دانشیار دانشگاه تهران در گفتگو با خانه خشتی عنوان کرد؛

گره زدن سرنوشت کشور با مذاکرات کشوری خارجه عملی نابخردانه است/ نیازمند زمینه سازی حماسه ای مشابه نهم دی ماه هستیم

  • شناسه خبر: 65373
گره زدن سرنوشت کشور با مذاکرات کشوری خارجه عملی نابخردانه است/ نیازمند زمینه سازی حماسه ای مشابه نهم دی ماه هستیم

دانشیار دانشگاه تهران گفت: مردم باید بدانند لغو تحریم ها سرابی بیش نیست و اتفاق نمی افتد.

خانه » آخرین اخبار » گره زدن سرنوشت کشور با مذاکرات کشوری خارجه عملی نابخردانه است/ نیازمند زمینه سازی حماسه ای مشابه نهم دی ماه هستیم

سعید زیباکلام در گفت و گوی اختصاصی با “خانه خشتی“، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آینده مذاکرات به کجا خواهد رسید و آیا اعتراضات و انتقادات رجال سیاسی تأثیری در نتیجه توافق دارد یا خیر، گفت: مذاکرات هسته ای به سرعت ادامه خواهد داشت و در زمان مقرر امضا می شود ولی شاهد حوادثی شبیه آنچه پس از توافق ژنو رخ داد، خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پس از امضای متن توافق نهایی گرد و خاکی ایجاد شده و فضاسازی تیره و تاری به وجود می آید، افزود: همانطور که در سه ماهه پایان سال گذشته و پس از توافق ژنو صحبت از حرکت به سمت توافق نهایی بود و برای آن روزشماری می شد، اما با نزدیک شدن به فروردین در مصاحبه های مسئولین مذاکرات در غرب صحبت از بیانیه مطبوعاتی به عمل آمد و در نهایت شاهد بیانیه مطبوعاتی بودیم که در لوزان رخ داد، این بار نیز چنین احتمالی وجود دارد .

مجمع عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان_سعید زیباکلام_خانه خشتی (۲۹)

مبانی سیاست خارجه دولت یازدهم ابهام سازی تعمدی و پنهان کاری است

دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به مبانی سیاست خارجه دولت یازدهم از قبیل ابهام سازی تعمدی و پنهان کاری های آن در انتشار متن اصلی توافق نامه و موسوم نمودن آن به یک توافق غیر مکتوب، افزود: پس از توافق لوزان شاهد بازی هایی از قبیل اینکه بیانیه حاضر همان فکت شیت است و تنها توافق نامه ای جدید موسوم به غیر مکتوب وجود دارد، بودیم.

وی نوع رویکرد دولت یازدهم و تداوم و اعتبار آن را از عوامل به توافق رسیدن مذاکرات بیان کرد و افزود: رابطه و نسبتی که دولت با مردم برقرار کرده و شعارهایی از قبیل اینکه «ما می خواهیم چرخ هسته ای بچرخد، چرخ معیشت هم بچرخد» کاملاً ناعقلانی بوده و ریسک بزرگی است.

سعید زیباکلام با انتقاد از اقدام دولت در خصوص گره زدن آینده سرنوشت دولت به مذاکرات، گفت: به اعتقاد من این گره زدن از سر نادانی و خامی بوده است، در حالی که می توانستیم مذاکرات را بدون چنین گره زدنی داشته باشیم.

دانشیار دانشگاه تهران با ابراز تأسف از اقدام دولت در صحنه بین المللی، اظهار کرد: این توافق برای آمریکایی ها و دولت دموکرات اوباما هم بسیار ارزشمند است، اما آن ها اینگونه مذاکرات را عَلَم نمی کنند و حتی در بعضی موارد اعلام می کنند که گزینه های نظامی هم روی میز است و اگر قرار باشد در برخی توافقات تجدید نظر شود، مذاکرات را لغو می کنند.

مجمع عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان_سعید زیباکلام_خانه خشتی (۳۰)

گره زدن سرنوشت کشور با مذاکرات کشوری خارجه عملی نابخردانه است

زیباکلام گره زدن سرنوشت یک کشور با مذاکرات کشوری خارجه را عملی نابخردانه دانست و گفت: دست آمریکایی ها در مذاکرات به قدری باز است که هم مذاکره می کنند، هم امتیاز می گیرند و از طرفی به ملت شان هم نمی گویند که اگر مذاکرات انجام شود، مشکل مسکن، بیکاری و اشتغال نیز رفع می گردد.

وی با اشاره به اینکه باید نگرش مان را نسبت به مذاکرات تغییر دهیم، تصریح کرد: چرا باید سرنوشت دولت و همه مسائل عرصه سیاست داخلی را اینطور علنی و شدید به کشورهای خارجه که ما را تهدید می کنند، گره بزنیم؟

دانشیار دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست خارجه دولت یازدهم و تدبیر و اعتدال و عقلانیت آن در یکجا جمع نمی شود، گفت: در واقع ما همه چیز را لو دادیم، آمریکا اکنون می داند این دولت به هر قیمتی توافق را قبول می کند و پس از آن با انواع سرخاب ها از قبیل دروغ های رسانه ای و دم زدن از عزت مردم و سخنان رهبری صورت خود را سرخ نگه می دارد.

زیباکلام بروز چنین رفتارهایی را از سوی یک دولت برآمده از انقلاب عجیب عنوان کرد و افزود: این دولت پیشاپیش یک چک سفید را امضا کرده و اکنون روند بانکی آن سپری می شود تا زمان موعود فرا برسد.

مجمع عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان_سعید زیباکلام_خانه خشتی (۱۳)

نیازمند زمینه سازی حماسه ای مشابه نهم دی ماه هستیم

وی با بیان اینکه بسرعت نیازمند زمینه سازی حماسه ای مشابه نهم دی ماه هستیم، گفت: وظیفه اصحاب رسانه و دانشگاهی این است که اعتراضات و اگاهی سازی ها را از سطح دانشگاه ها خارج کنند و به سمت عامه مردم ببرند تا مردم بدانند که برای استقلال کشورشان چه اتفاق در حال وقوع است.

دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مردم باید بدانند لغو تحریم ها سرابی بیش نیست و اتفاق نمی افتد، افزود: اگر یک جریان اگاهی بخشی مردمی و خیزش و قیامی همچون نه دی رخ دهد، آن وقت می توانید مطمئن شوید که قصه توافق نهایی عوض می شود.

وی با بیان اینکه آگاهی مردمی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده تأثیر مستقیمی دارد، ابراز داشت: اگر عامه مردم متوجه شوند که با امضای توافق بخشی از عزت و میلیاردها تومان پول از بین رفته است و تحریم ها به قوه خود باقیست، آنچه از داخل صندوق بیرون می آید، قضاوت مردم نسبت به سیاست خارجه را تغییر می دهد.

سعید زیباکلام در پاسخ به سوال خبرنگار “خانه خشتی“، مبنی بر اینکه در حال حاضر هر گونه انتقاد و اعتراضی به همدلی و همزبانی مطرح شده از سوی رهبر نسبت داده می شود، گفت: همدلی و همزبانی مد نظر رهبر فرزانه انقلاب یکطرفه نیست؛ حضرت آقا در جمع مداحان بیان کردند که همدلی و همزبانی یعنی ما هیچ چیز محرمانه و مخفی نداریم؛ در حالی که بسیاری افراد از کلام رهبر سوء استفاده می کنند.

برچسب ها:
خانه خشتی دولت یازدهم رفسنجان سیاست خارجه نه دی هسته ای
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان