سردار باقرزاده در نشست خبری تشریح برنامه‌های راهیان نور شمالغرب:

  • شناسه خبر: 6553
سردار باقرزاده در نشست خبری تشریح برنامه‌های راهیان نور شمالغرب:

جوانان کشور از ۳۱ خرداد مهمان لاله‌های کردستان می‌شوند خانه خشتی : سردار باقرزاده با بیان اینکه اعزام زائرین راهیان نور به شمالغرب کشور با شعار «جوانان ایران مهمان لاله‌های کردستان» از اول تا ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود، افزود: امسال یکصدهزار نفر از مناطق عملیاتی شمالغرب دیدن خواهند کرد. به گزارش خانه خشتی به نقل […]

خانه » آخرین اخبار » سردار باقرزاده در نشست خبری تشریح برنامه‌های راهیان نور شمالغرب:

جوانان کشور از ۳۱ خرداد مهمان لاله‌های کردستان می‌شوند
خانه خشتی : سردار باقرزاده با بیان اینکه اعزام زائرین راهیان نور به شمالغرب کشور با شعار «جوانان ایران مهمان لاله‌های کردستان» از اول تا ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود، افزود: امسال یکصدهزار نفر از مناطق عملیاتی شمالغرب دیدن خواهند کرد.

به گزارش خانه خشتی به نقل از خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس «توانا»، سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس ستاد مرکزی راهیان نور امروز در نشست خبری برنامه‌های راهیان نور شمال‌غرب کشور، اظهار داشت: یکی از وفادارترین و اصیل‌ترین اقوام ایرانی در کشورمان قوم کرد است و حضرت امام (ره) بر وفاداری آنها تأکید و تصریح داشته‌اند.

وی ادامه داد: حضرت امام در ۲۶ آبان ۵۸ در پیامی خطاب به مردم کردستان اظهار داشتند سلام بر مردان و خواهران کرد که با وفاداری خود از توطئه خائنین به کشور جلوگیری کردند و این شامل کردهای کردستان و آذربایجان است.

* پیش‌مرگان کرد اصحاب امام خمینی هستند

سردار باقرزاده تصریح کرد: یکی از وفادارترین مردم، مردم کردستان هستند که در طول ۳۳ سال گذشته به ویژه دهه اول انقلاب وفاداری خود را نشان داده‌اند و با شهادت‌طلبی پیشمرگان کرد شایسته است که ما آنها را از اصحاب امام خمینی در کردستان بنامیم.

* کردستان ۵۴۰۰ شهید در سال‌های اول انقلاب تقدیم کرده است

وی بیان داشت: مردم کردستان هرگز حاضر به تمکین و تسلیم در مقابل ایادی آمریکا نشده‌اند و کردستان را از لوث وجود ضدانقلاب پاکسازی کرده‌اند؛ کردستان در سال‌های اول انقلاب ۵۴۰۰ شهید تقدیم نظام کرده است و این عدد در مقایسه با کل شهدای بومی و غیربومی یک‌چهارم آمار شهدا را نشان می‌دهد و سه‌چهارم دیگر مربوط به مناطق دیگر است.

سردار باقرزاده افزود: حوادثی که در نقاط مختلف کردستان اتفاق افتاد، نمونه‌های زیادی دارد که عبارتند از بمباران مناطق کردستان در ۱۵ رمضان سال ۶۳ که منجر به شهادت ۵۹۰ نفر شد که از این تعداد ۲۱۸ نفر مربوط به شهر بانه هستند و بمباران شیمیایی سردشت در ۷ تیرماه ۶۶ که در اثر آن عده‌ زیادی به شهادت رسیده و یا هنوز بعد از سال‌ها با عوارض آن مواجه هستند.

* مریوان ۱۰۷۴ شهید و ۱۱۹ بار بمباران شده است

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور تصریح کرد: شهر سنندج در ۲۵ دی‌ماه سال ۶۶ به شدت بمباران شد که در اثر این بمباران ۲۳۰ نفر از مردم آن به شهادت رسیده و ۵۴ نفر از روحانیون این شهر نیز به شهادت رسیدند که ۲ نفر از آنها مربوط به فتنه وهابیت است اما شهر مریوان با ۱۰۷۴ شهید در راه مبارزه با ضدانقلاب و همچنین ۱۱۹ بار بمباران هوایی پیشتاز شهرهای دیگر است.

سردار باقرزاده یادآور شد: در طول ۱۱۹ مرتبه‌ای که مریوان بمباران شده است، این شهر ۳۱۰ شهید و ۱۲۷۸ جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

* جوانان ایران مهمان لاله‌های کردستان

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور در ادامه خاطرنشان کرد: آشنایی با کردستان به عنوان سرزمین خاموش ضرورتی بسیار مهم است و از این رو در برنامه امسال راهیان نور شمال‌غرب با شعار «جوانان ایران مهمان لاله‌های کردستان» زائران به دیدار رزمندگان، خانواده‌های شهدا، پیشمرگان کرد و مردم منطقه خواهند رفت.

* امسال یک‌صدهزار نفر از مناطق علمیاتی شمال‌غرب بازدید می‌کنند

سردار باقرزاده ادامه داد: در راهیان نور مناطق شمال‌غرب نهادهایی همچون ارتش، سپاه، هلال‌احمر، ستاد راهیان نور، استانداری‌ها و ستادهای معین از اول تا ۳۱ تیرماه مشارکت دارند و زائران از کردستان و قسمت جنوبی آذربایجان غربی بازدید می‌کنند.

وی یادآور شد: استان کردستان با توجه به سبقه فرهنگی که دارد، مورد توجه ویژه برنامه راهیان نور امسال قرار گرفته است و مهم‌ترین رویکرد ما این است که زائران طبقه‌بندی شوند که در این زمینه راهبرد ما نیز همان راهبرد شهید بروجردی است تا در یک مسیر تکاملی افراد را که در طی سال‌ها در این مناطق حضور پیدا می‌کنند، اطلاعات‌شان در این زمینه نیز بیشتر شود و در همین راستا سال گذشته ۱۵ هزار نفر از این مناطق بازدید کردند اما امسال این تعداد رشد صعودی داشته و به یکصدهزار نفر افزایش پیدا کرده است.

سردار باقرزاده مهم‌ترین برنامه‌‌های راهیان نور شمال‌غرب را احیاء و گویاسازی نقاط حماسی بزرگ، شناساندن مردان و زنان حماسی و شناساندن دشمنان مردم کردستان برشمرد و گفت: یکی از راهبردهای مهم شهید بروجردی که سنگ صبور و مسیح کردستان است و از مبارزان با ضدانقلاب بود همان تعبیر زیبایی است که درباره ضدانقلاب داشت و همواره می‌گفت ضدانقلاب یک غده سرطانی است و ما باید طوری آن را جراحی کنیم تا به مردم آسیبی نرسد و تلاشش این بود که صف مردم را از ضدانقلاب در کردستان جدا کند.

* چهار گوشه سنندج میدان روایت‌گری است

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور خاطرنشان کرد: در بخش احیاء گویاسازی، ما به پرداختن مسئله و چگونگی آزادسازی سنندج تأکید داریم چرا که این شهر با دو جنگ بزرگ روبه‌رو بود و آن را تحمل کرد و چهارگوشه آن میدان روایت‌گری است برای مثال در باشگاه افسران نیروهای ما ۴۰ روز مقاومت کردند یا در استانداری، فرودگاه و را‌ه‌های مواصلاتی چنین صحنه‌هایی را شاهد بودیم و این مناطق از دست ضدانقلاب نجات پیدا کرد و باید همه این مسائل برای همگان حتی مردم کردستان تبیین شود که چگونه عده زیادی که اصلا کرد نبودند در بین آنها نفوذ کرده و جنایات فراوانی را مرتکب شدند.

سردار باقرزاده افزود: در آزادسازی شهر سنندج ۶۱ نفر از ارتش، ۷۷ نفر از سپاه، ۱۳ زن و کودک از خانواده پیش‌مرگان کرد، یک نفر از نیروی انتظامی، یک نفر از هلال‌احمر و ۵۵ نفر از رزمندگان بومی به شهادت رسیدند و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

وی در ادامه راهبردهای راهیان نور را براساس راهبرد نظامی شهید بروجردی برشمرد و افزود: این راهبردها شامل ۵ محور است که عبارتند از محورهای پاکسازی و برقراری امنیت در شهرها، پاکسازی و امنیت محورهای مواصلاتی، برقراری امنیت در مناطق روستایی، برقراری امنیت در مرزهای کردستان با عراق و مشارکت مردم و رزمندگان کردستان در جنگ با متجاوزین بعثی.

وی گفت: در حقیقت آنچه که راهیان نور باید به آن توجه کنند، جنگ در کردستان باید به صورت ایستگاهی تبیین شود تا به نقطه اوج برسد و توجه به نقطه عملیاتی مرز هدف صرف ما نیست.

* عملیات‌های مهم مناطق شمال غرب

سردار باقرزاده خاطرنشان کرد: عملیات‌های مهمی برای آزادسازی خطوط مرزی صورت گرفته است که عبارتند از عملیات بعثت در ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال ۶۲ در منطقه آلوت، عملیات وحدت در هفتم آذرماه ۶۲ در بانه، عملیات شهید هادوی در هشتم خردادماه ۶۳ در بانه، سقز و مریوان، عملیات غدیر در دهم شهریور ۶۴ در بانه و بوالحسن و عملیات دیگری در ۱۵ مهرماه ۶۴ در بانه صورت گرفته است.

وی مناطق مورد بازدید زائرین راهیان شمال غرب را شامل منطقه عملیاتی دزلی، ملخور، کمانجر نام برد و افزود: علاوه بر این مناطق از غرب مریوان و یادمان شهدا در کنار دریاچه زریوار محدوده مرزی قوچ سلطان، باشماق، قلنجان، روستای شیخان، محدوده شیلر منطقه عملیاتی پنجوین، والفجر ۴ و ۹، ارتفاعات کانی‌مانگا، دره شیلر و گردنه دارساوین در حدفاصل بانه و سردشت که محل شهادت شهید زین‌الدین است، بازدید می‌کنند.

سردار باقرزاده اظهار داشت: محور بانه و سردشت، چهار بار پاکسازی شده است که مرحله اول آن در شهریورماه ۵۸ با فرماندهی شهید چمران مرحله دوم تابستان ۵۹ با فرماندهی شهید صیاد شیرازی، مرحله سوم ۶ مردادماه سال ۶۰ با همکاری ارتش و سپاه که منجر به شهادت شهید شهران‌فر شد، انجام گرفت و درنهایت در ۷ آذرماه سال ۶۰ با فرماندهی شهیدان بروجردی، صیاد شیرازی و ناصر کاظمی به طور کامل پاکسازی شد که این مرحله شامل ۱۲ مرحله بود و ۱۶۸ روز به طور انجامید و رزمندگان ما ۱۲ روز در حال آفندی به سر بردند و شهید مصطفی طیاره، فرمانده سپاه سقز نیز در همین مرحله به شهادت رسید.

وی تصریح کرد: از مناطق دیگری که برای بازدید زائرین پیش‌بینی شده است، مناطق یادمانی دوپازا، ارتفاعات کدو، سیدالشهداء و حاج عمران، قمطره، شهید صدر که محل شهادت شهیدان ناصر کاظمی، ردانی‌پور، کاوه و همچنین مناطق عملیاتی قادر، کربلای ۲ و ۷ و والفجر ۲ است.

* آشنایی کاروان‌های راهیان نور با مردان و زنان قهرمان کردستان

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور یادآور شد: از برنامه‌های دیگر راهیان نور شمال غرب آشنایی با مردان و زنان قهرمان کردستان و ایل منگور در اشنویه و‌ آشنایی با خانواده شهیدان شبلی و قادرزاده است که خانواده قادرزاده ۶ نفر از فرزندان خود را تقدیم نظام کرده و یک جانباز نیز در این خانواده از یادگاران دفاع مقدس است و این خانواده در مجموع ۲۷ شهید و جانباز از دوران دفاع مقدس به یادگار دارد.

وی گفت: همچنین در طول بازدید یک ماهه زائران از مناطق شمال‌غرب زائران با شهیده ناهید کرجو، شهیدان سعید توحیدی، کاک‌جلال برنامه، داریوش چاپاری، محمد حمید احمدی، حسین آقایی، فرید تعریف، عثمان فرشته، محمد بروجردی،‌ ناصر کاظمی، موحد دانش، مصطفی طیاره، نصرت‌زاده، آبشناسانان، امان‌الهی، ناجیان، علی هاشمی، جواد و خداکرم که بخش اعظمی از این شهدا از افراد بومی منطقه هستند آشنا می‌شوند.

* شناساندن ماهیت گروه‌های ضد انقلاب به کاروان‌های راهیان نور

سردار باقرزاده بخش دیگر برنامه‌های راهیان نور شمال‌غرب کشور را شناساندن ماهیت گروه‌هایی نظیر حزب خلق، کومله، دمکرات و چریک‌های خلق برای بازدیدکنندگان برشمرد.

وی در ادامه افزود: بخش چهارم برنامه‌های راهیان نور شمال‌غرب مربوط به فعالیت‌های فرهنگی است که می‌توان به زرگداشت شهدای شیمیایی سردشت، رزم شبانه با عنوان مردان آسمانی توسط بسیج در پیرانشهر، رزم شبانه توسط ارتش در پادگان پسوه، برگزاری یادواره سردار حاج احمد متوسلیان در مریوان، برگزاری زیارت حضرت رسول در سقز، توزیع اطلس ویژه شمال‌غرب، کتب دفاع مقدس و بروشور، فعالیت‌های میدانی مثل نصب تمثال شهدا در مسیر راهیان نور و شهرها اشاره کرد.

* راه‌اندازی کتابخانه‌های دفاع مقدس در ۲۲ روستای شمال غرب

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور بیان داشت: راه‌اندازی کتابخانه‌های دفاع مقدس در ۲۲ روستای درگیر در مناطق مرزی زمان جنگ، از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود که کتابخانه‌ها در روستاهای چندپاره، سیران، هلاله ابراهیم، خالوزه، خانم، کهریزه، شب‌خوان، بایوه، باشماق، حسن‌آباد، کال‌چناره، کانی‌کبود، دره حره، پیرانشهر، لیواولیا، لیوسفلا، دولاس، قلمبان، پیران‌کهنه، رسول‌آباد، مراغه و تهریز راه اندازی می‌شود و این روستاها دارای یک هزار و ۳۶۰ خانوار و ۶ هزار و ۸۰۱ نفر جمعیت است.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های دیگر ما در این مناطق شامل فعالیت‌های رفاهی و عمرانی توسط بسیج و اجرای طرح مصباح «مطب صلواتی باب‌الحوائج» است که مردم منطقه توسط پزشکان به صورت رایگان ویزیت می‌شوند. همچنین در زمینه خدمات اردویی برای کاروان‌های راهیان نور، پادگان‌ها و مراکز نظامی و سنگرهای دوران دفاع مقدس برای اسکان یکصدهزار نفر آماده شده است؛ راویان میدانی و اسنادی که در این مدت از آنها استفاده می‌شود از رزمندگان غیربومی و پیش‌مرگان کرد منطقه انتخاب شده‌اند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان