نظر شما چرا در دور اول شاهد مشارکت سطح پایین مردم در این انتخابات بودیم؟

مرسی: درست است که مشارکت مردم در دور اول انتخابات مشارکت سطح پایینی در مقایسه با حضور پر رنگ مردم در انتخابات پارلمانی بود، ولی علت این مشارکت پایین را در موارد چندی ملاحظه کرد که اولین آن طولانی شدن دوره انتقالی است و موجب شد تا مردم خسته و وامانده شوند و شور و شوقی برای شرکت در انتخابات دیگر نداشته باشند. عامل دوم را باید در وجود ۱۰ میلیون شهروند مصری ملاحظه کرد که در استان‌هایی غیر از استان‌های محل سکونت خود مشغول به کار هستند و بالطبع در روز انتخابات به علت عدم حضور در محل سکونت خود امکان دادن رای را از دست دادند.

و عامل سوم در ناتوانی مردم مصر در انتخابات نامزد مورد نظر نمود پیدا می‌‌کرد که تا آخرین روز آنها سرگردان بودند که سرانجام رای خود را به صندوق کدام نامزد بیاندازند.

فارس: در اینجا ابهاماتی در قضیه مشارکت مردم در انتخابات به چشم می‌خورد، از یک‌سو رسانه‌های مصری از حضور پر رنگ و استقبال پر شور مردم در انتخابات سخن گفتند و از سوی دیگر آمارهای رسمی مشارکت مردم را ۴۶ درصد اعلام کرد، دلیل این امر را چگونه می‌بینید و این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرسی: رسانه‌های مصر تصاویر و گزارش‌هایی را پخش می‌کرد که نشان می‌داد، مردم مصر مقابل شعب اخذ رای صف‌های طولانی ایجاد کرده‌اند و این یک فریب یا دروغ نبود، چون به چشم دیدیم که مقابل هر شعبه اخذ رای ۵ هزار نفر و حتی بیشتر تجمع کرده بودند، در حالی با این افراد، افراد دیگری نیز که ممکن بود، حق رای نداشته باشند، همراه شده بودند و این موضوع موجب شد تا این تصور به وجود آید که سطح مشارکت بسیار بالاست و این تناقض زمانی تشدید شد که کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد که از افراد دارای حق رای در مصر ۴۶ درصد در انتخابات شرکت کرده بودند.

فارس: به نظر شما چرا آرای اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری کاهش پیدا کرده بود؟

مرسی: آرای اسلامگرایان در مقایسه با میزانی که از آن یاد می‌کنید، کاهش نیافته است، اما آنچه در انتخابات ریاست جمهوری مصر روی داد این بود که آرای اسلامگرایان به سه بخش تقسیم شد،‌ اینجانب به عنوان نامزد حزب آزادی و عدالت و “عبد المنعم ابو الفتوح” و آرای دیگری که به صندوق “محمد سلیم العوا” ریخته شد؛ این درحالی است که ملاحظه کردیم بخش گسترده‌ای از جریان سلفی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده بودند، برخلاف انتخابات پارلمانی که حضور آنها در آن انتخابات بسیار وسیع و گسترده بود.

فارس: گفته می‌شود که تخلف‌هایی در انتخابات صورت گرفته است و یا برنامه‌ریزی‌هایی برای منحرف کردن آن انجام شده است. به بیان رساتر به نظر می‌رسد که اخوان المسلمون به نحوی دل‌نگران لغو انتخابات توسط شورای عالی نظامی مصر و یا تعویق انتقال قدرت توسط این شورا بود. از این حیث گفته شده که آنها طرح تقلب در انتخابات را پایه‌ریزی کرده بودند. شما چه اعتقادی دارید؟

مرسی: به معنای خاص کلمه نمی‌توان گفت که در انتخابات تقلبی صورت گرفته است و این موضوعی است که جهانیان به عینه شاهد آن بودند،‌اما تلاش‌هایی از سوی برخی طرف‌های رسانه‌های و تبلیغاتی و برخی ستادهای انتخاباتی انجام شد تا رای دهندگان را گمراه ساخته و فریب دهند و یا به طور غیر مستیقم با تبلیغات خود بر دیدگاه‌های آنها تاثیر بگذارند که این موضوع را نمی‌توان به عنان تقلب در انتخابات نام برد، همان طور که اموال سیاسی نیز نقش بسیار مهمی در روند انتخابات و تلاش برای خرید آرا بازی کرد.

فارس: برخی از تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی می‌گویند که انتخابات ریاست جمهوری طرحی برای مقابله با پیروزی اسلامگرایان بود تا مخالفان این جریان بتوانند، برنامه‌های خود را به اجرا بگذارند و به این ترتیب بتوانند دولتی ائتلافی متشکل از جریان‌های مختلف تشکیل دهند. نظر شما در این ارتباط چیست؟

مرسی: در اینکه جبهه جنگی در برخی رسانه‌ها علیه اسلامگرایان گشوده شده و کسانی نمی‌خواهند اسلامگرایان به پیروزی برسند، تردید نیست و این موضوع کاملا واضح و آشکار است. البته منظور من از اسلامگرایان تنها شخص خودم نیست، بلکه باید از ابو الفتوخ و همچنین العوا هم یاد کنم که به عنوان نامزهای اسلامگرا پیش از انتخابات و در جریان انتخابات هدف حملات این رسانه‌ها قرار گرفتند و هم اکنون نیز این روند همچنان ادامه دارد.

فارس: عمرو موسی و ابوالفتوح از جمله نامزدهای قدرتمند انتخابات بودند، به نظر شما چرا پیروز نشدند؟ اعتقاد دارید چه جریان‌ها و افرادی به سود شفیق آرای خود را به صندوق‌ها ریختند؟

مرسی: اینکه چرا عمرو موسی و ابوالفتوح پیروز نشدند، سوالی است که برای مردم مصر هم مطرح است،‌ اما جریان‌هایی که به شفیق رای دادند،‌ بالطبع بازماندگان رژیم سابق به ویژه اعضای حزب منحل ملی و برخی از افراد ساده لوحی بودند که شعارهای شفیق درباره تامین امنیت و استقرار در کشور در آنها تاثیر گذاشت.

فارس:‌ نقش نیروهای بیگانه و حمایت‌های مالی آنها از انتخابات و تلاش آنها برای تغییر نتیجه به سود خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرسی: به نظر من نتیجه انتخابات،‌ نتیجه‌ای بود که از صندوق‌ها بیرون آمد و این نتیجه بیداری و آگاهی مردم مصر بود، بدون تامین مالی کسی یا کشور بیگانه‌ای و دلیل این مدعا آن است که ما به عنوان نامزدهایی که وابسته به رژیم سابق نبودیم به این اندازه از آرای مردم دست یافتیم و همان طور که گفتم این نتیجه بیداری و آگاهی است که مردم مصر به آن دست یافته‌اند و موجب می‌شود تا هیچ‌گاه آرای خود را با پول عوض نکنند.

فارس: در این اواخر با عبد المنعم ابو الفتوح و حمدین صباحی دیدار داشتید، نتیجه این دیدار چه بود؟ آیا برسر قضایایی به توافق رسیدید؟ آیا شروطی را برای توافقات حاصل شده در نظر گرفتند؟

مرسی: در این دیدار بر ضرورت اجرای قانون برکناری سیاسی و اجرای آن به ویژه درباره احمد شفیق و همچنین محاکمه مجدد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر و سران نظامش در دادگاه‌های انقلابی به توافق رسیدیم. همچنین از تشکیل مجلس انقلابی هم سخن به میان آمد،‌ اما درباره آن به توافقی دست نیافتیم.

فارس: گفتید که حکم دادگاه جنایی قاهره درباره مبارک ضربه بزرگی به ملت مصر وارد کرد و همچنین گفتید که در صورت رسیدن به قدرت مبارک را محاکمه خواهید کرد. به اعتقاد شما آیا این گفته عملی خواهد شد یا در حد سخن باقی می‌ماند؟

مرسی: به خواست خدا این تصمیم اجرا خواهد شد و مبارک را بار دیگر نه از حیث جنایی بلکه از بعد سیاسی در برابر مجلس الشعب براساس قانون اساسی محاکمه خواهم کرد، چون او به وطن و سوگندی که در برابر ملت در طول ۳۰ سال گذشته ادا کرده بود،‌ خیانت کرد و این سخن را به عنوان یک سخن و گفته تبلیغاتی بر زبان نمی‌آورم و در این ارتباط خالصانه نیت دارم سخنی را که بر زبان می‌آورم به اجرا بگذارم و از خدا می‌خواهم که این توفیق را به من بدهد تا خدمتگزار ملت بزرگ مصر باشم و این توانایی را به من بدهد که مبارک را بار دیگر محاکمه کنم.

فارس: تا چه اندازه به پیروزی خود در دور دوم انتخابات اطمینان دارید؟

مرسی: من پیش از هر چیز به خدا و به خود و به برنامه‌ام و به ملت بیدار و هشیار مصر اطمینان دارم و می‌دانم آرای خود را بدون اندکی تردید به من خواهند داد و بدانند که دادن رای خود به من هیچ‌گاه پشیمان نخواهند شد چون دیگر شاهد روی کار آمدن رژیم سابق نخواهند بود و آسوده خاطر خواهند بود که خون جوانانشان هدر نرفته است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان