گزارش خبری از دورنمای مبهم مذاکرات مسکو

  • شناسه خبر: 6601
گزارش خبری از دورنمای مبهم مذاکرات مسکو

۱+۵ نشان داد قابل اعتماد نیست. خانه خشتی : معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از چند روز تعلل، دیروز پاسخی دیرهنگام و غیرکارشناسی به نامه های ۹ و ۱۵ خرداد علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داد که از هم اکنون دورنمای مذاکرات مسکو را با ابهام مواجه ساخته است. […]

خانه » آخرین اخبار » گزارش خبری از دورنمای مبهم مذاکرات مسکو

۱+۵ نشان داد قابل اعتماد نیست.
خانه خشتی : معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از چند روز تعلل، دیروز پاسخی دیرهنگام و غیرکارشناسی به نامه های ۹ و ۱۵ خرداد علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داد که از هم اکنون دورنمای مذاکرات مسکو را با ابهام مواجه ساخته است.

به گزارش خانه خشتی به نقل از پایگاه بصیرت، پس از آن که علی باقری معاون سعید جلیلی در نامه نگاری هایش با معاون اشتون پاسخی به درخواست هایش مبنی بر برگزاری نشست معاونان و کارشناسان دو طرف برای بررسی دستور کار مذاکرات بعدی در مسکو دریافت نکرد و سعید جلیلی در نامه به کاترین اشتون در روز چهارشنبه گذشته نسبت به تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، تذکر و اراده آنان (۱+۵) را برای گفت وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید خواند. هلگا اشمید، معاون اشتون دیروز با پاسخ به نامه های باقری بار دیگر رویکرد غیرسازنده ۱+۵ در مذاکرات بغداد را مطرح کرد.

متن نامه معاون اشتون به باقری به شرح ذیل است:

آقای باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

من نامه جدید شما مورخ ۴ ژوئن را که ظاهرا با نامه پاسخ من که در تاریخ چهارم ژوئن برایتان ارسال شد، همزمان بود دریافت کردم.

باید بگویم که مسایلی که در نامه های اخیرتان مطرح شد، کمی باعث تعجبم شد. مایلم یادآوری کنم که در طول مذاکرات مان در بغداد گروه ۳+۳E (گروه ۱+۵) یک پیشنهاد صریح را ارایه کرد که از یک طرف به نگرانی های کلیدی ما درباره فعالیت های غنی سازی ۲۰ درصدی می پردازد، و در همان حال فرصت های جالبی را برای همکاری در زمینه حوزه های هسته ای و دیگر حوزه ها که به نفع ایران خواهد بود، ارایه می کند.گروه ۳+۳E در آن زمان تمایل خود را به گفت وگوهای عمیق، از جمله در سطح کارشناسان ابراز کرده بود تا جزئیات این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد. متاسفانه، ایران در بغداد آمادگی این را نداشت که پیشنهاد ما درباره ورود به مذاکرات پیرامون مفاد این پیشنهاد را بپذیرد.اگر ایران اکنون آماده ورود به این مذاکرات باشد، ما بسیار دلگرم خواهیم شد، زیرا گروه ۳+۳E جمعا معتقد است که این پیشنهاد همچنان نشان دهنده امید بخش ترین مبنا برای حرکت دادن مذاکراتمان به سمت دستیابی به نتایج ملموس در مرحله ای زودهنگام است.

در مذاکرات استانبول و پس از آن ما یک چارچوب مشخص و مثبت را برای روند پایدار مذاکرات جدی برقرار کردیم. من و شما تماس های تلفنی و دیدارهای طولانی بسیاری برای تحقق این هدف داشتیم. اکنون نیاز به تعامل جدی درباره مسایل مهم وجود دارد تا درباره گام های ملموس اعتمادسازی که بتواند سریع به اجرا گذاشته شود، به توافق برسیم. ما واقعا امیدواریم یک تعهد سیاسی از جانب شما وجود داشته باشد.همان طور که قبلا اعلام کردم، نماینده عالی، کاترین اشتون مستقیما با آقای جلیلی در ارتباط است تا ببیند چگونه می توان به یک درک مشترک درباره یک رویکرد موفقیت آمیز در مذاکرات مسکو دست یافت. دستیابی به نتایج ملموس باید هدف مشترک ما باشد.

من درخواست کرده ام امروز با شما صحبت کنم تا گفت وگوهای بیشتری داشته باشیم.

ادعاهای معاون اشتون درباره غنی سازی ۲۰ درصد زمانی مطرح می شود که یک روز قبل (پنجشنبه) «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا در استانبول ترکیه گفت: قدرت های بزرگ از ایران می خواهند در حالی وارد مذاکرات [مسکو] شود که آماده اتخاذ اقداماتی برای توقف غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم باشد.وی که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، مدعی شد: از آنها می خواهیم در حالی بیایند که آماده اجرای گام هایی ملموس درباره غنی سازی ۲۰ درصد باشند.

در حالی که در نشست بغداد توافق شد که معاونان کاترین اشتون و سعید جلیلی برای تدوین یک دستور کار جامع و مورد توافق دو طرف در فاصله مابین مذاکرات بغداد و مسکو دیدار کنند، عدم آمادگی اشمید برای این امر که در نامه ای به علی باقری اعلام شده است، نشان می دهد گروه ۱+۵ مایل به بحث درباره دستور کار نشست مسکو نیست.

برخی کارشناسان عقیده دارند نتیجه ای که می توان از این موضوع گرفت این است که ۱+۵ علاقمند است دستور کار مدنظر خود در بغداد را بار دیگر در مسکو تکرار کند.

دستور کار مدنظر ۱+۵ در بغداد آغاز بحث درباره غنی سازی ۲۰ درصد در ایران بود اما ایران این دستور کار را نپذیرفت و تاکید کرد که باید بحث پذیرش غنی سازی ایران هم همزمان در دستور کار مذاکرات قرار داشته باشد. ۱+۵ نهایتا از موضع خود کوتاه آمد و در بیانیه پایانی که اشتون بعد از مذاکرات بغداد قرائت کرد، هم موضع ایران و هم موضع ۱+۵ ذکر شده است. به عقیده تحلیلگران در تهران، اگر مذاکره ای میان اشمید و باقری انجام نشود، به این معناست که ۱+۵ تصمیم دارد صرفا بحث ۲۰ درصد را در مسکو مطرح کند که به این ترتیب توافق بغداد نقض خواهد شد و دور نمای مذاکرات مسکو همانطور که دکتر جلیلی هم در نامه خود به اشتون بر آن تاکید کرده در هاله ای از ابهام و تردید قرار می گیرد.این حدس وجود دارد که با توجه به اهمیتی که مذاکرات مسکو برای روسیه دارد ممکن است برخی طرف ها در ۱+۵ یا بیرون از آن مایل به اخلال در این روند باشند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان