در مناظره "ویژگی های یک توافق خوب" چه گذشت؟!

صادق زیبا کلام: چرا مذاکرات سعید جلیلی مورد نقد قرار نگرفت؟ مهدی فضائلی: هدف آمریکایی ها محدود کردن جمهوری اسلامی ایران است

  • شناسه خبر: 66776
صادق زیبا کلام: چرا مذاکرات سعید جلیلی مورد نقد قرار نگرفت؟ مهدی فضائلی: هدف آمریکایی ها محدود کردن جمهوری اسلامی ایران است

مناظره “ویژگی های توافق خوب” در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) شهرستان رفسنجان برگزار شد.

خانه » آخرین اخبار » صادق زیبا کلام: چرا مذاکرات سعید جلیلی مورد نقد قرار نگرفت؟ مهدی فضائلی: هدف آمریکایی ها محدود کردن جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش خیرنگار “خانه خشتی”، مناظره “ویژگی های یک توافق خوب” بین آقایان صادق زیبا کلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مهدی فضائلی  عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول سابق خبرگزاری فارس در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان برگزار شد.

فضائلی-خانه خشتی

مهدی فضائلی در پاسخ به سؤال مجری در خصوص ویژگی های یک توافق خوب عنوان کرد: اهمیت فناوری هسته ای و پیوندی که انسان با موضوع استقلال سیاسی کشور و مسائل پیرامون آن دارد دو بخش مهم در این فناوری می باشد.

وی در رابطه با اهمیت دستیابی به فناوری هسته ای گفت: یک بخش آن مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان رژیم ستم شاهی و بخش دیگر مربوط به تأسیسات هسته ای است که امروزه در کشور وجود دارد.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز همه دولت ها موضوع هسته ای را پیگیری کرده اند و همه پذیرفته اند که این فناوری در کشور مورد نیاز است.

وی فناوری هسته ای را یک فناوری استراتژیک و راهبردی برای کشور دانست و افزود: از زمانی پرونده فناوری هسته ای در کشور ایجاد شد آمریکایی ها ایران را تحت شعاع قرار دادند و هدفشان تغییر رفتار اسلامی و عدم ایستادگی و مفاومت ایران در مقابل سیاست ها و محدود کردن جمهوری اسلامی ایران است.

فضائلی خاطر نشان کرد: اگر امروزه ایران بعنوان سمبل اقتدار شناخته می شود اگر این اقتدار شکسته شود در مرزها با دشمن روبرو خواهیم شد.

وی توافق خوب را شامل عدم آسیب حیثیت، اقتدار و استقلال سیاسی، داشتن دانش هسته ای، اغنای افکار عمومی و انعطاف پذیری برای نشان دادن حسن و نیت عنوان کرد.

زیبا کلام-خانه خشتی

صادق زیبا کلام نیز در این مناظره اظهار کرد: در طول ۳۶ سال عمر جمهوری اسلامی ایران بعضی مسائل کلان در سطح ملی بوده که در خصوص آن مسائل نظر کلی نظر نظام و حکومت بوده است.

وی با اشاره به ۱۳ آبان ۵۸ روز اشغال سفارت آمریکا که همانند هسته ای مهم ترین بحث کشور بود و بعد از اینکه توافق الجزایر بین ایران و آمریکا امضا شد ۴۴۴ گروگان آزاد شد افزود: در تقویم ۹۴ روزی به اسم توافق الجزایر که آمریکایی ها تصمیم گرفتند در امور ایران دخالت نکنند وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اشاره کرد: هاشمی رفسنجانی در آن زمان باعث شد که جنگ ادامه نداشته باشد و بزرگترین خدمت خاتمه دادن به جنگ بود.

وی عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم مذاکرات بطور جدی آغاز شد و منجر به توافق ژنو گردید و وقتی مسئولین نظام توافق ژنو را با آمریکایی ها تنظیم کردند یک جریان سیاسی در کشور شکل گرفت و سیاست نظام مورد چالش قرار گرفت.

زیبا کلام گفت: اگر سیاست های هسته ای دولت یازدهم را زیر سوال می برند چرا سیاست های دولت نهم و دهم را زیر سوال نبریم؟ اگر قرار باشد مذاکرات محمد جواد ظریف مورد نقد قرار داده شود چرا مذاکرات سعید جلیلی مورد نقد قرار نگیرد؟ توافق خوب بزرگترین تحولی است که تا اینجا در مورد هسته ای اتفاق افتاده است و باید بر ای مذاکرات کشور فضای بازتری وجود داشته باشد.

مناظره زیباکلام و فضائلی-خانه خشتی

فضائلی در پاسخ به صحبت های زیبا کلام گفت: روش مناظره پاسخگویی به سؤال است نه چیز دیگری و در پایان پاسخ ها مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ اما با این این موضوع که امروزه فضای بازتر و بهتری برای موضوعات کشور ایجاد شده موافق هستم.

IMG_3295

زیبا کلام در ادامه صحبت های فضائلی تصریح کرد: وقتی ندانیم در صورت مسئله ۱+۵ و غربی ها چه اتفاقی افتاده است چگونه می توانیم در مورد توافق خوب نظر دهیم؟

وی یکی از نکات که از سال ۸۲ به بعد اتفاق افتاد را مخدوش شدن مسئله هسته ای عنوان کرد و افزود: صورت مسئله هسته ای در دیدگاه فضائلی و دوستانش عدم پیشرفت ایران از نگاه آمریکایی ها و غربی هاست؛ ولی علت مخالفت غربی ها و آمریکایی ها هیچ ارتباطی به پیشرفت اقتصادی و علمی ندارد و در مسئله هسته ای هیچ کدام از این مسائل وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: احمدی نژاد در سال ۸۴ تیم مذاکره قبلی را متهم به خیانت کرد و برنامه هسته ای را به وقفه انداخت ولی ما برنامه هسته ای را با تمام توان جلو می بریم.

صادق زیبا کلام بیان کرد: کشوری که بتواند اورانیوم را تا ۳ درصد غنی سازی کند؛ هر موقع اراده کند تا ۹۰ درصد نیز می تواند غنی سازی انجام دهد.

وی مذاکره و توافق خوب را توافقی دانست که به دور از بهره برداری سیاسی و جناحی باشد و افزود: از سال ۸۲ به بعد از هسته ای در جهت استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی استفاده شد.

زیبا کلام در ادامه گفت: توافقی خوب است که به مسائلی در جهت منفعت مملکت و رشد و توسعه اقتصادی باشد نه بعنوان ابزاری در جهت آمریکا ستیزی.

مهدی فضائلی-خانه خشتیمهدی فضائلی تصریح کرد: با توجه به صحبت های آقای زیبا کلام فناوری هسته ای مهم نیست و در مقابل هر آنچه به دست می آید کار مهمی صورت نمی گیرد چون دیگران در گذشته انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد گفت: از آقای زیبا کلام سؤال دارم که بگویند جمهوری اسلامی ایران از چه زمانی وارد بحث غنی سازی شد که باعث نگرانی غربی ها گشت؟

مناظره زیبا کلام و فضائلی-خانه خشتی

زیبا کلام در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: از زمانی که تصمیم گرفته شد نیروگاه نظنز ایجاد گردد و بعد از جنگ در دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی ایران وارد بحث غنی سازی هسته ای شد.

فضائلی با اشاره به دو مذاکره آزانس بین المللی و سازمان ملل یادآور شد: جریان این مذاکرات این بود که با ایجاد ضمانت بین المللی در کشورهای فاقد سوخت هسته ای نیروگاه تأسیس کنند اما هر دو مذاکره با شکست روبرو شد چون قدرت ها به هیچ وجه حاضر نشدند سوخت آنان را تأمین کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ساخت نیروگاه اتمی را آغاز کرد اما هیچ ضمانتی برای تأمین آن نداشت چون قدرت ها نگذاشتند این کار صورت گیرد و جمهوری اسلامی ایران برای ساخت نیروگاه از برنامه سرمایه گذاری استفاده کرد.

مناظره زیباکلام و فضائلی-خانه خشتی

صادق زیبا کلام اظهار کرد: ایران اولین کشوری نیست که وارد قدرت هسته ای می شود بلکه کشورهای قزاقزستان، پاکستان، برزیل، آرژانتین و … نیز فناوری هسته ای دارند.

وی افزود: با یکسری شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند درهای تمام دنیا را به روی خود بسته ایم؛ فناوری هسته ای علاوه بر منافعی که دارد دارای آلودگی های زیست محیطی هسته ای نیز می باشد.

مناظره زیبا کلام و فضائلی-خانه حشتی

مهدی فضائلی در پاسخ به زیبا کلام گفت: ۱۶ سال مدیریت کشور به دست هاشمی رفسنجانی بود که از نظر شما یک اسطوره است و ۸ سال در دست احمدی نژاد ؛ شما باید جواب دهید که انرژی خورشیدی را چه کردند نه ما؟

وی یادآور شد: مزیت های انرژی هسته ای، بادی و خورشیدی را مطالعه کنید و بعد در مورد بهتر بودن آنان نظر دهید و مسلم است هزینه سرمایه گذاری ها بیشتر از انرژی هسته ای نیست.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: صحبت شما این است که ما نباید دنیا را نگران کنیم و صنعت موشک، نانو تکنولوژی و … نداشته باشیم و با این تفکر باید صنایع را محدود کنیم؛ با این وضع اگر پیش رویم کشورهای دیگر به جمهوری اسلامی ایران دست اندازی می کند.

زیباکلام-خانه خشتی

زیبا کلام در جواب صحبت های فضائلی تصریح کرد: اگر کشور ما برای دیگر کشورها الگو و سرمشق است چرا برای جوانان خودش الگو نشده است؟ متفکرین کدام کشور به جمهوری اسلامی ایران بعنوان الگو نگاه می کنند؟ و اگر جمهوری اسلامی ایران از حزب الله و دیگر کشورها حمایت مالی نکند با شما کاری ندارند.

فضائلی-خانه خشتی

فضائلی در مقابل صحبت زیبا کلام پاسخ داد: تحلیل های آمریکایی ها را مطالعه کنید و ببینید آمریکایی ها در مورد ایران چه می گویند؟ چرا آمریکا باید درخواست ملاقات با سردار سلیمانی را بدهد؟ چرا لبنان خار چشم رژیم صهیونیست شده و نمی تواند قدم بردارد؟ چون حزب الهی دارد که نسبت به رهبری و نظام انقلاب باور و به ارزش های انقلاب اعتقاد دارند؛ اگر جمهوری اسلامی ایران ارزشی ندارد چرا ۱+۵ مقابل ما مذاکره و چانه زنی می کند؟

در پایان به پرسش های دانشجویان پاسخ داده شد.

برچسب ها:
اخباررفسنجان تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) خانه خشتی رفسنجان صادق زیبا کلام مناظره "ویژگی های توافق خوب" مهدی فضائلی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • بهمنيار

    به نام خدا سلام سوالم از دوستان اینکه چرا اگه تحریمی در مورد برنامه هسته ای ایران وجود ندارد ا مملکت به حال ورشکستگی افتاده وپرداخت حقوق کارمندان دولت نیز با نذر و نیاز انجام میشه؟ شاید در دوره قبل در ضمینه ی هسته ای امتیاز داده نشده اما در مقابل چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید که در آن اجماع هر ۵ عضو داییم برای تحریم ایران حاصل شد یعنی حتی چین و روسیه که به خیال خیلی از متوهمان هم پیمان ما هستند هم رای مثبت دادنند چرا سیایت گذاران خارجی دولت قیل به این پاسخ نمدهند که اول چرا این دو کشور که در این سالها به واسطه تحریم تا انجا که در توانشان بوده از ما سوئ استفاده کردنند به این قطعنامه ها رای مثبت دادنند و دیگر چرا مردان دیپلمات دولت قبل نتوانستند از این همراهی جلو گیری کنند ؟ برخی از قطعنامه های تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل هفتم منشوره بهتره دوستان قبل از اظهار نظر ابتدا فصل ششم سپس فصل هفتم منشور را مطالعه بفرمایند بعد در مورد دستاوردهای دولت قبل در سیاسات خارجی صحبت نمایند در آخر ایجاد جنگ روانی یکی از اصول رسیدن به اهداف در عرصه سیاست خارجیه مهم نیست خانم شرمن یا گنگره امریکا چه اراجیفی میگن مهم اینکه ما بتوانیم منافع خودمون را با حداقل هزینه حفظ کنیم کما اینکه ماه هم در مورد امریکا با سلام و صلوات صحبت نمیکنیم

    کمال

    در دوره قبل ریاست دانشگاه، تیم سعید جلیلی مسئول مذامرات بود. نه خبری از تعطیلی فردو و اراک بود و نه بازدید از مراکز نظامی و پروتوکل الحاقی و PMD و وطن فروشی و باقی مسائل که نیاز به مناظره بر سر یک توافق خوب باشد!!!

    سعید

    سلام..در جواب دوست بزرگوارمون آقای بهمیار، به دو دلیل در سال های گذشته به این شدت جلسات برگذار نمی شد، دلیل اول اینکه در این دو سه سال اخیر، دانشجویانی وارد عرصه فرهنگی شدند که باب مناظره را برای اولین بار باز کردند و تا قبل از آنها دانشویان خیلی دغدغه لازم برای تشکیل این جلسات رو نداشتند، به خاطر همین شما از سال ۷۱ تا ۹۱، یعنی ۲۰ سال! فعالیت در دانشگاه، هیچ مناظره و نشستی پیرامون بحث " هسته ای" پیدا نمی کنید.۱۶سال از این ۲۰ سال دولت سازندگی و اصلاحات روی کار بود! بااین قضاوت شما، پس در طول این ۱۶ سال یا حداقل ۸ سال دولت آقای خاتمی هم خفقان در حد اعلا وجود داشته، نکته ی بعد اینه که در دوران روحانی مچکریم، بحث هسته ای به زندگی مردم گره خورد! و حتی با اینکه ۳۳۴ نفر از نمایندگان کنگره آمریکا نامه زدند به اوباما، که اصلا تحریم مرتبط با هسته ای وجود نداره، ولی باز هم دولت محترم، گره بین هسته ای و اقتصاد رو محکم تر کرد، دو دولت قبل، بحث هسته ای به اقتصاد گره نخورد و از طرفی هیچ امتیازی به آمریکا داده نشد(۵+۱ امتیازی با ما نمی داد و حتی تحریم های جزئی رو هم بر نمی داشت، مثل الان، که علاوه بر اینکه علم و هسته ای رو دادیم، روز به روز به تحریم ها اضافه می شود!!)، به خاطره همین وقتی عزت و علم حفظ شده،و حتی ۱ سانتریفیوژ هم بی دلیل متوقف نشده، دیگه نیازی نیست اساتید دلواپس بشن، ولی در این دولت کار به جایی کشید که خانم شرمن، "فریب" رو در DNA ایرانی ها دونست! اگر DNA آقای ظریف مشکل داره، این تو هین به یک ملت با عقبه ی چند هزار سالس که به خاطر تیم هساه ای اینجور توهین هایی به ما شده و می کنن، به خاطر همین الان منتقدین بیشتر هستن و بحث برای نقد وجود داره، برای اینکه دستاورد های لوزان رو در جریانش باشید، فایل سخنرانی دکتر خلیلی در دانشگاه ولی عصر(عج) رو دانلود کنید،بعد متوجه می شید که چرا باب انتقاد باز شده و دو دوره ی قبل چیزی نبود که اساتید را نگران و دلواپس بکنه، در جواب زورگویی و امتیاز ندادن آمریکا، ایران هم امتیازی نداد، اینکه ما امتیاز بدبم و آمریکا تحریم کنه که مذاکره نیست!! موفق وو پیروز باشید.

    بهمنيار

    به نام خدا سوال در دوره گذشته چند بار مناظره که نه!!! نقد هم نه !!! حتی گفتگو در مورد عملکرد تیم هسته ای گذشته در دانشگاه ولیعصر(ع) یا کل مملکت برگزار شد؟؟؟ یکی از مهم ترین نشانهای مسلمانی انصاف است انصاف

    بهمنيار

    به نام خدا اگر در دوره قبل مدیریت دانشگاه بود و ریاست تیم هسته ای با تیم قبلی بود عمرا در دانشگاه ولیعصر اجازه برگزاری اینجور مجالس را میدادنند خدارو شکر که شهر ما به آن حد از رشد سیاسی رسیده که میتوان آزاده شاهد برگزاری این چنین مناظراتی باشد

    سجاد

    خدا شفات بده!

    ع

    تو مسلمانی ودروغ به این بزرگی میگی؟
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان