نماز جمعه مدینه در خدمت اسلام یا آل‌ سعود؟!/ دیکته‌هایی که خطبا روخوانی می‌کنند

  • شناسه خبر: 6569
نماز جمعه مدینه در خدمت اسلام یا آل‌ سعود؟!/ دیکته‌هایی که خطبا روخوانی می‌کنند

حضور گسترده زائران در مدینه برای نماز جمعه یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسلمانان را به وجود می‌آورد اما بیان اندک مسائل سیاسی از سوی خطیب جمعه و آنهم حمله به دولت سوریه شایسته این اجتماع عظیم نیست و بیشتر از آنکه مصالح امت اسلامی مورد توجه باشد، مصالح و نظرات آل سعود در قالب خطبه […]

خانه » آخرین اخبار » نماز جمعه مدینه در خدمت اسلام یا آل‌ سعود؟!/ دیکته‌هایی که خطبا روخوانی می‌کنند
نمازجمعه مدینه

نمازجمعه مدینه

حضور گسترده زائران در مدینه برای نماز جمعه یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسلمانان را به وجود می‌آورد اما بیان اندک مسائل سیاسی از سوی خطیب جمعه و آنهم حمله به دولت سوریه شایسته این اجتماع عظیم نیست و بیشتر از آنکه مصالح امت اسلامی مورد توجه باشد، مصالح و نظرات آل سعود در قالب خطبه نماز اعلام می‌شود.

به گزارش خانه خشتی به نقل ازایکنا ،نماز جمعه یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات عبادی و سیاسی امت اسلام است، تقویت حضور مردم در صحنه، تربیت دینی مسلمانان، دشمن شناسی، تشریح وضعیت سیاسى جامعه مسلمین و بیان مصالح اسلام و مسلمانان از جمله نتایج و ثمرات نماز جمعه است.

پیشینه نماز جمعه به دوران صدر اسلام بر می‌گردد، پیامبر(ص) در هجرت به مدینه روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول چهار روز در قبا ماندند و مسجد قبا را تأسیس کردند.

ایشان روز جمعه به سمت مدینه حرکت کردند و به هنگام نماز جمعه به محله «بنى سالم» رسیدند و مراسم نماز جمعه را در آنجا برپا داشتند و مسجدی به نام مسجد جمعه آنجا پایه‌گذاری شد ایشان در آنجا خطبه‌اى خواند و این اولین خطبه حضرت در مدینه بود.

نماز جمعه یک عبادت بزرگ دسته جمعى است، توصیه ائمه جمعه به تقوا و ترس از خدا برای این است تا مسلمانان حضور قلب داشته باشند و از هرگونه گناهی دوری نمایند، اما نماز جمعه از نگاه سیاسی یک کنگره بزرگ اسلامی است که هر هفته تکرار می‌شود و مصالح مسلمان و بیان راه‌های اقتدار و عزت امت اسلامی باید هدف خطیبان جمعه باشد.

یکی از زیبایی‌های معنوی شهر مدینه حضور زائران در نماز جمعه است، ظهر جمعه انبوه زائرانی مشاهده می‌شوند که از درب‌های مختلف مسجد النبی خود را به محل نماز جمعه می‌رسانند تا صلابت امت پیامبر را این بار از بعد سیاسی به دشمنان نشان دهند.

خطبه‌های نماز جمعه از روی نوشته توسط خطیب جمعه خوانده می‌شود و خطبه ترکیبی از معارف دینی و مسائل سیاسی است و در پایان نیز خطیب جمعه به درگاه خداوند برای عزت مسلمانان دعا می‌کند، مجموع دو خطبه شاید بیشتر از ۱۵ دقیقه نباشد و عمدتا موضوعات به صورت کلی بیان می‌شود و حتی گاهی نیاز است که یک موضوع دقیق‌تر روشن و تحلیل شود، اما در اینجا اصل بر مختصرگویی است، در رسانه‌ها نیز قبل از برگزاری نماز جمعه در خصوص نام سخنران مطلبی بیان نمی‌شود.

معمولا در هر هفته نوع بیان مطالب در چند موضوع است، بیان پندهای اخلاقی، اعلام چند موضع سیاسی و دعا برای عزت مسلمانان. نکته اینجا است که خطیب جمعه در حالی عزت مسلمانان را در پایان خطبه از خداوند می‌خواهد که مواضع متناقضی در مورد امت اسلامی می‌گیرد، یکی از مسائل این چند ماه اخیر مسئله سوریه است، در حالی که بر همگان روشن است، حکومت سوریه با عده‌ای شورشی و مزدور بیگانه روبرو است و قضیه سوریه با کلیت بیداری اسلامی تفاوت اساسی دارد و البته منکر لزوم برخی اصلاحات در سوریه نیستیم، خطیب جمعه مدینه با الفاظی تند خواستار پیروزی این عده مزدور بر حکومت سوریه می‌شود.

نکته تأسف بار این است که این سخنان در جایی گفته می‌شود که روزگاری پیامبر اسلام در این مکان برای اقتدار امت اسلامی دعا می‌کردند و با تحلیل‌های روشن و هدایت‌گرایانه خود نسلی از مومنین را تربیت کردند که فاتح بدر و خیبر شدند و فتح مکه به دست نسل تربیت شده از سوی پیامبر صورت گرفت. این مکان قداست فراوانی دارد و هر گونه تضعیف امت اسلامی ضربه زدن به این قداست است.

البته خطیب جمعه مدینه هرازگاهی در کنار برخی مسائل هجمه‌های زیادی نیز به فرق اسلامی وارد می‌کند، متأسفانه در نماز جمعه مدینه اصل وحدت به حاشیه رفته است و انعکاس اخبار نماز جمعه و تحلیل‌های رسانه‌های صهیونیستی و بیگانه با اهداف خاصی صورت می‌گیرد و این نشان از خوشحالی مجامع آمریکایی و صهیونیستی از این گونه اظهارات دارد، اینکه خطیب نماز جمعه حکومت سوریه را تضعیف کند و سپس مسلمانان را دعوت به وحدت کند، یک تضاد بزرگ است.

عده‌ای از نمازگزاران نماز جمعه مدینه در پاسخ به این سؤال که موضع‌گیری سیاسی خطیب جمعه مدینه را چگونه ارزیابی می‌کنند، گفتند: ده‌ها هزار نفر از مسلمانان در نماز جمعه شرکت می‌کنند، اما این گونه موضع‌گیری‌ها در واقع چالش‌های جدید برای دنیای اسلام ایجاد می‌کند.

خطیب جمعه مدینه البته آرزوی پیروزی فلسطینی‌ها را نیز دارد اما به صورت اجمالی و گذرا ولی موقع دعا کردن برای پیروزی مردم سوریه(تروریست‌ها) با حالت تضرع خاصی روی به درگاه الهی می‌کند و از خداوند می‌خواهد تا حکومت ظالمان(بشار اسد) را سرنگون کند!

چرا امام جمعه یک کشور اسلامی چنین آرزویی دارد؟ و چرا سربسته از موضوع فلسطین رد می‌شود، پاسخ روشن است، حکومت عربستان در جریان محاصره غزه که رژیم اشغالگر قدس در تهاجم هوایی به مناطق مختلف شهر غزه ده‌ها نفر از زنان و کودکان و مردم را به شهادت رساند، نه تنها اقدامی نکرد بلکه تمام تلاش خود را برای به تأخیر انداختن اجلاس سران کشورهای عربی در خصوص غزه به کار برد.

حضور گسترده زائران در مدینه برای نماز جمعه یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسلمانان را به وجود می‌آورد اما این سخنان شایسته این اجتماع عظیم نیست و بیشتر از آنکه مصالح امت اسلامی مورد توجه باشد، مصالح و نظرات آل سعود در قالب خطبه نماز اعلام می‌شود.

در واقع خطیب نماز جملات بسیار کوتاهی در مورد مسائل سیاسی بیان می‌کند و بخش اعظم این جملات نیز تاییدکننده مواضع عربستان و اتحادیه عرب است، خطیب جمعه حتی یک جمله هم فراتر از نوشته‌هایی که برای او آماده شده است، نمی‌گوید، اصلا وضعیت مردم بحرین جایی در خطبه نماز جمعه مدینه حتی به اندازه یک جمله نیز ندارد.

خطیب جمعه مدینه که خود را از مومنان می‌داند، در جایی خطبه می‌خواند که پیامبر خدا (ص) فرمودند: «هرکس صدای فریاد مسلمانی را بشنود و به کمک او نشتابد، مسلمان نیست».

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان