متن کامل نامه باقری به اشمیت: شما در ۲ دور گفت‌وگوی معاونین در ژنو هیچ طرحی ارائه ندادید

  • شناسه خبر: 6777
متن کامل نامه باقری به اشمیت: شما در ۲ دور گفت‌وگوی معاونین در ژنو هیچ طرحی ارائه ندادید

خانه خشتی : باقری در نامه خود به اشمیت با اشاره به ۲ دور گفت‌وگوی بین آنها در ژنو آورده است که شما در آن مذاکرات با تعابیری چون “برای مذاکره به ژنو نیامده‌ام”نه طرحی را ارائه کردید و نه پاسخ مشخصی برای پیشنهادهای ایران داشتید. به گزارش خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس، […]

خانه » آخرین اخبار » متن کامل نامه باقری به اشمیت: شما در ۲ دور گفت‌وگوی معاونین در ژنو هیچ طرحی ارائه ندادید

خانه خشتی : باقری در نامه خود به اشمیت با اشاره به ۲ دور گفت‌وگوی بین آنها در ژنو آورده است که شما در آن مذاکرات با تعابیری چون “برای مذاکره به ژنو نیامده‌ام”نه طرحی را ارائه کردید و نه پاسخ مشخصی برای پیشنهادهای ایران داشتید.

به گزارش خانه خشتی به نقل از خبرگزاری فارس، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به نامه اخیر ” هلگا اشمیت” معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عدم آمادگی طرف مقابل برای عمل به توافقات انجام شده در مذاکرات بغداد را موجب کند شدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفت‌وگوها دانست.

متن کامل این نامه که رونوشت آن برای اعضای ۱+۵ نیز ارسال شد از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم هلگا اشمیت

معاون محترم دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی

سرکار خانم،

نامه ۱۸ خردادماه شما را دریافت کردم. سرکار عالی در این نامه مواردی را مطرح کردید که با توافق‌ها و روند گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در بغداد و نیز توافق‌ها و دو دور گفت‌وگوهای تفصیلی معاونان در ژنو فاصله بسیاری داشت و موجب تعجب اینجانب شد.

پس از گفت‌وگوهای استانبول، در دو دور گفت‌وگوهای معاونان در ژنو، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخصی را هم برای چارچوب گفت‌وگوها و هم برای موضوعاتی که می‌توان در این گفت‌وگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار داد، ارائه کرد، اما شما با تعابیری چون “برای مذاکره به ژنو نیامده‌ام” و … نه طرحی را ارائه کردید و نه پاسخ مشخصی برای پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران داشتید.

جناب آقای دکتر جلیلی در دیدار دوجانبه با سرکار خانم اشتون در حاشیه گفت‌وگوهای بغداد این امر را متذکر شده و خاطر نشان کردند که عدم آمادگی شما موجب کندشدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفتگوها شده است. بر همین مبنا در جلسه نهایی گفت‌وگوهای بغداد تأکید شد دور آتی گفت‌وگوها در مسکو در صورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد ۱+۵ دستور کار مشخصی را آماده کنند.

علیرغم پیگیری‌ها و نامه‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران، شما تاکنون نتوانسته‌اید چنین آمادگی را فراهم کنید. این یک سؤال مهم برای افکار عمومی است که چرا برخلاف توافق بغداد از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان برای تهیه دستور کار گفت‌وگوهای آتی اجتناب می‌کنید؟ آیا گفت‌وگوهای آتی با داشتن دستورکاری که ابعاد آن مشخص باشد، موفق خواهد بود یا بدون برنامه و گفت‌وگو صرفاً برای گفت‌وگو؟

اگر توافق‌های هر دور گفت‌وگو نتواند بطور شایسته در سطح معاونان و کارشناسان پیگیری شود، چه تضمینی برای موفقیت گفت‌وگوهای آتی خواهد بود. به هر حال جمهوری اسلامی ایران با منطقی روشن و پیشنهادهایی مشخص برای شکل‌گیری گفت‌وگوهایی موفق، آمادگی دارد. امیدوارم شما نیز بتوانید هر چه سریع‌تر این آمادگی را پیدا کنید.

با تقدیم احترام

علی باقری

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی

جمهوری اسلامی ایران

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان