یادداشت/علی اسماعیلی

سرمایه گذاری مس حق مسلم ورزش رفسنجان

  • شناسه خبر: 69028
سرمایه گذاری مس حق مسلم ورزش رفسنجان

اگر قرار شود یک تیم فوتبال در مجموعه مس باقی بماند بدون شک آن تیم متعلق به رفسنجان خواهد بود و صد البته باشگاه مس رفسنجان می بایست در رشته های دیگر ورزشی هم فعالیت داشته باشد همانطور که در سال های گذشته داشته است.

خانه » آخرین اخبار » سرمایه گذاری مس حق مسلم ورزش رفسنجان

به گزارش “خانه خشتی“، چند دهه از کشف و استخراج مس از کوه های اطراف سرچشمه رفسنجان می گذرد و شرکت مس اکنون به عنوان یکی از قطب های صنعت کشور محسوب می شود، فعالیت این معدن را باید در ابعاد مختلف بررسی نمود.

آلایندگی حاصل از فعالیت این معدن صدمات متعدد و جبران ناپذیری بر محیط زیست منطقه گذاشته است و مشکلات عدیده ای برای مردم خصوصا ساکنان رفسنجان بوجود آورده است هر چند که شرکت مس سعی کرده با اقداماتی این مشکلات را جبران کنند، از جمله این اقدامات می توان به سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله فرهنگ، ورزش و … را اشاره کرد.

در این یادداشت به بررسی چگونگی حمایت شرکت مس از ورزش رفسنجان خواهیم پرداخت :

تاسیس باشگاه ورزشی مس به پیش از انقلاب برمی گردد، فعالیت باشگاه مس پس از پیروزی انقلاب از سال ۶۸ و با طرح تاسیس باشگاه صنعت مس به جریان افتاد ، تیم فوتبال مس سرچشمه کار خود را از لیگ شهرستان رفسنجان شروع کرد و با پیشرفت مداوم توانست در سال ۸۸ به لیگ دسته اول کشور صعود نماید و بعد از دو فصل حضور در این لیگ در سال ۹۰ توانست به لیگ برتر صعود کند.

محل استقرار باشگاه صنعت مس در شهر سرچشمه رفسنجان قرار داشت و اولین مدیرعامل باشگاه حمید نیک نفس بود که در سال ۷۵ با در اختیار گرفتن تیم فوتبال شهرداری رفسنجان( دارایی) فعالیت باشگاه صنعت مس را بصورت رسمی در شهرستان رفسنجان پایه گذاری نمود.

در سال ۷۸ مرحوم مستقیمی که پس از نیک نفس به عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب شده بود با انصراف شهرداری کرمان از تیم داری در کشور امتیاز این تیم را در اختیار گرفت و تیم فوتبال مس کرمان را راه اندازی کرد، در سال های بعد تجلی و نیک نفس به عنوان مدیرعامل باشگاه فعالیت نمودند. قابل توجه این که در تمام این سالها دفتر و تشکیلات اداری باشگاه در شهر سرچشمه بوده است هرچند که به جز حمید نیک نفس بقیه مدیران باشگاه کرمانی بودند و برای انجام امور باشگاه از کرمان به سرچشمه می آمدند. در این سال ها باشگاه صنعت مس در رشته های ورزشی دیگر هم فعالیت می کرد از جمله در بسکتبال که در سطح لیگ کشور تیم داشت .

اما در سال ۸۳ که مهدوی به عنوان مدیرباشگاه صنعت مس منصوب شد دفتر باشگاه را به شهر کرمان منتقل کرد و این آغازی بود بر تضییع حق ورزش رفسنجان و سرچشمه و متاسفانه هیچ گونه مقاومت و مخالفتی با این جابجایی از سوی مسوولین شهرستان صورت نگرفت ، چرا که اگر بنابر جابجایی بود می بایست دفتر باشگاه به رفسنجان منتقل می شد نه کرمان و از آن به بعد رسما باشگاه های فوتبال مس رفسنجان و مس سرچشمه می بایست با برنامه باشگاه مس کرمان فعالیت می کردند ، بودجه این تیم ها را می بایست باشگاه مس کرمان مشخص می کرد، زمینه فعالیت آنهارا می بایست مس کرمان مشخص می کرد، فاکتور هزینه ها می بایست به تایید باشگاه مس کرمان می رسید . به قول معروف آش آنقدر شور شده بود که یکی از مدیران وقت باشگاه مس کرمان در برابر اعتراض مسوولین باشگاه رفسنجان در مورد بودجه کم باشگاه مدعی شده بود شما اول برادریتان را ثابت کنید بعد تقاضای ارث و میراث کنید.

تاسف بار اینکه از سوی مسوولان هم هیچ پیگیری برای حل این مشکل صورت نمی گرفت و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۱ که به دلیل الزام کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال مسوولین شرکت مس به اجبار تن به تفکیک کامل باشگاه مس رفسنجان دادند.

البته این پایان کار و دروازه ورود ورزش رفسنجان به مسیر خوشبختی نبود چرا که کماکان تبعیض در مورد اختصاص بودجه به باشگاه های مس کرمان و رفسنجان ادامه داشت و مسوولین شرکت مس به نوعی باشگاه مس رفسنجان را در درجه دوم اهمیت قرار داده بودند و این روند هنوز هم ادامه دارد .

مدتی است بعضی از اهالی ورزش کرمان بحثی را مبنی بر به بن بست رسیدن موازی کاری در دو باشگاه مس کرمان و مس رفسنجان مطرح کرده و مدعی شده اندیکی از تیم های فوتبال ( ترجیحا مس رفسنجان) منحل شود و رنگ و لعاب هزینه در رشته های دیگر ورزشی در رفسنجان را هم به این پیشنهاد خود زده اند.

اگر قرار شود یک تیم فوتبال در مجموعه مس باقی بماند بدون شک آن تیم متعلق به رفسنجان خواهد بود و صد البته باشگاه مس رفسنجان می بایست در رشته های دیگر ورزشی هم فعالیت داشته باشد همانطور که در سال های گذشته داشته است.

به عقیده این حقیر لازم است استراتژی های جدیدی برای مجموعه باشگاه مس رفسنجان تعریف شود اما در عین حال امیدوارم این بار مسوولین شهرمان اجازه ندهند شاهد تضییع حق ورزش و ورزشکاران شهرمان باشیم.

یادداشت از علی اسماعیلی

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • بی نام

    باسلام من نمیدونم مسولین شهر ما نمیخوان کاری انجام بدن چکار میکنن الان یک موضوع کاملآ مشخص هست و حق رفسنجان اما بازم مسولین عزیز ما راحت و دو دستی میدن به کرمانی ها امیدوارم فرماندار و معاون استاندار و آقای آذین این بحث رو جدی دنبال کنن که حق جوانان رفسنجانی ورزشکاران رفسنجانی امثال ورزشکارانی مثل میرزاحسینی،کشاورزی فوتبالیست های جوان و آینده دار خادمی دوچرخه سوار میرزایی وزنه بردار به کرمانی ها داده بشه... اگر ورزش هر شهر تقویت بشه مشکلات زیادی که الان داریم دیگه نیست

    عبدالله

    سلام دوست عزیز باید پرسید آنانکه در باشگاه مس از ابتدا شکل گرفتن این باشگاه لانه گزیده اند و آنجا را حریم امن آب باریکه خود کرده اند و هر کار دلشان می خواهد انجام می دهند!وهیچکس را پذیرا نیستن وخودرا عقل کل ووارث فوتبال وورزش تلقی می نمایند به صرف اینکه چند صباحی پایشان به توپ خورده است !آیا درامر مدیریت وتصمیمگیری هم نابغه اند !؟ لطفا کلاه خودتان راقاضی کنید !ببینید در این چند سال برای فوتبال و ورزش شهرتان چه کرده اید ! وقتی شما این چنینید از مرکز نشینان فرصت طلب استان که همیشه برای خوردن حق شهرستانهای استان کمین کرده اند ولابی پی لابی برای کشاندن تمام امتیازات وفرصت ها به سمت وسوی خودشان از هیچ کم لطفی ای دریغ ندارند چه توقعی دارید!!؟ در هر برنامه ورزشی ومسابقه ای آنها را به رفسنجان دعوت می کنید و ازشان بادادن هدیه ولوح تقدیر می نمائید !! می شود بفرمائید آخر برای چه این خوش آمد گوئیها را انجام میدهید!!؟ برادر گرامی تا شما این رویه ناسالم را دارید نباید انتظار ی بجز آقا بالا سری از مرکز نشینان ورزش استان داشته باشید بقول شاعر: مهتری گر بکام شیر دراست شو خطر کن زکام شیر بجوی

    عبدالله

    سلام اینکه در تمامی زمینه ها کلاً حقوق شهروندان رفسنجانی بوسیله دوستان کرمانی پایمال می شود داستان کهنه ایست که ریشه در بی ثباتی مسئولین و کارآمد نبودن نمایندگان رفسنجان در مجلس شورای اسلامی دارد اما از سویی افرادی در باشگاه مس رفسنجان حضور دارند که با وجود نا کارامدی سالیان درازیست در آنجا جا خوش کرده اند !این دوستان بدلیل سبقه ورزشی خودرا محق می دانند وهیچ انتقادی را بر نمی تابند ! با این اوصاف چگونه می خواهند کرمانی ها که شاهد این نقطه ضعف در مدیریت رفسنجانیها هستند از این رهگذر کمال سواستفاده را نکنند !جالبست بدانید اکثر وبعضاً تمامی اعضاء هیأت های ورزشی استان کرمانی هستند !! پس چگونه متوقع هستید تصمیمی بسود رفسنجان اتخاذ نمایند ؟!! ومگر نه اینکه شما دوست عزیز در باشگاه مس برای اینکه آب باریکه خودرا از دست ندهید خوش آمد أنهارا می گوئید وجلویشان خم وراست می شوید! با مردم نه ، حداقل با خودتان روراست باشید!نگاهی به اطرافتان بکنید متوجه عرایض حقیر می شوید!!

    جمشيد

    خیلی زشته شهری که تو ایران بیشترین صادرات غیرنفتی(پسته و مس) را داره کمترین بهره را از مس داشته باشه آخه چرا مسئولین به فکر نمی افتن تا کی باید سهم ورزشی این شهر خورده بشه یه ورزشگاه تختی داریم اونم که روز به روز در حال تخریبه نه مسولین ورزشی و نه مسئولین اجرایی شهر هیچکس به فکر نیست الان که نزدیک انتخابات هستش لااقل نماینده شهر می بایست حق ورزشی رفسنجان از شرکت مس را بگیره این عادلانه نیست مردم کرمان با پول مس ما حال کنن و زمین و رزشگاه بسازن اونوقت ما دود بخوریم و نگاه به عملکرد ضعیف مسئولین بکنیم

    پارسا

    با این مظلب نشان دادید که خبر نگاران رفسنجانی به گوش و دلسوز ورزش شهر هستند ، امیدوارم همین طور با قدرت و شجاعت ادامه بدهید . یا علی

    احمد

    با سلام خوشحالم که بالاخره یه نفر پیدا شد حرف ورزشکاران رفسنجانی رو بزنه. امیدوارم مسوولان هم این مطلب رو بخونن و برای احقاق حقمون تلاش کنن. البته باید بگم نباید از حق بقیه ورزشکاران رفسنجانی در رشته های غیر از فوتبال هم گذشت و این درست نیست که همه بودجه رو برای فوتبال خرج کنن

    شلتوک

    دوباره بحث حق خوری پیش آمده؟ شیطونه میگه آخرش یه کمپین راه بندازیم و یه روز مانع از رفتن کارکنان مس به محل کارشون بشیم تا همه بفهمند: مس واس ماس دودش واس ماس پولش واس ماس تیم های ورزشی اش مخصوصا فوتبالش واس ماس اصلا مس واس ماس

    سلطان

    امیدوارم مسولین حداقل نیم نگاهی به ای یادداشت بکنند تا شاید گره از مشکلات باشگاه مس رفسنجان حل شود. امیدوارم حق به حقدار(صنعت مس رفسنجان) برسه. دود مس مال ماست پول مس مال کیست؟

    جمشيد

    نیم نگاه که چیزی نیست اگه این مطالب را بنر کنن و نشان مسئولین هم بدن اونا نمیخوان کاری انجام بدن ومطمئن باش به یه چشم بهم زدن ، برای خودشیرینی هم که شده حق ورزشی ما رفسنجانی ها را میدن میره هیچکس هم جیکش در نمیاد

    علی

    دلیل اصلی این که ورزشی که حق رفسنجان هست الان کرمانه چیست؟ چه کسی باسخگو هستش؟
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان