چه کسانی از فعال‌سازی القاعده در منطقه سود می‌برند؟

  • شناسه خبر: 6472
چه کسانی از فعال‌سازی القاعده در منطقه سود می‌برند؟

خانه خشتی به نقل از فارس: کارشناسان و تحلیلگران منطقه ضمن هشدار درباره بازگشت القاعده به صحنه تحولات منطقه از جمله سوریه اعلام کردند، تلاش برای مسلح کردن آنچه معارضان نظام دمشق خوانده می‌شوند،‌در حقیقت همان تلاش در راستای مسلح کردن عناصر القاعده در سوریه است. “حمزه الحاج حسن” کارشناس مسائل سوریه در گفت‌وگو با […]

خانه » آخرین اخبار » چه کسانی از فعال‌سازی القاعده در منطقه سود می‌برند؟

خانه خشتی به نقل از فارس: کارشناسان و تحلیلگران منطقه ضمن هشدار درباره بازگشت القاعده به صحنه تحولات منطقه از جمله سوریه اعلام کردند، تلاش برای مسلح کردن آنچه معارضان نظام دمشق خوانده می‌شوند،‌در حقیقت همان تلاش در راستای مسلح کردن عناصر القاعده در سوریه است.

“حمزه الحاج حسن” کارشناس مسائل سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به حملات تروریستی در سوریه از فعالیت‌ عناصر تروریستی القاعده در این کشور حامی مقاومت خبر داد و گفت: با توجه به حوادثی که در سوریه در حال روی دادن است، امروزه حضور القاعده در سوریه بر کسی پوشیده نیست و اتفاقا از سوی معارضان نیز تاکید شده است.

وی با اشاره به مذاکرات آمریکا با طالبان در افغانستان گفت: مواضع واشنگتن درباره حوادث تروریستی اخیر سوریه به صورت تلویحی از دست داشتن القاعده در انفجارهای اخیر حکایت داشت که در مواضع هیلاری کلینتون وزیر خارجه و وزارت دفاع آمریکا نمود پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک پیام الظواهری رهبر القاعده برای اعلام جهاد ضد نظام سوریه را دلیل دیگری در تاکید حضور القاعده در سوریه دانست و گفت: تلاش برای مسلح کردن آنچه معارضان نظام دمشق خوانده می‌شوند،‌در حقیقت همان تلاش در راستای مسلح ساختن عناصر القاعده در سوریه است.

وی با اشاره به خوش خدمتی آل سعود و آل ثانی به دشمنان امت عربی و اسلامی برای ضربه زدن به سوریه، تاکید کرد که ریاض و دوحه همپای صهیونیست‌ها،‌آمریکایی‌ها و عناصر القاعده برای برهم زدن امنیت سوریه فعالیت می‌کنند.

از طرفی “خالد الأسدی” نماینده برجسته پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بیشتر عملیات ترویستی عراق توسط بازمانده‌های رژیم بعثی و عناصر القاعده انجام می‌گیرد، تاکید کرد که محافل تروریستی که به ایجاد ناامنی و کشتار بیگناهان در عراق می‌پردازند، از حمایت برخی از کشورهای منطقه بر خوردارند و دستان القاعده نیز در پشت پرده این عملیات نیز مشاهده می‌شود.

شیخ “حمید رشید معله” سخنگوی مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به حوادث تروریستی در عراق،‌ در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ملت عراق انگشت اتهام را به سوی چه کسانی نشانه می‌رود، گفت: درخصوص عملیات تروریستی دستگاه‌های امنیتی همواره بقایای رژیم صدام و القاعده راعامل این حوادث می‌بینند.

وی با بیان اینکه تروریست‌های داخلی عراق از حمایت و پشتیبانی برخی از کشورهای خارجی برخوردارند؛‌از بردن نام کشوری به خاطر مسائل امنیتی امتناع کرد و هدف بقایای رژیم صدام از ایجاد ناامنی در عراق را تلاش به منظور بازگشت به قدرت دانست.

“فیصل عبدالساتر” کارشناس مسائل استراتژیک خاورمیانه در گفت‌‌وگو با فارس، افزایش عملیات تروریستی در سوریه را ناشی از عدم همراهی مردم باتوطئه‌های خارجی جهت تضعیف نظام دمشق خواند و افزود: آمریکا و صهیونیست‌ها وقتی نظام دمشق را مقتدر یافتند به سازمان تروریستی القاعده روی آورده و عناصری از آنرا به سوریه گسیل کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی، بر افروختن آتش فتنه و اختلافات مذهبی و طائفه‌ای را یکی از اهداف ائتلاف آمریکا با القاعده دانست و افزود: همان‌گونه که می‌دانیم دستگاه‌های امنیتی لبنان از مدت‌ها پیش به مقامات سوری نسبت به فعالیت القاعده در برخی از مناطق مرزی لبنان هشدار دادند که تحت پوشش دستگاه‌های امنیتی این کشور قرار ندارند و این تاکید می‌کند که سوری‌ها باید نسبت به این موضوع بسیار با مسئولیت برخورد کنند.

وی نزدیکی برخی گروه‌های لبنان به آمریکا را عامل تسهیل ورود عناصری از القاعده به سوریه بشمرد و گفت: دستگا‌ه امنیتی لبنان به علت طولانی بودن مرزهای مشترک با سوریه قادر به کنترل کامل مرزها نیست و چنین امری در کنار تمایل برخی از گروه‌های سیاسی بیروت به ایجاد ناامنی در سوریه، به گسیل شدن و عبور عناصر القاعده از این مرزها و انتقال به دمشق کمک کرده است.

“غالب قندیل” مدیر مرکز مطالعات استراتژیک عربی و بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس حوادثی که اخیرا در شمال لبنان و سوریه روی داده‌ را یکی از پیامدهای بازسازی القاعده در منطقه دانست و گفت: آمریکا امروزه به بهانه‌های مختلف راه را برای برهم زدن آرامش سوریه و فعال سازی عناصر القاعده در آنجا باز می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان تروریستی القاعده خود مولود و دست نشانده آمریکایی‌هاست،‌ خواسته برخی از معارضان سوری مبنی بر تاسیس و برپایی امارتی اسلامی در سوریه یا در شمال لبنان را در چهار چوب خواسته‌های القاعده خواند.

قندیل با اشاره به سفرهای پی در پی “جفری فلتمن” معاون وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه یاد آور شد که حمایت‌های آمریکا و دشمنان ملت‌های منطقه از القاعده سری و مخفیانه نیست بلکه امروزه ملاحظه می‌کنیم که به صورت علنی خواستار مسلح ساختن معارضان خارج نشین سوری و حمایت وپشتیبانی از آنها به منظور بر هم زدن آرامش کشور سوریه هستیم.

تحلیلگر برجسته لبنانی در تشریح ائتلاف آمریکا و سازمان تروریستی القاعده در منطقه تاکید کرد که بکارگیری عوامل القاعده برای دستیابی به اهداف استکبار در سال‌های اخیر همواره در جریان بوده ولی پس از اندکی سکوت، اخیرا ملاحظه می‌کنیم که آمریکا و حامی القاعده که منافع خود را در برهم زدن امنیت کشورهای اسلامی‌ می‌بینند، القاعده بار دیگر خود را به عنوان بازیگر اصلی تحولات منطقه مطرح می کند.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک عربی و بین‌الملل با اشاره به افزایش عملیات تروریستی در سوریه تاکید کرد که دشمنان غربی و عربی ملت سوریه وقتی یقین پیدا کردند که نمی‌توانند به معارضان خارج نشین دل خوش کنند، سازمان القاعده را وارد بازی کردند و در حقیقت عملیات تروریستی اخیر ناشی از ضربه‌های مقتدرانه نظام سوریه برپیکره مجموعه‌های مسلح است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک عربی و بین‌الملل دستان عواملی از القاعده در پشت پرده تحولات سوریه را آشکار خواند و افزود: علاوه برعناصر القاعده که از طریق مرزهای لبنان و اردن وارد سوریه شده بودند، صدها تن از عوامل القاعده از طریق مرزهای عراقی و با کمک نیروهای اشغالگر وارد سوریه شده و به تخریب و خرابکاری در آنجا مشغول شدند.

وی با اشاره به کشتار شمار بسیار زیادی از مردم بیگناه عراق و افغانستان توسط عناصر تروریستی القاعده گفت: بعد از کشتارهای که آمریکا از طریق القاعده در افغانستان و عراق مرتکب شد، امروزه سعی در تکرار همان سناریو در مناطق دیگر دارد.

قندیل با اشاره به تحولات شمال لبنان از رابطه مجموعه‌های وهابی و تکفیری با القاعده سخن گفت و تصریح کرد، نتایج تحقیقات دولت لبنان موضوع رابطه این گروه‌ها با القاعده را تایید کرده است و همه این دلائل نشان می‌دهد که آمریکا،‌صهیونیست‌ها و برخی از اعراب به دنبال بازسازی القاعده در منطقه هستند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان