کاخ نشینی که وارد قفس شد + عکس

  • شناسه خبر: 6904
کاخ نشینی که وارد قفس شد + عکس

بی‌تردید هیچگاه به ذهن حسنی مبارک، دیکتاتور مصر خطور نمی‌کرد به چنین سرنوشت تلخی دچار شود و با کلی خدم و حشم در کنجی از زندان طره بسر ببرد. “خانه خشتی”:به گزارش فارس، مبارک هرگز به ذهنش نمی رسید که پس از آن همه نخوت و جبروت و نشستن و برخاستن در کاخ‌های با شکوه هم اکنون گوشه‌ای […]

خانه » سیاسی » کاخ نشینی که وارد قفس شد + عکس

بی‌تردید هیچگاه به ذهن حسنی مبارک، دیکتاتور مصر خطور نمی‌کرد به چنین سرنوشت تلخی دچار شود و با کلی خدم و حشم در کنجی از زندان طره بسر ببرد.

“خانه خشتی”:به گزارش فارس، مبارک هرگز به ذهنش نمی رسید که پس از آن همه نخوت و جبروت و نشستن و برخاستن در کاخ‌های با شکوه هم اکنون گوشه‌ای از زندان طره او را در خود جای دهد.

تصاویری که در این مطلب مشاهده می‌شود، گوشه‌ای کوچک از یکی از کاخ‌های حسنی مبارک است.

«محمد حسنی سید مبارک» معروف به حسنی مبارک (Hosni Mubarak) در ۴ می سال ۱۹۲۸ میلادی به دنیا آمد. دوره دبیرستان را در دبیرستان «المساعی» شبین کوم مصر گذارند و سپس وارد دانشکده نظامی شد و توانست در فوریه ۱۹۴۹میلادی دیپلم علوم نظامی اخذ و با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شود.

 

سپس به مدت ۳ ماه به عنوان افسر پیاده نظام فعالیت نموده تا اینکه دانشکده هوایی مصر اعلام کرد که از میان دانش آموختگان دانشکده نظامی نیرو می پذیرد.

حسنی مبارک نیز به همراه یازده افسر دیگر پس از موفقیت در امتحانات مقدماتی به دانشکده هوایی راه یافت.

مبارک در ۱۲ مارس ۱۹۵۰ میلادی دیپلم علوم هوایی از این دانشکده اخذ نموده و در سال ۱۹۶۴ میلادی نیز در دوره مطالعات عالی، آکادمی نظامی «فرونز» اتحاد جماهیر شوروی شرکت کرد. وی به محض فارغ التحصیلی به سرعت وارد مشاغل نظامی گردید، به گونه ای که در ۱۳ مارس ۱۹۵۰ میلادی در نیروی هوایی مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۹۵۱ میلادی برای آموزش جنگ افزار به فرودگاه «حلوان» نقل مکان و تا سال ۱۹۵۳ میلادی در این مکان به کار خود ادامه داد.

او سپس به دانشکده هوایی منتقل شد تا به عنوان مدرس به فعالیت بپردازد. وی سپس به دستیاری ستاد جنگ دانشکده و بعد از آن به فرماندهی اسکادران هوایی انتخاب و تا سال ۱۹۵۹ میلادی در این سمت مشغول به فعالیت گردید. مبارک به همراه هیات های مصری سفرهای متعددی به اتحاد شوروی داشت و بین سال های ۱۹۶۴-۱۹۶۵میلادی در دوره مطالعات عالی آکادمی نظامی فرونز اتحاد جماهیر شوروی شرکت کرد. وی تا سال ۱۹۶۶ میلادی فرمانده تیپ بمب افکن ها و همچنین معاونت فرماندهی پایگاه هوایی غرب قاهره را بر عهده داشت.

در ۱۹۶۷ میلادی مبارک فرماندهی پایگاه هوایی بنی سویف را بر عهده داشت و در سال ۱۹۶۷ میلادی در دوره ای که مصر شاهد جنگ با اسرائیل بود، به ریاست دانشکده هوایی انتخاب و سپس در ۱۹۶۹ میلادی به درجه سرهنگی رسیده و سپس سمت ریاست ستاد جنگ نیروهای هوایی را بر عهده گرفت و در آوریل ۱۹۷۲  میلادی فرمانده نیروهای هوایی مصر و در همان سال معاون وزیر جنگ شد.

 

مبارک در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ میلادی نیروهای هوایی مصر را رهبری کرد و سرتیپ محمد حسنی مبارک در فوریه ۱۹۷۴ میلادی به پاس زحماتش در جنگ با اسرائیل به رتبه سرلشکری نائل آمد. در ۱۵ آوریل ۱۹۷۵ میلادی محمد انور السادات، وی را به سمت معاونت ریاست جمهوری انتخاب کرد.

مبارک در طول سال های ۱۹۷۵-۱۹۸۱ میلادی در این سمت به فعالیت پرداخت. زمانی که سادات در سال ۱۹۷۸ میلادی حزب ملی دموکراتیک را تاسیس نمود، مبارک معاون رئیس حزب شد. در این دوره وی بسیاری از مسئولیت های عربی و بین المللی مصر را بر عهده داشت.

در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ میلادی پس از ترور انور السادات، محمد حسنی مبارک سکان هدایت مصر را بر عهده گرفت. انتخاب وی پس از آن صورت گرفت که مجلس ملی وی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد و مردم نیز در یک همه پرسی ریاست جمهوری او را تایید کردند.

 

در ۵ اکتبر ۱۹۸۷ میلادی برای بار دوم همه پرسی برای انتخاب مجدد حسنی مبارک تکرار و او بار دیگر در مقام خود ابقا شد. در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ میلادی نیز این روند بار دیگر تکرار و حسنی مبارک برای سومین و چهارمین بارپیاپی اداره امور را در این کشور مهم عربی بر عهده گرفت.

شاید او همواره به این فکر می‌کرد که همچنان برای دوره‌های متوالی دیگر به ریاست جمهوری مصر انتخاب شود و تصور نمی‌کرد، روزی با انقلابی به نام “۲۵ ژانویه” از عرش به زیر کشیده شود.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان