از صنایع دستی چینی تا وعده‌های رنگارنگ مسئولان

  • شناسه خبر: 6639
از صنایع دستی چینی تا وعده‌های رنگارنگ مسئولان

خانه خشتی : دومین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی درحالی در تهران در حال برگزاری است که مسئولین سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز افتتاحیه این نمایشگاه وعده‌های رنگارنگی به هنرمندان صنایع دستی کشور دادند. به گزارش خانه خشتی به نقل از فارس، دومین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی با […]

خانه » آخرین اخبار » از صنایع دستی چینی تا وعده‌های رنگارنگ مسئولان

خانه خشتی : دومین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی درحالی در تهران در حال برگزاری است که مسئولین سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز افتتاحیه این نمایشگاه وعده‌های رنگارنگی به هنرمندان صنایع دستی کشور دادند.

به گزارش خانه خشتی به نقل از فارس، دومین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی با حضور بیش از ۸۵۰تن از هنرمندان این صنعت در حالی در تهران در حال برگزاری است که موسوی، صالحی مرام، صافدل و دیگر مسئولان مرتبط با این صنعت وعده‌های رنگارنگی از ایجاد شهرک صنایع دستی کشور تا تقویت صادرات صنایع دستی به کشورهای مختلف داده‌اند.

این وعده‌ها در حالی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بیان شد که جمع کثیری از هنرمندان و دست‌اندرکاران صنعت صنایع دستی حضور داشتند و شنیدن این وعده‌ها و قول ها تنها آرام‌بخش مشکلات آنها بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در افتتاحیه این نمایشگاه از تشکیل کارگروه ملی حمایت از گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی خبر داد و گفته است، که یک‌شنبه هفته جاری درباره‌ این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود و مصوبه‌ دولت نیز در آن روز صادر خواهد شد.

سید حسن موسوی همچنین گفته بود، امروز بازار دنیا تشنه‌ هنر فاخر سنتی ایران است و یکی از سفیران جمهوری اسلامی، تعهد داده است که فقط از یک کشور دنیا می‌تواند رقم ۵ / ۱ میلیارد دلار صادرات پیش‌بینی‌شده برای امسال را جذب کند که این رقم منهای فرش و صادرات چمدانی است، پس همکارانم در وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و سازمان‌ها مستحضر باشید که آن رشد ۳۰۰ درصدی و ۱،۵ میلیارد دلار فقط در یک کشور قابل تحقق است.

موسوی افزود: امیدوارم پایان سال ۱۳۹۱ جشن تحقق این وعده‌های دست‌یافتنی، ولی سخت و مهم برگزار شود.

اکبرپور، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هم که در این مراسم حضور داشت وعده داد که، شرکت نمایشگاه‌ها با رویکرد توسعه‌ صادرات، این آمادگی را دارد که اگر شرکت‌های صنایع دستی خواستند در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنند تا ۵۰ درصد هزینه‌ حضور آن‌ها را به عنوان تخفیف پرداخت کند تا این عامل تشویقی برای حضور هنرمندان ایرانی در کشورهای خارجی باشد.

همچنین حمید صافدل، رییس سازمان توسعه و تجارت در مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع دستی گفته بود، اگر بخواهیم صنایع دستی ماندگار شود، باید در جهت تجاری‌سازی آن گام برداریم. بر این اساس برای بستن یک پیمان و عقد اخوت سازمانی اعلام آمادگی می‌کنم تا زمینه برای توسعه و بهره‌برداری از صنایع دستی فراهم شود و صندوق ترویج صنایع دستی به‌منظور حمایت صنایع دستی تشکیل شود.

وی همچنین برای حمایت از رشته‌های صنایع دستی، کمک به حضور در بازارهای خارجی و توسعه‌ صادرات اعلام آمادگی کرد.

رییس سازمان توسعه و تجارت گفت: آموزش در زمینه‌ صادرات را از دیگر ضرورت‌های این حوزه دانست و برای ارائه‌ این آموزش‌ها به فعالان صنایع دستی اعلام آمادگی کرد.

این‌ها تنها گوشه‌ای از وعده‌های مسئولان دولتی در حوزه صنایع دستی کشور است که هنرمندان و دست‌اندرکاران این رشته و حرفه چشم ‌انتظار خواهند بود تا عملیاتی شدن این وعده‌های رنگارنگ را ببینند، بلکه تحولی در صنعت صنایع دستی کشور ایجاد شود.همچنین در این میان هنرمندان صنایع دستی از مشکلات خود می‌گویند و به وعده‌های مسئولان دلگرم شده‌اند.

ردپای چینی‌ها در لابه‌لای صنایع دستی ایرانی

توفیق شریعتی از تقدیرشدگان مراسم پاسداشت از هنرمندان صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس می‌گوید: مشکلات صنایع دستی را همه گفته‌اند ولی امیدواریم در پس این گفته‌ها عمل هم وجود داشته باشد.

وی که ۲۵سال سابقه ساخت و آموزش زیورآلات سنتی را دارد، ادامه ‌می‌دهد: یکی از عمده‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی موضوع واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی است که دولت می‌تواند به راحتی برروی آنها تعرفه‌ بگذارد و یا از واردات آن‌ها جلوگیری کند.

این برگزیده می‌افزاید: آنچه که دارای اهمیت است جلوگیری از عرضه کالاهای خارجی مشابه ایرانی در فروشگاه‌ها است.

شریعتی اضافه می‌کند: ما در شهرخودمان گیوه محلی را داریم که قیمتش در بازار کشورهای اطراف حدود ۱۲۰ دلار است و خوشبختانه تا کنون مشابه چینی آن‌هم هنوز نیامده است. قیمت هر یک جفت گیوه ما برابر است با قیمت یک بشکه نفت و اگر در این رشته سرمایه‌گذاری شود درآمد زایی بسیار زیادی خواهد داشت.

وی همچنین به نمایشگاه صنایع دستی امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: امیدواریم مسئولان به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند. همچنین بازدید از نمایشگاه امسال متوسط است و چند غرفه در یکی از سالن‌های نمایشگاه هستند که لوازم و صنایع دستی چینی آورده اند که آنهارا عرضه می‌کنند.

چین در حوزه حصیر بافی‌هم وارد شده

زینب رنجبر از غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی و اهل استان هرمزگان است که در رابطه به مشکلات هنرمندان صنایع دستی به خبرنگار جامعه فارس می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی ما این است که نمی‌توانیم در نمایشگاه‌های خارجی برای عرضه و معرفی محصولاتمان حضور داشته باشیم و همچنین محصولات خود را صادر کنیم.

این هنرمند حصیرباف جنوب کشور ادامه می‌دهد: اگر وعده مسئولان مبنی بر ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی عملی شود برای صنعت‌گران این رشته خیلی سود خواهد داشت و باعث دلگرمی و همچنین احیاء رشته‌هایی که روبه نابودی است مثل تولید انواع سینی‌های حصیری، لانه پرنده حصیری و کوزه معروف هرمزگان می‌شود.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه کشور چین در رشته حصیر بافی هم نفوذ پیدا کرده و اجناس حصیری مختلفی را تولید می‌کند.

رنجبر می‌افزاید: مواد اولیه‌ای که ما در تولید محصولاتمان استفاده می‌کنیم از تولیدات خودمان است که خیلی ارزان تر اجناس تولید می‌شود، اما چینی‌ها همان کالا را به قیمت ما ولی با کیفیت خیلی پایین تر و با استفاده از مواد زائد و شیمیایی تولید و عرضه می‌کنند.

با این حال این‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات هنرمندان صنایع دستی است که چشم به دست و عمل مسئولان برای هرچه بهتر شدن این صنعت در کشور دارند. از همه مهمتر ورود چین در عرصه صنایع دستی ایرانی است که امان هنرمندان را بریده است.

همچنین ردپای این کشور نیز در نمایشگاه تمام ایرانی صنایع دستی ایران که بنا به گفته معاون رئیس جمهور قدمت این هنر در کشور به هفت هزار سال می‌رسد دیده شده و این نشان از عدم توجه مسئولان برگزارکننده نمایشگاه است.

همچنین امیدواریم که وعده‌هایی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر مسئولان داده اند تحقق پیدا کند و کمی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی کشور حل شود.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان